کرمان رصد

آخرين مطالب

وضعیت گوشت قرمز شد

کمبود گوشت در کرمان قاچاق به کشورهای عربی/هشدارمسئولان به مسئولان سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – قاچاق گوشت از مراکز تولید به کشورهای عربی و گاه سایر استانها موجب شده در کنار کمبود در کرمان شاهد افزایش بی رویه نرخ این کالا باشیم که موجب خارج شدنش از سبد مصرف مردم شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: این روزها مردم کرمان کمتر به قصابی ها می روند چون سیر صعودی نرخ گوشت در این استان این کالا را از سبد مصرف بسیاری از مردم خارج کرده است این درحالیست که همزمان نرخ مرغ نیز در حال افزایش است.
چند روز قبل مسئولان استان کرمان در نشست با نمایندگان استان در مجلس در خصوص کمبود و افزایش قیمت گوشت در استان کرمان هشدار دادند که دلیل این امر هم خشکسالی و کمبود علوفه در مراکز تولید گوشت عنوان شده است.
در این نشست وضعیت گوشت هم از سوی مسئولان و هم نمایندگان در آستانه بحران عنوان شد و از مسئولان دستگاههای مختلف خواسته شد برای حل این مشکل تلاش کنند!
پای دلار و دلال در میان است
خبرنگار مهر برای بررسی مشکل به بررسی وضعیت موجود در استان پرداخت، طبق نتایج به دست آماده هم اکنون اکثر دامداران موجود در استان کرمان با کمبود علوفه مواجه هستند اما این تنها دلیل قاچاق دام به استانهای مجاور و در نهایت کشورهای حوزه خلیج فارس نیست بلکه اختلاف قیمت دلار و پولی که دامداران از دلالان دریافت می کنند علت اصلی خروج دام از استان و کمبود گوشت می باشد.
با این وجود وقتی پای حرف های دامداران و به خصوص عشایر می نشینید فقر شدید مراتع و کمبود علوفه را یکی از مشکلات اصلی تولید گوشت می دانند.
عشایر چاره ای جز فروش دام ندارند و دلالان هم فرصت طلبی می کنند
در همین خصوص به ابتدای جاده بم که مهمترین مرکز فروش دام می باشد رفتیم. یکی از چوب داران در گفتگو با مهر بیان کرد: عشایری که در شهرستانهای بردسیر، بافت و رابر زندگی می کنند از مهمترین منابع تولید دام سبک در استان کرمان هستند که با توجه به کمبود بارندگی در سال جاری و عدم رشد علوفه اکثر دامها با افت شدید وزن مواجه شده اند و در برخی موارد دامها تلف می شوند به همین جهت عشایر ترجیح می دهند دامها را بفروشند تا کمترین خسارت را متحمل شوند.
محمد ابارقی می گوید: در این میان دلالان با درک این مشکل به استان کرمان آمده اند و دامهای سبک را با قیمت بسیار اندک از دامدار می خورند و در نهایت لب آب کنار لنج ها با قیمتهای بسیار زیاد به عرب ها می فروشند.
دلالان با درک این مشکل به استان کرمان آمده اند و دامهای سبک را با قیمت بسیار اندک از دامدار می خورند و در نهایت لب آب کنار لنج ها با قیمتهای بسیار زیاد به عرب ها می فروشند
یکی دیگر از چوب داران به خبرنگار مهر گفت: قیمت هر روز بیشتر می شود و به نظر می رسد در ایام نوروز به بیشترین قیمت خود می رسد ما هم از نان خوردن افتاده ایم مسئولان باید جلوی قاچاق دام را بگیرند.
وی افزود: قاچاق دام فقط مربوط به دام سبک نیست بلکه دامهای سنگین هم قاچاق می شود به همین دلیل تعداد دامهایی که در کشتارگاههای کرمان نیز ذبح می شود کم شده است.
یکی از قصابان شهر کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: هر روز چهار لاشه گوشت در مغازه عرضه می کردم اما در روزهای اخیر مراجعه مردم برای خرید گوشت کم شده و یا اگر فردی هر ماه چهار کیلو گوشت می خرید حالا یک کیلو گوشت خریداری می کند و برخی هم خرید را انجام نمی دهند.
کشتار دام کاهش یافته است
وی ادامه داد: تعداد دامهایی هم که ذبح می شوند کمتر شده است چون عشایر بیشتر تمایل دارند گوشت را با قیمت بالا به دلالان بفروشند.
جای تعجب دارد که چرا هیچ اقدامی برای برخورد با قاچاقچیان انجام نمی دهند، اگر با این شرایط پیش رود قیمت گوشت در روزهای آینده افزایش خواهد یافت
وی گفت: جای تعجب دارد که چرا هیچ اقدامی برای برخورد با قاچاقچیان انجام نمی دهند، اگر با این شرایط پیش رود قیمت گوشت در روزهای آینده افزایش خواهد یافت به همین دلیل مسئولان در سطوح بالا تر باید هوشیار باشند و اجازه ندهند گوشت از استان کرمان قاچاق شود.
مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان نیز در گفتگو با مهر می گوید: هیچ مجوزی برای خروج دام از استان کرمان داده نمی شود و خروج دام به صورت قاچاق است که در کنار کمبود گوشت در استان کرمان می تواند موجب شیوع بیماریهای مختلف دامی نیز شود.
جلوی قاچاق دام را بگیرید
حسین رشیدی بیان کرد: مسئولان باید برای کنترل قاچاق دام چاره اندیشی فوری انجام دهند و این حساسیت ایجاد شود که باید با همکاری جدی تر دستگاههای مختلف با یکدیگر جلوی قاچاق دام گرفته شود.
وی افزود: خشکسالی و کمبود علوفه در استان کرمان، نوسانات ارزی مهمترین دلایل قاچاق دام است.
یکی از عشایر استان کرمان به نام احسان سلاجقه که در رابر سکونت دارد نیز می گوید: علوفه ای در مراتع وجود ندارد چون بارندگی روی نداده و اکثر گیاهان در طبیعت از بین رفته اند در این شرایط تنها سرمایه ما که دامها هستند جلوی چشم مان در حال افت وزن و در نهایت تلف شدن هستند.
وی ادامه داد: ما چاره ای جز فروش دامها به دلالان نداریم و نمی دانیم آنها دامها را چه می کنند. اگر مسئولان حمایت کنند ما هم دام را به دلال ها نمی فروشیم.
وی دامداری را تنها منبع درآمد عشایر دانست و بیان کرد: عشایر نیاز به حمایت دارند و علوفه آنها باید تامین شود، این دامها مولد دامهای سال آینده ما هستند و در حالی مجبور به فروش دامها هستیم که سال آینده نمی دانیم برای زاد و ولد دامها چه کنیم و فقط امیدداریم با همین پول بتوانیم سال آینده دام خریداری کنیم.
قیمت گوشت در حال حاضر در قصابی های کرمان تا 85 تومان نرخ گذاری می شود که در صورت تداوم وضعیت موجود قیمت افزایش خواهد یافت.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/73449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

داستان ابوشجاع

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تجهیز 20 بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

بازگشایی 45 کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه

مس کرمان یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان