کرمان رصد

آخرين مطالب

ظرفیت بی نظیر بازار افغانستان در مبادلات تجاری کرمان اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - هیات های بلند پایه بازرگانی و فعالان اقتصادی کشور افغانستان با حضور در استان کرمان زمینه توسعه همکاری 2 جانبه تجاری را برای ارتقای این حوزه مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش ایرنا، مرز 800 کیلومتری، مشترکات زبانی، فرهنگی و اجتماعی و وجود 300 هزار افغان به عنوان نیروی انسانی در کرمان و برخی به عنوان تاجر ظرفیتی بی نظیر برای صادرات و واردات با این کشور ایجاد کرده است.
سهم استان کرمان از مجموع 2 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات کشور در سال 96 به افغانستان تنها 19 میلیون دلار بوده که با وجود مشترکات بین کرمان و افغانستان رقمی بسیار اندک است.
واردات کشور افغانستان در سال 96 بیشتر کالاهای ازجمله فرش، لباس، نوشابه، آلومینیوم، مصنوعات آلومینیومی، آهن، فولاد، مواد غذایی، روغن و خدمات فنی و مهندسی بوده که در کرمان نیز تولید می شود.
تاجران و فعالان اقتصادی استان پهناور کرمان با ظرفیت های بی شمار در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن می توانند بخش بزرگی از بازار مصرفی با جمعیت 35 میلیون نفری افغانستان را به دست گیرد.
تجار ایرانی می توانند با به دست گرفتن این بازار ضمن درآمدزایی و ارز آوری زمینه فروش کالای ایرانی در بازار جهانی فراهم کنند.
کشور افغانستان با مشکلاتی از جمله رعایت نکردن برخی تعهدات، باقی ماندن محصولات غذایی در گمرکات و نداشتن کیفیت محصولات وارداتی توسط برخی از شرکای تجاریشان رنج می برد.
برای به دست آوردن بازار افغانستان باید ضمن اعتمادسازی در مبادلات تجاری، محصولات با کیفیت به این کشور صادر کرد تا استان کرمان و تولید کنندگان داخلی در دراز مدت از این بازار بهره مند شوند.
همایش توسعه همکاری های اقتصادی بازرگانی استان کرمان و کشور افغانستان در راستای بررسی همکاری دوجانبه روز پنجشنبه با حضور هیات تجاری از این کشور و مسئولان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی استان در محل اتاق کرمان برگزار شد.
در این همایش برخی از مشکلات توسعه تجارت افغانستان با استان کرمان مطرح شد که باید ضمن احصای این مشکلات، مسیر همکاری مبادلات تجاری با این کشور را هموار کرد.
**نتوانستیم مسیر تجارت با ایران را باز کنیم
عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان و مسئول حوزه جنوب شرق افغانستان در این همایش گفت: از 30 سال پیش مبادلات تجاری را با واردات آهن از ایران آغاز کردیم و از این تجارت بسیار خرسندم و امیدواریم فعالان اقتصادی افغانستان محصولات مورد نیاز افغانستان را از استان کرمان تامین کنند.
حاج محمد گردیزی افزود: از استان پکتیا (در جنوب شرق افغانستان) محصولات کشاورزی از جمله گردو و کشمش به پاکستان صادر می شود و تاکنون به صورت مطلوب نتوانستیم مسیر تجاری را به ایران باز کنیم.
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی کرمان به افغانستان بیایند و از ظرفیت های این کشور را از نزدیک ببینند و در بازار جهانی برادران ایرانی برای فروش محصولات افغانستان همکاری کنند.
عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان بیان کرد: برای خرید محصولات خرما، پسته و سایر محصولات غذایی در کرمان فضای مناسبی برای واردات افغانستان وجود دارد و در این زمینه رابط تجاری مردم جنوب شرق افغانستان با مردم کرمان خواهیم بود.
**تجارت با ایران را ترجیح می دهیم
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت غزنی افغانستان نیز با بیان اینکه تعهد ارزی میزان تجارت با ایران را کاهش داده است گفت: ما تجارت با ایران را به علت هم زبانی، نزدیکی و امکانات این کشور ترجیح می دهیم.
عبدالمتین قلندری افزود: معاملات افغانستان با ایران به صورت نقدی است و کمتر از فضای بانکی استفاده می شود.
وی عنوان کرد: برخی تاجران به نمایندگی از اتاق های مختلف در کرمان حضور خواهند یافت و به علت نظارت بر قراردادهای تجاری کمیته مشترک افغانستان و ایران با نظارت اتاق کرمان تشکیل شود.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت غزنی افغانستان ادامه داد: قراردادها با نظارت این کمیته تنظیم شود که افراد به عهد خود در تجارت پایدار باشند زیرا اعتمادسازی مهمترین اصل است.
وی با اشاره به مشکلات قرنطینه و گمرک محصولات وارداتی گفت: امیدواریم بندر چابهار فرصتی برای رشد تجارت های ایران و افغانستان داشته باشد.
قلندری تاکید کرد: امیدواریم ایران به خصوص استان کرمان جایگاه نخست سرمایه گذاری در افغانستان را بر عهده گیرد و در این زمینه از رهبری اتاق کرمان تشکر می کنم.
وی اظهار داشت: استان غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی، دارای معادن بکر از جمله لیتیوم، طلا، مس، آهن، سرب و سنگ های قیمتی، مرمر و رخام است که نیاز به اکتشاف و بهره برداری دارد.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت غزنی افغانستان تصریح کرد: غزنی یکی از استان های مهم افغانستان است و ایجاد زمینه سرمایه گذاری ایرانیان در راستای کشاورزی مکانیزه با تجربه و تخصص و آب فراوان و زمین حاصل خیز افغانستان برای 2 کشور بسیار سودآور خواهد بود.
وی ادامه داد: آلو بخارا، بادام، کشمش، تخم شبدر و اقلام دیگر صادراتی اکنون به صورت سنتی در افغانستان کشت می شود و غزنی با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت یکی از پر مصرف ترین ولایات افغانستان به شمار می رود.
قلندری گفت: فرصت ها و موقعیت افغانستان با امکانات کشور بزرگ ایران برای 2 کشور منفعت مناسبی دارد، در حالی که با وجود فرصت ها اکنون میزان صادرات کالا از کرمان به افغانستان رقمی اندک است.
وی عنوان کرد: کیفیت کالا برای مواد دارویی، شوینده ها و مواد غذایی وارداتی بسیار با اهمیت است.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت غزنی افغانستان افزود: صادرات ما به ایران تنها چند میلیون دلار است و صادرات افغانستان به کشورهای هند، پاکستان، ترکیه و ایران انجام می شود همچنین ایران، پاکستان و هند بیشترین واردات این کشور را دارد.
**نیازهای افغانستان در کرمان تولید می شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با بیان اینکه بسیاری از نیازهای افغانستان در کرمان تولید می شود گفت: محصولات کشاورزی پسته، خرما، صنعتی و معدنی از جمله آهن، مس و آلومینیوم به صورت گسترده در این استان تولید می شود.
مهدی حسینی نژاد تصریح کرد: ظرفیت های مناسب کرمان و افغانستان در ارتباطات و زیرساخت ها می تواند موجب ارتقای مبادلات تجاری 2 کشور شود.
وی ادامه داد: مجموع صادرات سال 96 کشور به افغانستان 2 میلیارد و 450 میلون دلار بوده که در مقایسه با صادرات کشورهای همسایه بسیار ناچیز است که باید مورد توجه صادرکنندگان قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: یکی از مهمترین کارخانجات آلومینیوم ایران در شهر کرمان قرار دارد و کرمان بزودی با تولید 10 میلیون تن از این محصول، قطب فولادی کشور خواهد شد.
وی افزود: تکمیل زنجیره ها از کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد، کارخانه های شیر پگاه، زمزم و روغن گلناز اکنون در استان موجود است که فرصتی برای واردات به افغانستان است.
حسینی نژاد ادامه داد: نیاز ما به مواد اولیه معدنی نیز ظرفیت خوبی برای کشور افغانستان است زیرا در حوزه معدنی این کشور زیرساختی ایجاد نشده اما ظرفیت خوبی وجود دارد و می تواند از کرمان در حوزه اکتشاف، استخراج و تامین مواد اولیه استفاده کند.
وی گفت: وجود دانشگاه های استان و سه منطقه ویژه اقتصادی در کرمان ظرفیت مطلوبی برای استفاده و توسعه افغانستان است.
**افغانستان بازار مصرف کالاهای کرمانی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم بیان کرد: افغانستان به عنوان کشوری مصرفی می تواند بازاری بزرگ برای مواد غذایی تولید شده در کرمان باشد و محصولات کرمان از جمله خرما، پسته، کشاورزی و روغن نباتی قابلیت صادرات به افغانستان را دارد.
سیدمهدی طبیب زاده تصریح کرد: سهم این استان از مجموع 2 میلیارد و 400میلیون دلار صادرات کشور در سال 96 به افغانستان 19 میلیون دلار بوده که با وجود مشترکات بین کرمان و افغانستان رقم بسیار اندکی است.
وی افزود: حجم مبادلات تجاری با وجود اشتراکات با این کشور باید افزایش یابد و این همایش مقدمه جهش موثر در حوزه تجارت کرمان و افغانستان باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: کشور افغانستان در مسیر توسعه قرار گرفته و نیروی انسانی این کشور نیاز به تحصیل و کسب تخصص دارد و زبان مشترک و دانشگاه های استان کرمان می تواند زمینه مهارت آموزی مهاجران افغانی را فراهم کند.
وی یادآور شد: همچنین حضور شرکت های تخصصی و پیمانکاری به توسعه این کشور کمک می کند و محصولات تولیدی استان کرمان نیز قابلیت صادرات به افغانستان را دارا هستند.
طبیب زاده گفت: برخی از افراد در انجام تعهدات خود کوتاهی می کنند و تجارت پایدار آینده باید با اعتماد همراه باشد و در کرمان بنای این تجارت باید برای درازمدت گذاشته شود و به عنوان کشور دوست و همراه، تجارتی سودآور برای 2 کشور داشته باشیم.
وی افزود: با تشکیل کمیته تجاری، میز افغانستان در اتاق کرمان ایجاد شود و از شعارزدگی دوری کنیم که مذاکرات و تجارت با افغانستان شکل گیرد.
مسئولان اتاق های بازرگانی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور افغانستان با هدف ارتقای توسعه و تجارت، علاقمندی خود را برای ورود ایران به خاک افغانستان و تقویت همکاری 2 جانبه با کرمان اعلام کردند.
بازار افغانستان به عنوان محلی امن برای فروش محصولات تولیدی کشور و استان کرمان در دوران تحریم ها دریچه ای برای نفوذ و توسعه تجارت در دنیا است.
در صورت بهبود روابط، ایران از طریق افغانستان می تواند تولیدات خود را در سایر نقاط دنیا نیز به فروش برساند و یا محصولات مورد نیاز و مواد اولیه خود را از این کشور تامین کند.
گزارش: حامد سالاری
3029/7420

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/73633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان