کرمان رصد

آخرين مطالب

اینجا آسمان خاکستری است

خورشید به شرق کرمان نمی‌تابد/ محرومیت زیر گرد و غبار و خشکسالی سياسي

خورشید به شرق کرمان نمی‌تابد/ محرومیت زیر گرد و غبار و خشکسالی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ریگان – 200 هزار نفر از جمعیت شرق کرمان نیمی از سال خورشید را نمی بینند و در حالی سعی می کنند خانه های آبا و اجدادی خود را حفظ کنند که شن های روان تا پشت خانه هایشان نفوذ کرده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: این روزها روزگار مردم ریگان و فهرج در شرقی ترین نقطه استان کرمان بیش از هر روز دیگر خاکی شده است. از روز شنبه هفته گذشته تا امروز طوفان شن امان مردم این منطقه را بریده است و هر روز بر تعداد افرادیکه به دلیل بیماریهای تنفسی و ریوی به مراکز درمانی این شهرستانها مراجعه می کنند افزوده می شود.
طی سالهای اخیر بعد از خشک شدن جازموریان در پایین دست سد هلیل رود و رودخانه های فصلی پایین دست سد نساء هزاران نفر در جنوب و شرق کرمان بر تعداد روزهای عمرشان که باید با گرد و غبار و ریزگردها هم نشین شوند افزوده شده است.
طبق آمار رسمی حدود 100 روستا فقط در شهرستان ریگان خالی از سکنه شده است و دهها روستا نیز در محاصره شن قرار گرفته اند. نخلستانهای مردم زیر خروارها شن فرو می رود و هر روز از وسعت مزارع و باغها کاسته می شود و تعداد بیشتری از روستاییان مهاجرت می کنند.
حدود 100 روستا فقط در شهرستان ریگان خالی از سکنه شده است و دهها روستا نیز در محاصره شن قرار گرفته اند. نخلستانهای مردم زیر خروارها شن فرو می رود و هر روز از وسعت مزارع و باغها کاسته می شود
شدت طوفان طی روزهای اخیر موجب بسته شدن راههای ترانزیتی استان به سمت بندر چابهار، زاهدان و ایرانشهر شده است از سوی دیگر یک قطار مسافربری از ریل خارج شد و بسیاری از مزارع و باغها زیر شن رفته اند، شن گرفتگی راهها ،قطعی برق و خسارت به تاسیسات زیر بنایی شرق کرمان تنها طی چند روز اخیر روی داده است.
در همین خصوص با فرماندار ریگان به گفتگو نشستیم، امین باقری با اشاره به محرومیت بسیار شدید شهرستان ریگان و کمبود تاسیسات زیر سختی در این شهرستان گفت: در اکثر هفته های سال شاهد بروز طوفانهای شن در شهرستان هستیم و زندگی مردم مختل شده است.
توقف مالچ پاشی در کانون ریزگردهای شرق کشور
وی در خصوص مالچ پاشی در ریگان گفت: این طرح با 528 میلیارد تومان بودجه از سال گذشته کلید خورد و بخشهایی از شهرستان مالچ پاشی شد و قرار بود این طرح تا پنج سال ادامه یابد اما در سال جاری طرح متوقف شده است و سوال ما هم از منابع طبیعی این است که دلایل توقف طرح مالچ پاشی چیست؟

فرماندار ریگان بیان کرد: در حال حاضر 120 روستای شهرستان در محاصره شن قرار گرفته اند و شهر ریگان هم متاثر از شنهای روان است بطوریکه شنهای روان تا پشت دیوارهای خانه های ساکنان شهر آمده است.
باقری بیان کرد: برخی تصور می کنند جازموریان دلیل بروز طوفان شن در شرق کرمان است اما این تصور کاملا اشتباه است چون عامل بروز طوفان شن در ریگان کانونهای محلی در زمستان و پاییز و بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان در تابستان است.
وی از مسئولان خواست برای حل مشکلات مردم ریگان چاره اندیشی کنند و از تلف شدن وقت برای اجرای طرحهای منطقه ای خودداری کنند چون با گذشت زمان اوضاع بدتر می شود.
دو سال در ریگان باران نباریده است
فرماندار ریگان بیان کرد: در شهرستان ریگان دو سال است هیچ بارانی بر زمین نباریده است و منابع آبی شهرستان در حال خشک شدن است ما دیگر در مرحله خشکسالی نیستیم بلکه شهرستان خشک شده است.
امینی بیان کرد: می گویند در سال جاری در ریگان باران باریده است جالب است بدانید مجموع بارندگی در پهنه شهرستان فقط 3 میلیمتر است در حالیکه متوسط بارندگی در ریگان 54 میلیمتر ثبت شده است.
وی در خصوص مهاجرت مردم از روستاها گفت: اگر چاره اندیشی نشود اوضاع بدتر از قبل می شود بسیاری از روستاها در ریگان تخلیه شده است چون بیابان در این منطقه در حال توسعه است.
اگر چاره اندیشی نشود اوضاع بدتر از قبل می شود بسیاری از روستاها در ریگان تخلیه شده است چون بیابان در این منطقه در حال توسعه است
باقری در خصوص آمار دقیق روستاهای خالی از سکنه گفت: نمی توان آمار دقیق ارائه کرد چون این آمار در گذر زمان در حال افزایش است و باید امارگیری مجدد انجام شود.
وی از مراجعه حداقل 147 نفر به دلیل بیماری های تنفسی به اورژانس شهر ریگان خبر داد و گفت: میزان بیماری های تنفسی و ریوی در شهرستان افزایش یافته است.
در حالیکه فرماندار ریگان تاکید می کند که بروز طوفان شن در ریگان هیچ ربطی به جازموریان ندارد که البته با توجه به فاصله مکانی و همچنین عدم بروز طوفان شن در جازموریان طی هفته گذشته در حالیکه ریگان زیر طوفان شن قرار داشت امری معقول است. اما مدیرکل محیط زیست استان کرمان روز گذشته یکی از عوامل بروز ریزگرد در ریگان را جازموریان می داند.

مرجان شاکری در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: جازموریان منشاء 25 درصد از ریزگردها در کشور است.
وی به خشکسالی و کمبود بارش باران در استان اشاره کرد و بیان کرد: برای کنترل کانون های محلی ریزگردها در استان کرمان باید چاره اندیشی شود.
در سال جاری مجموع بارندگی در استان فقط 26 میلیمتر بوده است
این در حالی است که مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: خشکسالی مهمترین عامل بروز ریزگردها در استان کرمان به خصوص در شرق استان است.
مهدی رجب زاده بیان کرد: در سال جاری هم متاسفانه خشکسالی به پایان نرسیده و فقط 26 میلیمتر باران به صورت متوسط در استان کرمان باریده است.
وی ادامه داد: طرح های مقابله با بیابان زایی در استان کرمان از سال گذشته آغاز شده است و شامل وسعتی معادل 59 هزار و 80 هکتار در شهرستانهای مختلف استان است که ریگان را نیز در بر می گیرد.
در حالیکه مسئولان آمار و ارقام ارائه می دهند که مردم شهری ریگان زیر چتری از ریزگردها و طوفان شن امروز، صبح را آغاز کردند و با توجه به متوقف شدن طرح مالچ پاشی در ریگان احتمالا بر تعداد این روزها در سال جاری افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/74752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقیب سرسخت ایران در عراق

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

رفع تصرف اراضی دولتی کرمان

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

کلنگ زنی پروژه 100 واحدی فرهنگیان بروجن

پلمب 65 مشاور املاک و خودرو در کرمان

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

پلمب 65 واحد صنفی فاقد پروانه کسب مشاورین املاک و خودرو در کرمان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر

تاکید معاون استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی مرکز ملی داده‌های زیارت

مشکل خط انتقال آب زرند مرتفع شد

بارندگی سیل‌آسا چه بر سر شهر زرند آورد؟

بارندگی های شدید چه بر سر شهر زرند آورد؟+ فیلم

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا

ماجرای مرگ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه رفسنجان چه بود؟

لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی در کرمان

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد

ماجرای قتل دانشجوی دانشگاه دندانپزشکی رفسنجان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ چهار شنبه 5 اردیبهشت ماه

تعطیلی مدارس شهرستان زرند به علت باران

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

درخشش کاراته‌کاهای کرمانی با پنج مدال