کرمان رصد

آخرين مطالب

در چهل سالگی انقلاب /

مبادی بی‌سوادی در عشایر استان کرمان بسته شد گفتگو

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - رئیس اداره آموزش‌ و پرورش عشایر استان کرمان از بسته شدن مبادی بی‌سوادی در مناطق عشایری این استان به عنوان یکی از دستاوردهای چهل سالگی انقلاب در حوزه آگاهی بخشی نام برد.
منوچهر امیرتیموری افزود: طی چهل سال گذشته به لحاظ کمی تمامی افراد لازم التعلیم در مناطق دور افتاده و روستایی عشایری این استان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.
وی مساحت تحت پوشش آموزش پرورش عشایری استان کرمان را 105 هزار کیلومترمربع عنوان کرد و گفت: این مساحت در پهنه 17 شهرستان و سه استان هم‌جوار فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پراکنده ‌شده‌اند.
امیرتیموری تعداد کل دانش آموزان عشایری استان کرمان را 11 هزار و 452 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد کل مدارس عشایری 502 مدرسه است که از این تعداد 165 مدرسه چادری، 105 مدرسه نیز به‌صورت کانکس و مابقی نیز به ‌صورت مدارس ساختمانی وجود دارد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه گفت: بالاترین آمار مربوط به مدرسه شبانه‌روزی دخترانه حضرت مریم (س) در ریگان با 210 دانش‌آموز و کمترین آمار مربوط به دو مدرسه ابتدایی در سیرجان و بافت است.
وی بیان کرد: یکی از مصادیق خدمات آموزش ‌و پرورش عشایری تشکیل38 مرکز شبانه‌روزی در مراکز شهرستان‌هاست که زمینه را برای ادامه تحصیل دانش آموزان متوسطه اول و دوم فراهم کرده است.
امیرتیموری با اشاره به گسترش حوزه تحت پوشش مدارس عشایری در مناطق محروم گفت: پرداختن به ساخت فضای آموزشی از طریق خیرین و تجهیز مدارس از شاخص‌های مهم آموزش‌و پرورش عشایری پس از انقلاب بوده است.
وی در ادامه پوشش 100 درصد پیش‌دبستانی‌ها را در مناطق عشایری و محروم از دیگر موفقیت‌های آموزش‌ و پرورش عشایر دانست و گفت: سنجش نوآموزان در بدو ورود به مدارس، حذف 96نوبت از مدارس عشایری، کم کردن سهمیه سرباز معلم (معلم وظیفه)، توانمندسازی نیروی انسانی با استفاده از مدرسین دفتر تألیف کشور، توسعه و گسترش مراکز فنی و حرفه‌ای از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط آموزش‌ و پرورش عشایری در استان کرمان بوده است.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان همچنین افزود: اقدامات انجام ‌شده در آموزش ‌و پرورش عشایری استان کرمان کسب رتبه اول کشوری را برای آن به ارمغان آورد ‌طوری‌که جایگاه آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان با رشد 13 پله‌ای در استان ارتقا یافته است.
وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و هنری، دانش‌آموز مؤلف و در بخش فعالیت همکاران نیز توانستیم رتبه اول کشوری را کسب کنیم.
امیرتیموری تأسیس مجمع خیرین را موجب رفع بخشی از مشکلات آموزش‌ و پرورش عنوان کرد و گفت: لزوم فضای آموزشی، تبدیل مدارس چادری ثابت به کانکس و ساختمانی و گسترش مدارس شبانه‌روزی باعث راه‌اندازی این مجمع شد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه گفت: از زمان راه‌اندازی این مجمع بیش از 50 مدرسه ساخته‌شده است و حدود 50 کانکس به مدارس اهدا شد و همچنین حدود 5 میلیارد تومان نیز برای تأمین لوازم‌التحریر، کیف، کفش و لباس توسط خیرین هزینه شده است.
وی در ادامه اعزام دانش آموزان بی‌بضاعت و یا مشهد اولی به مشهد مقدس را در مناطق محروم و عشایر از دیگر کارهای انجام‌شده توسط خیرین نام برد.
امیرتیموری گفت: طرح شامع (شناسایی استعدادهای محروم عشایری)با کمک خیرین از طریق برگزاری آزمون‌های تیمز و پلز در بین دانش آموزان مقطع متوسطه عشایر دانش آموزان در حال اجراست.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان افزود: جذب بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار را در سال گذشته از اعتبارات تملک و دارایی استان داشته‌ایم.
وی در ادامه از ایجاد دو مرکز رفاهی برای کسب درآمد و رفاه معلمان در کرمان و رابر خبر داد و گفت: بی‌شک میزان سطح رفاه معلمان می‌تواند بر کیفیت آموزش تأثیر مثبت داشته باشد.
امیرتیموری حذف مدارس کپری را یک موفقیت بزرگ در عشایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هیچ مدرسه کپری نداریم و حذف زیلو و فرش از مدارس عشایری و جایگزینی آن با صندلی از مشکلات ساختار قامتی بچه‌ها جلوگیری می‌کند.
وی با اشاره به خدمات سیار ارائه‌شده به مدارس ازجمله طرح کچ (کتابخانه چمدانی) گفت: طرح مهارت‌آموزی (هر دانش‌آموز یک مهارت) نیز از طرح‌های مهم دیگری است که در 37 مرکز شبانه‌روزی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمان در حال اجراست که در پایان این دوره گواهی‌نامه مهارت صادر می‌شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش عشایر استان کرمان با توجه به خدمات مشاوره‌ای خاص تحت عنوان طرح جم (جهش در موفقیت) گفت: از طریق این طرح توانستیم نبود کمبود مشاور را جبران کنیم.
وی در ادامه افزود: تأسیس کانون فرهنگی و تربیتی لاله‌های عشایر با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد امام (ره) و تأسیس دارالقرآن را فرصت مناسبی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد.
رئیس آموزش‌ و پرورش عشایری استان کرمان در ادامه با اشاره به شرکت بیش از 5 هزار دانش‌آموز عشایری در المپیادهای ورزشی در مقطع ابتدایی و متوسطه در کل استان گفت: اجرای برنامه‌های مذهبی، گرامی داشت ایام‌الله و دیگر مناسبت‌ها از دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش ‌و پرورش عشایری است.
وی آماده نبودن زیرساخت‌های مناطق عشایری را برای ارائه خدمات آموزش‌وپرورش از دیگر مشکلات عشایر دانست و گفت: نبود امکانات مخابراتی لازم، مشکل برق‌رسانی در مدارس عشایری به‌خصوص در مدارس چادری، سوءتغذیه دانش آموزان (بیشتر در مقطع ابتدایی) ازجمله مسائل و مشکلات جامعه عشایری در امر آموزش است.
9889/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/76561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

داستان ابوشجاع

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تجهیز 20 بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

بازگشایی 45 کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه

مس کرمان یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان

دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد

آسیب سیل به پل ورودی شهر راور

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

اجرای نزدیک به 3هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مراجعه بیش از 18 هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا

رقابت 12 هزار و 778 دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور

عبورسیلاب از ورودی شهر راور

گفتگو با فرماندار راور درباره خسارات سیل به این شهرستان

آسیب سیلاب به پل ورودی شهر راور

تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر

آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

در باکو جایی برای شیعیان نیست

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان

مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند

محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی

جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان

جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد

دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند

نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است

پلمب 65 واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند