کرمان رصد

آخرين مطالب

عنبرآباد در 40 سالگی انقلاب متحول شده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - قبل از انقلاب، عنبرآباد فقط یک روستای کوچک در دهستان محمد آباد شهرستان جیرفت به شمار می رفت اما بعد از پیروزی انقلاب، در سال 1362 به شهر تبدیل شد و اکنون در چهل سالگی انقلاب، به معنای واقعی خود بوی پیشرفت و آبادانی می دهد.
به گزارش ایرنا، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امام خمینی (ره) در تاریخ 27 خرداد ماه 1358 چهار ماه بعد از انقلاب با درک اهمیت روستا در تأمین استقلال سیاسی و اقتصادی، با صدور فرمانی خواستار آن شدند تا ارگانی برای رسیدگی و رفع محرومیت روستائیان تشکیل شود و از مسئولان خواستند تا با اختصاص امکانات موجود کشور و بهره گیری از نیروهای داوطلب مردمی، سازندگی روستاها را در اولویت قرار دهند.
پیام بنیانگذار بزرگ انقلاب که در حقیقت پاسخی به نیاز اساسی روستاهای کشور برای بازسازی بود، سرمنشاء تشکیل جهاد سازندگی و آهنگ پیشرفت در روستاها شد و روستای عنبرآباد بر مدار آبادانی قرار گرفت.
** وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عنبرآباد قبل و بعد از انقلاب
فرماندار عنبرآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی در زمان حکومت طاغوت، عنبرآباد روستایی بیش نبود و عموما امور حکومتی توسط خان ها رتق و فتق می شد که قطعا خود این مساله آسیب ها و مشکلات اجتماعی زیادی داشت.
نادر ملایی افزود: این روستا، یک مرکز درمانی بهداری با پزشک هندی به صورت نیمه وقت، یک مدرسه در مقطع تحصیلی راهنمایی و 2 مدرسه در مقطع ابتدایی با 440 نفر دانش آموز و یک خانه انصاف داشت.
وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، عنبرآباد با پیگیری دولت های مستقر به سرعت محرومیت زدایی شده و سپس با ارتقا به سه مرکزیت به ترتیب شهر، بخش و شهرستان تبدیل شد.
ملایی تصریح کرد: این شهرستان دارای کرسی مشترک نمایندگی مجلس با شهرستان جیرفت، 2 جایگاه تریبون امامت جمعه، 112 شورای اسلامی اعم از شهری، روستایی، بخش و شهرستان، سه شهرداری عنبرآباد، مردهک و دوساری است.
** وضعیت فرهنگی، آموزشی، ورزشی، مخابرات و گازرسانی قبل و بعد از انقلاب
فرماندار عنبرآباد همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ضمن آنکه نرخ سواد در کل کشور و در تمامی گروه‌های سنی افزایش یافته، به طور ویژه آموزش جمعیت زنان و جمعیت روستاییان مورد تأکید قرار گرفته و سبب شده اختلاف نرخ سواد بین مردان و زنان و بین مناطق شهری و روستایی به مقدار زیادی کاهش پیدا کند.
ملایی افزود: ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را معطوف بر این داشته تا در عرصه جایگاه علمی در منطقه خاورمیانه و سراسر جهان از موقعیت قابل توجه و شایسته ای برخوردار باشد و بر اساس آمارهای بین‌المللی به نسبت بسیار زیادی در این امر موفق بوده است.
وی ادامه داد: تمام دستاوردهای ایران در دوران پس از انقلاب در شرایطی به دست آمده که بسیاری از کشورهای صاحب علم و قدرت، تمام تلاش خود را با اعمال تحریم و ترور دانشمندان ایرانی انجام دادند تا ایران نتواند به جایگاه های رفیع علمی دست یابد ولی به خواست الهی و با تلاش غیور مردمان ایران زمین، دشمنان ناکام ماندند و ایران در حال حاضر جزو قدرت های علمی دنیا به شمار می رود.
رئیس شورای آموزش و رورش شهرستان عنبرآباد اظهار داشت: در این شهرستان 232 مرکز آموزشی با 16 هزار و 827 دانش آموز فعالیت می کند.
وی همچنین به فعالیت های آموزش و پرورش عشایری اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی این مورد موضوعیت نداشت و فقط در برخی روستاها سپاه دانش در خصوص سواد آموزی مشارکت می کرد ولی امروز آمار دانش آموزان عشایری 150 درصد افزایش یافته است.
ملایی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی عشایری در زمان طاغوت صفر بود اما هم اکنون 76 مرکز آموزشی عشایری به یکهزار و 670 دانش آموز ارائه خدمت می کند.
وی به بخش آموزش عالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تعداد 2 واحد دانشگاهی با 10 رشته تحصیلی شامل واحد دانشگاه پیام نور با 330 نفر دانشجو و واحد دانشگاه آزاد به 301 نفر دانشجو ارائه خدمت می کنند لذا تعداد دانشجویان دانشگاههای عنبرآباد بیش از دانش آموزان دوران طاغوت شده است.
فرماندار عنبرآباد گفت: هم اکنون پنج هزار و 570 نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، 73 هزار و 800 نفر بیمه شدگان در طرح بیمه روستایی و 2 هزار و 50 نفر مستمری بگیر اصلی در عنبرآباد خدمات دریافت می کنند.
وی به خدمات رسانی در بخش گاز رسانی و سوخت فسیلی قبل و بعد از انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب اسلامی فقط یک جایگاه عرضه نفت در این شهرستان وجود داشت.
ملایی ادامه داد: هم اکنون پنج جایگاه عرضه سوخت فسیلی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند و همچنین سه جایگاه عرضه سوخت فسیلی نیز در حال اجرا و تکمیل است.
وی همچنین به خدمات دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم عملیات گاز رسانی در سطح شهرستان عنبرآباد آغاز شد.
فرماندار عنبرآباد به وضعیت تربیت بدنی و امور ورزشی قبل و بعد از انقلاب اسلامی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب، سرانه ورزشی این منطقه صفر بود و هیچ مکان و جایگاه ورزشی در سطح عنبرآباد وجود نداشت ولی بعد از انقلاب اسلامی هفت سالن ورزشی، 2 زمین چمن مصنوعی و طبیعی، 16 باشگاه ورزشی دخترانه و پسرانه و یک آموزشگاه فوتبال احداث و در حال بهربرداری است.
فرماندار عنبرآباد بیان کرد: قبل از انقلاب اسلامی فقط یک باجه مخابراتی با 2 کابین از طریق اتصال به مخابرات جیرفت امکان ارتباط بین شهری را فراهم می کرد و هیچگونه زیر ساخت دیگری وجود نداشت.
وی افزود: در حال حاضر تعداد 10 هزار و 418 عدد تلفن ثابت و 39 هزار و 566 نفر صاحب تلفن همراه هستند.
ملایی تصریح کرد: امروز 32 مرکز مخابراتی، 14 سایت تلفن همراه، 103 نقطه روستایی دارای ارتباط، 21 دفتر ICT روستایی، 17 مرکز دیتا، 2 هزار و 595 پورت (دیتا) و 19 تلفن همگانی در این شهرستان فعال است.
فرماندار عنبرآباد گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، هفت هزار و 800 متر فیبر نوری در سطح شهرستان عنبرآباد اجرا شده است.
*وضعیت راه ها و حوزه ناوگان حمل و نقل مسافر و بار، قبل و بعد از انقلاب اسلامی در عنبرآباد
رئیس اداره راهداری عنبرآباد گفت: تنها راه آسفالت موجود در قبل از انقلاب راه بین استانی هرمزگان به کرمان بود که مسیر دسترسی و پوشش این محور از حاشیه روستاهای آن زمان از جمله عنبرآباد می گذشت و به شهرستان جیرفت وصل می شد و تمام راه های ارتباطی آن زمان در سطح عنبرآباد، خاکی و بیشتر مال رو بوده است.
مهدی پورجمعه افزود: بعد از انقلاب اسلامی 50 کیلومتر راه اصلی آسفالته بزرگراه، 30 کیلومتر راه فرعی آسفالته و در بخش راه های روستایی 393 کیلومتر راه آسفالته و 430 کیلومتر راه شوسه احداث و در بخش شهری هم 43 کیلومتر در شهر عنبرآباد، 38 کیومتر شهر مردهک و 29 کیلومتر جاده آسفالته در شهر دوساری احداث شده است.
وی گفت: قبل از انقلاب تقریبا 62 نفر در این شهرستان صاحب خودرو شخصی بوده و تعداد 21 دستگاه مینی بوس، حمل و نقل مسافر را انجام می دادند و در کنار این امکانات حداقلی، از حیوانات اهلی نیز استفاده می شد.
پورجمعه افزود: بعد از انقلاب اسلامی در سطح این شهرستان قریب 17 هزار خودرو متعلق به شهروندان عنبرآبادی بوده و در کنار آن سه دستگاه اتوبوس واحد، بیش از 70 دستگاه خودروی تاکسی بین شهری و چهار دستگاه اتوبوس، امورات حمل و نقل مسافر را انجام می دهند.
**برقرسانی قبل و بعد از انقلاب در عنبرآباد
مدیر امور برق شهرستان عنبرآباد گفت: قبل از انقلاب اسلامی، برق رسانی در این شهرستان به صورت محدود بوده به طوری که تنها 197 مشترک برق وجود داشت.
مجتبی شادجو افزود: بعد از انقلاب اسلامی 21 هزار و 498 مشترک برق، در این دیار خدمات دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه در چهلمین سالگرد ییروزی انقلاب اسلامی در بخش برق رسانی عنبرآباد با رشد 840 درصدی مواجه هستیم، اظهار داشت: بعد از انقلاب تمام روستاهای بالای هشت خانوار این شهرستان برق دار شدند و به تازگی نیز روستاهای دارای پنج خانوار نیز در طرح برق رسانی قرار گرفته اند.
شادجو به زیر ساخت های شبکه برقرسانی در عنبرآباد اشاره و تصریح کرد: یکهزار و 998 دستگاه پست هوایی، سه دستگاه پست زمینی، 821 کیلومتر طول خطوط فشار ضعیف، یکهزار و 360 کیلومتر طول شبکه فشار متوسط هوایی و چهار کیلومتر شبکه فشار متوسط زمینی در این شهرستان اجرا شده است.
**وضعیت آبرسانی قبل و بعد از انقلاب
مدیر آبفای شهرستان عنبرآباد نیز گفت: قبل از انقلاب اسلامی، شاخص بهره مندی از آب آشامیدنی کمتر از یک درصد بوده که این عدد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به 62 درصد رسیده است.
علی مشایخی افزود: تعداد روستاهای بهرمند از نعمت آب سالم قبل از انقلاب تنها 2 روستا بود که این عدد امروز به 802 روستا رسیده است.
وی اظهار داشت: در بخش خانگی 9 هزار و 230 مشترک شهری و 11 هزار مشترک روستایی و در بخش صنعتی هم 148 واحد صنعتی و 60 واحد صنعتی روستایی خدمات دریافت می کنند.
**وضعیت بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب
رئیس مرکز بهداشت عنبرآباد هم گفت: قبل از انقلاب اسلامی فقط یک بهداری توسط یک پزشک هندی با یک نفر پرستار نیمه وقت در این منطقه وجود داشت که به صورت سرپایی خدمات ارائه می کردند و یک نفر هم به صورت تجربی، دندان می کشید.
علیرضا علیدادی افزود: بعداز انقلاب تعداد 10 مرکز مجهز به پزشک عمومی با تعدادی متخصص در بخش درمان در حال خدمت رسانی هستند و همچنین یک بیمارستان 120 تخت خوابی در حال ساخت است.
وی تصریح کرد: تعداد 47 خانه بهداشت و 6 پایگاه بهداشتی نیز خدمات بهداشتی و درمانی روستایی را انجام می دهند.
علیدادی ادامه داد: تعداد 10 داروخانه، سه آزمایشگاه، یک مرکز سونوگرافی با 26 پزشک عمومی، 6 متخصص و پنج دانپزشک در حال پوشش خدمات درمانی اهالی این خطه هستند.
وی گفت: تعداد چهار پایگاه اورژانس برون شهری و درون شهری هم به مردم فهیم عنبرآباد خدمت می کنند.
**وضعیت کشاورزی قبل و بعد از انقلاب در عنبرآباد
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: قبل از انقلاب اسلامی، کشاورزی به صورت سنتی اجرا می شد و بازدهی بسیار کمی داشت و با وجود منابع و ظرفیت های بسیار بالا شاهد فقر مضاعف در این منطقه بودیم.
محسن طاهری افزود: بعد از انقلاب، کشاورزی از سنتی به مدرن تغییر وضعیت داد و هم اکنون اراضی مجهز به آبیاری تحت فشار در این شهرستان به 160 هکتار رسیده است.
وی اظهار داشت: با وجود خشکسالی شدید، تولیدات محصولات کشاورزی در منطقه عنبرآباد بیش از 120 درصد افزایش یافته است.
طاهری تصریح کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، شاهد تجهیز 19 هزار و 190 هکتار از زمین های کشاورزی این خطه به آبیاری تحت فشار و واگذاری 613 دستگاه ادوات کشاورزی در قالب تسهیلات دولتی به کشاورزان هستیم.
7450/7429/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/76594/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه