کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر از مدارس ریگان

تحصیل در مدارس سنگی و کپری/ اینجا محرومیت سقف ندارد سياسي

تحصیل در مدارس سنگی و کپری/ اینجا محرومیت سقف ندارد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – در حالی تحصیل در مدارس کپری و سنگی در روستاها و مناطق عشایری شهرستان محروم ریگان ادامه دارد که 50 درصد از مدارس این شهرستان نیز فاقد استحکام لازم در مقابل بلایای طبیعی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: شهرستان ریگان به گفته فرماندارش یکی از محرومترین شهرستانهای کشور محسوب می شود اما هیچ گاه بودجه لازم برای محرومیت زدایی به صورت ویژه به این شهرستان تخصیص نیافته است.
وقتی به زیر ساختهای این شهرستان نگاه کنیم این حرف را می توانیم در عمل و واقعیت هم ببینیم. همچنین شهرستان ریگان سابقه زمین لرزه های متعدد بالای شش ریشتر را در کارنامه خود دارد از سوی دیگر طوفانهای مکرر شن که سرعت آنها به 100 کیلومتر در ساعت می رسد هر از چند گاه این شهرستان را فرا می گیرد بطوریکه به گفته نماینده مردم این شهرستان در مجلس به طور متوسط دو روز از هر هفته در طول سال در این شهرستان طوفان شن روی می دهد.
در چنین شرایطی استحکام بناها به خصوص در بخش عمومی یکی از نکات مهم محسوب می شود اما علیرغم اقدامات بسیاری که در زمینه نوسازی مدارس این شهرستان صورت گرفته است اما همچنان ریگان در زمینه استحکام بخشی مدارس وضعیت مطلوبی ندارد.
6 هزار دانش آموز کلاس استاندارد ندارند
اینکه بگوییم در این شهرستان کاری انجام نشده بی انصافی ست، واقعیت این است که این شهرستان از فقر شدید تاریخی رنج می برد، به واقع نیمی از مدارس شهرستان که استحکام سازی شده اند حاصل تلاش مسئولان این شهرستان و استان کرمان بعد از انقلاب بوده است با این وجود عمق محرومیت در این شهرستان آنقدر زیاد است که برای رفع مشکلات در همه بخش ها نیاز به کار جهادی و توجه ویژه مسئولان دارند.
14 هزار دانش آموز این شهرستان همچنان گام های محکم خود را برای تحصیل و محرومیت زدایی از این شهرستان در آینده برمی دارند اما شش هزار نفر از آنها در مدارسی تحصیل می کنند که فاقد هر گونه استحکام است.
در هوای سرد این روزهای ریگان به خصوص در بخش کوهستانی این شهرستان مدارس روستایی و عشایری بسیاری وجود دارند که هنوز هم کلاسهای درس در کپر و مدارسی تشکیل می شود
در هوای سرد این روزهای ریگان به خصوص در بخش کوهستانی این شهرستان مدارس روستایی و عشایری بسیاری وجود دارند که هنوز هم کلاسهای درس در کپر و مدارسی تشکیل می شود که از سنگ و گل ساخته شده اند و یا اینکه مدارس در ساختمان های خشت و گلی فرسوده تشکیل می شود که به همت مردم محلی برای تشکیل کلاسهای درس برپا شده اند.
در برخی از موارد نیز خیرین مدرسه ساز ورود کرده اند که می توان به مدرسه روستای موسی آباد رود شور اشاره کرد و دانش آموزان این مدرسه به همت خیرین در مدرسه ای با 90 مترمربع تحصیل می کنند هر چند این مدارس کوچک به نظر می رسند اما رویایی بزرگ در هر منطقه روستایی محسوب می شوند و با ساخت 30 مدرسه امید به رونق زندگی در روستاها بیشتر شده و 17 مدرسه هم در شهرستان کلنگ زنی شده است اما هنوز نیاز به ساخت 70 مدرسه عمدتا در دور افتاده ترین و محروم ترین مناطق شهرستان احساس می شود.
در برخی از این مدارس ساختار مدرسه از کپر ساخته شده است به این گونه که مردم با استفاده از شاخ و برگ درختان نخل و بافتن آنها به یکدیگر و کشیدن یک پلاستیک روی این سازه مدرسه ای برای تحصیل فرزندانشان ایجاد کرده اند، در بخش های کوهستانی و عشایری نیز دیوارهای مدرسه از سنگ هایی که با گل به هم متصل شده اند احداث شده و تیرک هایی از چوب سقف چوبی این مدارس را در مقابل بادهای سهمگین این مناطق استوار نگه داشته اند.
کلاس درس پشت دیوارهای خشت و گلی روی گسل زلزله خیز
در کنار این سازه ها می توان دهها مدرسه خشت و گلی را نیز مشاهده کرد که هر سال مردم و دانش آموزان برای پا برجا ماندنشان با خشک و گل دیوارها و سقف این سازه ها را مرمت می کنند و تلاش می کنند از دل همین مدارس خود را به دانشگاههای مطرح کشور برسانند.

اگر نگاهی به رتبه قبولی دانشگاههای ریگان بکنیم به سادگی می توان استعداد دانش آموزان این مدارس را در رشته های فنی و علوم انسانی مشاهده کرد و همین افراد هستند که می توانند در آینده محرومیت ریگان را به توسعه و پویایی تبدیل کنند.
نماینده مردم ریگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر اظهارداشت: وضعیت مدارس این شهرستان قابل قبول نیست و بسیاری از دانش آموزان به خصوص در روستاهای شهرستان در مدارس قدیمی و غیر مقاوم تحصیل می کنند.
محرومیت از مدارس شرق کرمان باید برچیده شود
حبیب الله نیکزادی با اشاره به پیگیری های مکررصورت گرفته برای اختصاص بودجه استحکام بخشی به این مدارس گفت: وضعیت مدارس در شرق استان و در شهرستان های مختلف مناسب نیست و حتی در شهر بم که مرکز شرق استان است می توان مدارس کانکسی بازمانده از زمین لرزه را مشاهده کرد.
وی تصریح کرد: در شهرستان ریگان نیز همین مشکل وجود دارد و بسیاری از ساختمان های مدارس فرسوده هستند و یا از ابتدا با کاربری مدرسه بنا نشده اند.
وی خواستار توجه بیشتر مسئولان برای حل این مشکل شد و افزود: تامین نیازهای دانش آموزان حتی در موارد ابتدایی از جمله صندلی، گرمایش و سرمایش و سرویس بهداشتی نیز در این مدارس انجام نمی شود.
تامین نیازهای دانش آموزان حتی در موارد ابتدایی از جمله صندلی، گرمایش و سرمایش و سرویس بهداشتی نیز در این مدارس وجود ندارد
نماینده مردم شرق استان کرمان خواستار توجه بیشتر مسئولان و خیران مدرسه ساز برای حل این مشکلات شد و بیان کرد: آموزش و پرورش بستر توسعه هر منطقه است و باید شرایط لازم برای آموزش کمی و کیفی و توسعه زیر ساخت ها در شرق استان کرمان فراهم شود.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح تجمیع مدارس روستایی گفت: این طرح تحصیل بسیاری از دانش آموزان را با مشکل مواجه کرده است چون هر روز باید کیلومترها راه برای رسیدن به مدرسه را بین روستاهای مختلف طی کنند.
فرماندار ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: در جلسات متعددی که با مسئولان اموزش و پرورش و نوسازی مدارس استان برگزار شده است وضعیت شهرستان تشریح شده و اقداماتی نیز در راستای بهبود وضعیت فعلی انجام شده است.
خیران مدرسه ساز ورود کنند
امین باقری افزود: با این وجود با توجه به محرومیت شدید شهرستان در بخش آموزشی باید اعتبارات ویژه در اختیار شهرستان قرار گیرد تا در اولین فرصت ممکن مدارس خشت و گلی، سنگی و کپری از شهرستان حذف شوند.
وی بیان کرد: شهرستان ریگان حادثه خیز است و زمین لرزه متعدد ناشی از فعالیت گسل ریگان، نصرت آباد و بم در این شهرستان روی داده و طوفان های مکرر شن نیز به خودی خود می توانند موجب ریزش برخی از مدارس غیر مقاوم در شهرستان شوند.
باقری گفت: این وضعیت را قبلا هم به مسئولان در سطوح مختلف شرح داده ایم و با اعتبار محدودی که در شهرستان داریم نمی توانیم در این خصوص کار ویژه انجام دهیم.
وی از خیران خواست در این خصوص حضور پر رنگ تر داشته باشند تا در روستاها و مناطق عشایری شهرستان شاهد محرومیت برخی از دانش آموزان از امکانات اولیه از جمله سازه مقاوم، سرویس بهداشتی، محوطه سازی، آبخوری بهداشتی و حتی محرومیت از تحصیل نباشیم.
تشکیل ستاد محرومیت زدایی از شهرستان های شرق کرمان و بررسی مشکلات این شهرستان ها در حوزه های مختلف یکی از آرزوهای مردم محروم شرق استان به خصوص فهرج و ریگان است تا که شاید بتوانند فاصله بالای امکانات عمومی بین این شهرستان ها را با سایر شهرستان های استان جبران کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/77475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا