کرمان رصد

آخرين مطالب

رئیس کل دادگستری کرمان:

کرمان پایلوت طرح آموزش تربیت معلم مصلحین و حکمین قرآنی کشور شد سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - رئیس کل دادگستری استان کرمان از انتخاب کرمان به عنوان پایلوت طرح آموزش تربیت معلم مصلحین و حکمین قرآنی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، یدالله موحد پیش از ظهر پنجشنبه در آیین اختتامیه کارگاه آموزشی تربیت مربی مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان که به میزبانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در شهر ماهان برگزار شد، اظهار داشت: این طرح با هدف استفاده از ظرفیت های مردمی و معتمدان جامعه به منظور ایجاد صلح و سازش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور و استان کرمان در حال اجراست .
وی به نحوه برگزاری این طرح و انتخاب افراد اشاره کرد و افزود: ابتدا 100 نفر بر حسب نیاز توسط مسئولان قضایی انتخاب و با شرکت در یک دوره و کارگاه آموزشی مطالب لازم را در خصوص مهارت های صلح و سازش فرا می گیرند .
موحد ادامه داد: این افراد پس از پایان دوره در شهرستان خود 50 نفر را انتخاب می کنند و به افراد آموزش می دهند و به این ترتیب فرهنگ صلح و سازش ترویج پیدا می کند. به این ترتیب افرادی با مهارت های لازم در سطح جامعه حضور دارند و در هر جایی دعوایی ایجاد شد این افراد به منظور حل و فصل اختلاف مداخله می کنند .
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اجرای این طرح در اختلافات خانوادگی بین زن و شوهرها بسیار با اهمیت است چرا که بنا به تاکید قرآن کریم هر گاه بین زن و شوهری اختلافی ایجاد شد افراد مورد اعتماد در بین بستگان مداخله کنند و با خیراندیشی و صلح اندیشی اختلاف را حل کنند .
موحد بیان داشت: بخش زیادی از مصلحینی که در این کارگاه آموزشی شرکت کردند در حل و فصل اختلافات و در انتقال آموزش های لازم در جامعه برای مهارت حل و فصل اختلافات موثر خواهند بود .
اختلاف و دعوا از عوامل اختلاف در جامعه است
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تفاوت انسان با سایر مخلوقات در عقل، قدرت تدبر، تفکر، برنامه ریزی است و بقیه موجودات از این استعداد خدادادی و توانایی محروم هستند .
وی افزود: علاوه بر این مزیت انسان، طبع انسان اجتماعی است و سرشت انسان جامعه گرا است انسان علاقمند به زندگی جمعی است و سعادت و رستگاری خود را در یک زندگی جمعی و اجتماعی جست و جو می کند. به عبارت دیگر یکی از ارکان مهم زندگی بشر حیات انسان اجتماعی و اجتماع است که بستری فراهم می کند تا انسان در آن رشد کند و به کمال مورد نظر خود دست یابد .
رئیس شورای قضائی استان کرمان بیان کرد: انسان در جامعه ای می تواند رشد کند که آن جامعه اعضای سالمی داشته باشد و رابطه متقابلی بین جامعه و انسان سالم وجود دارد و نقطه مقابل آن جامعه فاسد است که نمی تواند شرایط را برای رشد وتعالی افراد فراهم کند. هرکسی برای اصلاح جامعه قدم برمی دارد مصلح و هرکس که قدمی برای برهم زدن تعادل اجتماع نیز بردارد مفسد نامیده می شود و مفسد نقطه مخالف مصلح است .
موحد گفت: ارزش زمین به داشته ها و مخلوقات است و چنانچه داشته های خود را از دست بدهد فاقد ارزش خواهد شد، در این میان آنچه که موجب فساد فی الارض می شود باید شناخته و در راستای اصلاح آن گام برداشته شود و زمین هم زمانی ارزش خواهد داشت که انسان در امنیت و آرامش به کار و زندگی پرداخته و در جهت تعالی جامعه خود تلاش می کند .
وی با تاکید بر اینکه باید مراقب بود تا جامعه فاسد نشود، افزود: یکی از عوامل اصلی فساد در جامعه اختلاف و دعوا است و مانند ویروسی که به بدن انسان رخنه می کند، منازعه و اختلاف نیز جامعه را برهم خواهد ریخت، در این شرایط باید ابتدا تلاش کرد به ویروس مبتلا نشد و در وهله بعدی برای سالم سازی جامعه و زدودن آن از ویروس تلاش شود .
تلاش سران طوایف و روحانیون برای صلح و سازش
موحد با اشاره به اینکه مصلحین راستین پیامبران الهی هستند، بیان کرد: پیامبران برای اصلاح دنیا و آخرت مردم مبعوث شده اند، هدف از بعثت نیز اصلاح دنیا و آخرت است و در همه شئونات، حیات طیبه ای که از آن نام برده می شود همان زندگی عاری از مفسده می باشد .
وی سپس با بیان اینکه اولین سازشگر خداوند متعال است، اظهار داشت: در آیه شریفه 103 سوره بقره خداوند همه مومنان را الفت قلوب و یکپارچگی و وحدت دعوت می کنند و بزرگ ترین نعمت الفت بین قلوب است .
موحد با اشاره به اینکه سران طوایف و روحانیون برای صلح و سازش و حل و فصل اختلافات و دعاوی تلاش می کنند، افزود: از این رو حل اختلافات بین قبایل و طوایف از بزرگ ترین گام ها در راستای ایجاد صلح و سازش در اجتماع محسوب می شود و خداوند مصلحن را دوست دارد .
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: راه و روش شیطان کینه و عداوت ایجاد کردن است اما نباید فراموش کرد که وعده خداوند به مصلحان نیز این است که وقتی صلح ایجاد کنند مورد رحمت و عنایت خداوند واقع خواهند شد .

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/78645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

داستان ابوشجاع

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تجهیز 20 بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

بازگشایی 45 کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه

مس کرمان یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان

دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد

آسیب سیل به پل ورودی شهر راور

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

اجرای نزدیک به 3هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مراجعه بیش از 18 هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا

رقابت 12 هزار و 778 دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور

عبورسیلاب از ورودی شهر راور

گفتگو با فرماندار راور درباره خسارات سیل به این شهرستان

آسیب سیلاب به پل ورودی شهر راور

تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر

آماده‌باش کامل شهرداری کرمان در شرایط جوی ناپایدار

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

در باکو جایی برای شیعیان نیست

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها

از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان

مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند

محرومیت و جریمه نقدی کمیته انضباطی برای رحمان احمدی

جزییات دستگیری اعضای باند جعل مدرک تحصیلی در ٣ شهرستان کرمان

جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد

دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند

نظر و رضایت مردم در انجام ماموریت مسئولان مهم است

پلمب 65 واحدصنفی املاک و خودرو در کرمان

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند