کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر از بازار کرمان؛

تکاپو در بازار کرمان در آستانه سال نو/ سبدهای خرید کوچک شده است اقتصادي

تکاپو در بازار کرمان در آستانه سال نو/ سبدهای خرید کوچک شده است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - در آستانه سال نو حضور مردم در مراکز خرید پررنگ تر شده است اما به وضوح می توان کوچک شدن سبدهای خرید مردم را مشاهده کرد و همه سعی می کنند دخل و خرجشان را مدیریت کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: نظارت بر بازار شیرینی، آجیل و لباس و کیف و کفش به صورت ویژه در حال انجام است. هر چند که میزان تقاضا برای کالاهای جانشین و کالاهایی که می‌توان آنها را از سبد مصرف کنار گذاشت به شدت کاهش یافته است اما کنترل قیمت‌ها در این بخش نیز صورت می‌گیرد.
قیمت کالاها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و قدرت خرید مردم در مقابل کاهش یافته و مردم سعی می‌کنند با مدیریت مصرف به گونه‌ای طعم شیرین عید را در کانون‌های خانواده حفظ کنند.
گوشت به کیلویی 100 هزار تومان و مرغ به 14 هزار و 400 هزار تومان رسیده و گوشت مرغ نیز همچنان نسبت به ماه قبل کمیاب شده است.

قیمت ماهی اما آنقدر رشد کرده که کمتر مورد تقاضای مردم قرار می‌گیرد، هر کیلو ماهی هوور در بازار 60 هزار تومان می‌باشد و خانوارهایی که تا سال قبل یک ماهی هورر خریداری می‌کردند حالا به خریدهای کیلویی روی آورده‌اند.
افزایش ناگهانی قیمت حبوبات نیز مردم را غافلگیر کرده است، قیمت آجیل مخلوط نیز به کیلویی 80 هزار تومان رسیده اما با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت پسته در حال رکورد شکنی است و هر کیلو پسته تا 230 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
اما اگر سری به مردم بزنید می‌بینید که سعی می‌کنند از خرید برخی کالاها از جمله آجیل خودداری می‌کنند و سعی می‌کنند با خشکبار این ایام را سپری کنند.
قیمت قاووت ، کماچ ، کلمپه و سایر شیرینی‌های سنتی شهر کرمان نیز افزایش چشمگیر یافته است.
نکته جالب توجه اینکه دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شرکت برق، آب و گاز و مخابرات و … نیز قبضهای خود و بانک‌ها برای وصول اقساط وام‌هاجدیدت بیشتری به خرج می‌دهند.
قیمت برخی کالاها مانند گوشت دو برابر شده است
محمد اسماعیلی یکی از شهروندان کرمانی است که در بازار قدیم کرمان به همراه خانواده اش در حال قدم زدن است. وی می‌گوید: قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و طبیعتاً نمی‌توانم مثل سال قبل خرید کنم، ترجیح می‌دهم ابتدا خرید بچه‌ها را انجام دهیم و اگر پولی باقی ماند برای خودمان خرید می‌کنیم. برخی کالاها تا دو برابر رشد قیمت دارند و برخی هم کمتر.
وی با اشاره به اینکه سه پسر دارد، می‌گوید: قیمت یک جفت کفش برای پسرم از 100 تا 120 هزار تومان است، شلوار 60 تا 150 هزار تومان و یک پیراهن هم 60 تا 100 هزار تومان است حقوق بنده دو میلیون 100 هزار تومان است که هنوز پرداخت نشده و فقط عیدی یک میلیونی را دریافت کرده‌ام.

سعی می‌کنم لباس فرزندانم را در خانه بدوزم و شیرینی را در خانه بپزم
مریم کربلایی نسب یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که برای خرید شکر به بازار آمده و می‌گوید: امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها برای تأمین لباس فرزندانم اقدام به خرید پارچه کرده و هر آنچه می‌توانستم خودم در خانه دوختم و یا به خیاط دادم که هزینه کمتری بپردازیم. آجیل را نیز برشته نشده و جداگانه خریداری و در خانه برشته کردم و از خرید اقلامی مانند پسته و بادام و فندق هم خودداری کردم.
وی می‌گوید: شیرینی را نیز با همکاری چند نفر از اقوام در خانه می پزیم اما افزایش قیمت شکر که به شش هزار تومان هم می‌رسد ما را دچار مشکل کرده است.
مردم قدرت خرید ندارند
بهمن قاسم خانی یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که می‌گوید: قیمتها سرسام آور بالا رفته است و بسیاری از مردم قدرت خرید ندارند، وی که فروشنده پارچه است می‌گوید: مردم قدرت خرید ندارند و با وجود اینکه ما تخفیف می‌دهیم و حاشیه سود را هم کاهش داده‌ایم نسبت به سال گذشته میزان فروش ما تا 60 درصد کاهش یافته است.
علی کمالی نیز آجیل فروشی دارد و می‌گوید: هر سال در این ایام ما برای فروش آجیل با استقبال مردم مواجه بودیم بطوریکه تا ساعت 10 شب صف طولانی مقابل حجره وجود داشت اما امسال تعداد مراجعه کننده‌های ما در روز به 50 نفر نمی‌رسد.
هر سال در این ایام ما برای فروش آجیل با استقبال مردم مواجه بودیم بطوریکه تا ساعت 10 شب صف طولانی مقابل حجره وجود داشت اما امسال تعداد مراجعه کننده‌های ما در روز به 50 نفر نمی‌رسد
وی می‌گوید: ما در بازار هم شاهد گران شدن اجناس و هم گران فروشی هستیم.
وی از مسئولان می‌خواهد با گران فروشان برخورد قانونی کنند و اجازه ندهند در حالی که قدرت خرید مردم افت کرده عده‌ای هم دست به سوداگری بزنند.
احمد عباسی می‌گوید: اگر به قصابی‌ها مراجعه کنید هر قصاب سهمیه‌ای معادل سه لاشه گوشت در روز دارد و باید در صف بمانیم تا گوشت کیلویی 100 هزار تومان را خریداری کنیم. گوشت یخ زده هم مشخص نیست کی و چه زمانی توزیع می‌شود و خرید این نوع گوشت شانسی است و چون من کارمند هستم نمی‌توانم در صف گوشتهای یخ زده منتظر بمانم.

با وجود تمام سختی‌ها اما هنوز هم بوی عید و خرید عید می‌آید هر چند سبدهای خرید کوچک شده اما همان حس زیبای سال نو در شهر وجود دارد و مردم در خیابان‌ها هستند.
با وجود تمام سختی‌ها اما هنوز هم بوی عید و خرید عید می‌آید هر چند سبدهای خرید کوچک شده اما همان حس زیبای سال نو در شهر وجود دارد و مردم در خیابان‌ها هستند
ترافیک سنگینی در مراکز خرید وجود دارد و همه سعی دارند لحظات خاطره انگیز برای خود و خانواده شأن ایجاد کنند.
دبیر ستاد تنظیم بازار کرمان نیز در خصوص وضعیت بازار می‌گوید: تیم‌های نظارت و بازرسی بر بازار به صورت گسترده در سطح شهر حضور دارند و با توجه به هماهنگی‌های ایجاد شده با هر گونه گران و یا کم فروشی برخورد می‌شود.
محمد حسینی می‌گوید: مرغ هم اکنون قیمتی معادل 14 و هزار و 400 تومان دارد و بر نحوه توزیع این کالا دقت بالایی وجود دارد و اجازه خروج مرغ را از استان کرمان نمی‌دهیم.
وی تصریح کرد: عرضه مرغ نیز در حال انجام است و اگر کمبودی در شهرستان‌هایی استان کرمان باشد آماده هستیم این کمبود را رفع کنیم.
سه هزار تن شکر به زودی در کرمان توزیع می‌شود
وی تصریح کرد: برای کنترل قیمت شکر به زودی سه هزار تن شکر نیز در استان کرمان توزیع می‌شود.
وی گفت: در سال جاری از برگزاری نمایشگاه بهاره خودداری کردیم اما در برخی از فروشگاه‌های بزرگ شهر فروش‌های ویژه بهار آغاز شده است کالاهای اساسی به وفور در اختیار مردم است.
حسینی تاکید کرد: گوشت، مرغ و همه کالاهای اساسی در استان کرمان وجود دارد و به مردم اطمینان می‌دهیم در این زمینه کمبودی نداریم.

وی همچنین به وجود میوه مورد نیاز مردم در انبارهای استان خبر داد و گفت: میوه در مکان‌های مشخص مانند سال‌های گذشته با قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد.
میوه در مکان‌های مشخص مانند سال‌های گذشته با قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در این زمینه نیز مشکلی وجود ندارد
محمد میرزایی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: شش هزار و 107 واحد مورد بازرسی قرار گرفته‌اند که 771 پرونده تشکیل شده و برای صدور رأی به تعزیرات حکومتی کرمان رفته است.
وی با تاکید به برخورد با گران فروشان و محتکران افزود: کالاهای مانند آجیل خشکبار مرغ و ماهی و شیرینی مورد توجه جدی ما هستند.
میرزایی تاکید کرد: مردم هر گونه گران فروشی را به ما منتقل کنند و اطمینان داشته باشند پیگیری لازم انجام می‌شود.
وی ارائه فاکتور به مشتری و نصب برچسب قیمت را ضروری دانست و افزود: بازرسان ما به صورت محسوس و نامحسوس در سطح بازار حضور فعال دارند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/79572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور