کرمان رصد

آخرين مطالب

آکواریوم طبیعی اعجاز طبیعت کوهبنان/ آسیاب های آبی در کرمان مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - آکواریوم طبیعی روستای تاریخی گزگ در کرمان یکی از زیباترین نقاط گردشگری کشور است که صدهای ماهی رنگی و گیاهان آبی را در دل طبیعت زیبا و بکر شهرستان کوهبنان گرد هم آورده است.

 کرمان بزرگترین استان کشور است که دارای آب و هوایی متفاوت و به قول ایران‌گرد شهیر معاصر محمد علی اینانلو عجیب‌ترین از نوع خود در جهان محسوب می‌شود از گرم‌ترین نقطه جهان تا جنگل‌های انبوه از کویر لوت تا دره مدیترانه ای دلفارد از مرتع ترین منطقه مسکونی ایران تا گودترین مکان‌های کویر از روستای 13 هزار ساله میمند تا جنگل‌های انبوه شرق کرمان از مرتفع‌ترین تپه‌های جهان تا پیست اسکی سیرچ و صدها نمونه عینی دیگر از تنوع آب و هوایی در کنار بناهای تاریخی منحصر به فرد مانند ارگ تاریخی بم، ارگ راین، باغ شاهزاده و قلعه‌های سر به فلک کشیده اردشیر در شهر کرمان.
کرمان اما هر روز چهره‌ای زیباتر از خود نمایش می‌دهد و این تصور غلط که کرمان استانی کویری است را زیر سوال می‌برد و اینکه کویر کرمان تنها بخشی کوچک از داشته‌های این سرزمین کهن و مردمانش است.
یکی از آثار تاریخی استان کرمان که بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد روستای تاریخی میمند است که در دل کوه کنده شده است اما این مکان تنها روستای صخره‌ای استان محسوب نمی‌شود بلکه روستای گزگ در شمال استان کرمان و در شهرستان کوهبنان نیز معماری صخره‌ای دارد و خانه‌هایش در دل کوه کنده شده‌اند.
این روستا در 11 کیلومتری شهر کوهبنان قرار گرفته است و همانند روستای صخره‌ای میمند مردمانش در دل کوه و مطابق با آداب و رسوم گذشتگان خود زندگی می‌کنند هر چند که تا کنون قدمت دقیق این روستا اعلام نشده است اما آداب و رسوم کهن مردم گزک نشان دهنده وجود تمدنی کهن از هزاران سال قبل در این منطقه است.
روستای صخره‌ای گزک با طبیعتی خارق‌العاده
گزک از منطق کوهستانی استان کرمان محسوب می‌شود اما مکان شگفت انگیز و خارق العاده ای دارد که در کمتر مکان دیگری در کشور وجود دارد و آن آکواریوم طبیعی گزک است.
این روستا نماد کم کاری در خصوص معرفی داشته‌های استان کرمان در بحث اکوتوریسم است داشته‌هایی که به دلیل عدم معرفی صحیح آنها به گردشگران حتی برای مردم استان کرمان نیز ناشناخته مانده‌اند و در مقابل صنعت گردشگری کرمان است که با وجود تمام پتانسیل‌ها مغفول مانده است.
آکواریوم طبیعی کوهبنان در مجاورت روستای تاریخی برکه‌ای را به وجود آورده با آب بسیار زلال این برکه وسیع و زیبا، مکانی شده برای رها سازی ماهی‌های تزئینی مردم محلی و شهرستان کوهبنان بطوریکه عمر برخی از این ماهی‌ها بیش از 17 سال تخمین زده می‌شود.

وجود محیط طبیعی و عدم دخالتهای انسانی در پرورش این ماهی‌ها و وجود انواع گیاهان آبی در کف این برکه صحنه‌های زیبایی خلق کرده است از انواع ماهی‌های تزئینی رنگارنگ در عمق طبیعت بکر روستای گزک.
زلالی آب موجب شده است که اعماق این برکه وسیع به خوبی قابل مشاهده باشد و زیبایی وصف ناشدنی طبیعت گردشگران و مسافران را به این مکان بکر جلب می‌کند.
لزوم رونق مجدد آسیاب‌های آبی
مکان منحصر به فرد دیگر در کوهبنان آسیاب‌های آبی این شهر هستند که در شیب روستای فیدکوئیه قرار دارند اما به دلیل قطع ارتباط آب با این آسیاب‌ها توسط کشاورزان عملاً این آسیاب‌های تعطیل شده‌اند و هم اکنون بیشتر به عنوان انبار و آغول از آنها استفاده می‌شود.
نکته قابل تأمل اینکه این آسیاب‌های ثبت ملی شده‌اند با این وجود اقدامی در راستای مرمت آنها انجام نشده است و گزارشهایی نیز در خصوص سرقت سنگ این آسیاب‌ها نیز به گوش می‌رسد.
آکواریوم گزک برای مردم کرمان نیز ناشناخته است
یک فعال گردشگری در خصوص پدیده زیبای طبیعی به خبرنگار مهر گفت: شهرستان کوهبنان در شمالی ترین قسمت استان کرمان قرار گرفته است و از جمله شهرستانهای کوهستانی با طبیعت بکر و دست نخورده می‌باشد.
محمد سلامی افزود: آکواریوم طبیعی گزک از جمله مکان‌های طبیعی منحصر به فرد شهرستان کوهبنان است که پروژه بهسازی آن نیز برای حضور گردشگران در دستور کار قرار دارد و با توجه به مجاورت با روستای تاریخی می‌توان به قطب گردشگری کرمان تبدیل شود اما متأسفانه تاکنون به خوبی شناسانده نشده است.
سلامی ادامه داد: حیات وحش حفاظت شده، آسیاب‌های آبی متعدد، مقبره عرفا و طبیعت بکر و دست نخورده کوهبنان زمینه توسعه گردشگری را در شهرستان مهیا کرده است که باید برای معرفی بیشتر آنها تلاش کرد.
وی گفت: مارکوپولو در سفرنامه خود از سفر به کوهبنان سخن گفته است و اینکه از این شهر صنایع دستی بی نظیری را برای خان مغول به ارمغان برده است.
ساماندهی آکواریوم طبیعی نیاز به اختصاص اعتبار دارد
وی در خصوص ساماندهی آکواریوم طبیعی کوهبنان گفت: باید برنامه ریزی به سمتی پیش برود که داشته‌های شهرستان را بیش از گذشته به مردم بشناسانیم و زمینه و زیر ساختهای لازم را نیز برای گردشگری مهیا کنیم که تخصیص اعتبار مورد نیاز و برنامه ریزی مناسب در این خصوص ضروری است.
وی با اشاره به تخریب برخی آسیاب‌های آبی کوهبنان نیز گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته بازسازی دوباره آسیاب‌های آبی و رونق دادن آنها حداقل به صورت نمادین برای جذب گردشگر است.
این فعال گردشگری تاکید کرد از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری کوهبنان با آغوش باز استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم کوهبنان از بی نظیرترین مناطق کشور در زمینه زیبایی‌های طبیعی است.
لزوم بهسازی بزرگترین آکواریوم طبیعی در جنوبشرق کشور
این در حالی است که شهرستان کوهبنان از امکانات زیر بنایی جذب گردشگر محروم است و از ابتدایی‌ترین امکانات قامت مسافران نیز به صورت اقامتگاه رسمی بی بهره است.
این مسئله موجب شده است مسافرانی که قصد سفر به این استان را دارند از صحن امامزاده‌های این شهرستان که تعداد قابل توجهی نیز به شمار می‌رسد برای اقامت کوتاه مدت استفاده کنند و رسیدگی به این امر و احداث هتل در این شهرستان نیز از مهمترین نیازهای شهرستان کوهبنان محسوب می‌شود.
آسیاب‌های آبی کوهبنان
برخلاف تصور کویری بودن استان کرمان برخی از شهرستانهای این استان بسیار پر آب و دارای زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد و همچنین آثار تاریخی شکیلی هستند که ریشه در آداب و رسوم و زندگی اجتماعی این شهرها دارد از جمله این آثار می‌توان به وجود هشت آسیاب آبی در کوهبنان اشاره کرد که متأسفانه همه این آسیاب‌ها هم اکنون از کار افتاده‌اند.
از سوی دیگر کوهبنان به شهر عرفا نیز شهرت دارد و مقبره تعداد قابل توجهی از علما، عرفا و امامزادگان جلیل قدر در این شهرستان قرار دارد و با وجود خشکسالی‌های پیاپی همچنان زیبایی‌های طبیعی خود را نیز حفظ کرده است.
به گفته مسئولان محلی در ایام تعطیل روزانه 15 هزار گردشگر از این شهرستان که کمتر مورد توجه قرار گرفته بازدید می‌کنند اما در کمال تعجب باید گفت که این شهرستان از وجود هر گونه اقامتگاه رسمی مسافران محروم است و اکثر مسافران برای لحظه‌ای استراحت به صحن امامزادگان پناه می‌برند که خود جای تأمل دارد.
در میان آثار تاریخی شهرستان کوهبنان آسیاب‌های آبی این شهر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.
این آسیاب‌های در شمال کوهبنان واقع شده‌اند و اگر از کوهبنان به سمت بافق یزد حرکت کنیم در دو طرف جاده هشت آسیاب آبی را مشاهده خواهیم کرد که با ساز و کاری نشأت گرفته از معماری اصیل محلی در دل زمین قرار گرفته‌اند.
تا شش سال قبل آخرین این آسیاب‌ها همچنان فعال بوده و آرد مورد نیاز مردم شهر کوهبنان را تأمین می کرده است نکته قابل توجه اینکه با وجود آسیاب‌های پیشرفته در شهر کوهبنان اکثر اهالی شهر ترجیح می‌دادند که آرد مورد نیاز خود را از این آسیاب تاریخی تهیه کنند اما پس از فوت آسیابان آخرین آسیاب آبی کوهبنان این آسیاب نیز که به شماره 6760 ثبت میراث فرهنگی است به تاریخ پیوسته است.
محمد احمدی یکی از فعالان گردشگری در شهرستان کوهبنان است، وی به خبرنگار مهر می‌گوید: نام کوهبنان طی سالهای اخیر به دلیل زمین لرزه بر زبان‌ها افتاده است اما متأسفانه اقدام قابل توجهی در خصوص معرفی اماکن گردشگری این شهرستان انجام نشده است و این یک نقطه ضعف جدی در کارنامه مسئولان است.
وی تصریح کرد: این شهرستان به دلیل وجود مناظر طبیعی بکر و کوهستانی یکی از خوش آب و هواترین نقاط کشور است که کمتر دیده شده است و مملو از رودخانه‌ها و دره‌های زیباست.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در گذشته این منطقه بسیار مورد توجه عرفا بوده است به همین دلیل کوهبنان به شهر عرفان نیز شهرت دارد و مقبره ده‌ها عارف در این شهرستان وجود دارد.
وی به وجود آکواریوم طبیعی در کوهبنان اشاره کرد و بیان داشت: این برکه به صورت طبیعی در کوهبنان ایجاد شده است اما به تدریج مردم و مسافران صدها ماهی تزئینی را در آن رها کرده اند و به یک اکوسیستم بسته تبدیل شده است که هر سال مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.
وی گفت: روستای گزک نیز در حاشیه این برکه از جمله زیباترین روستاهای صخره‌ای کشور محسوب می‌شود.
احمدی گفت: در ایام نوروز مدارس برای اسکان مسافران نوروزی تجهیز و در اختیار آنها قرار می‌گیرد اما متأسفانه در شهرستان هتل وجود ندارد و این یک نقطه ضعف است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/79574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود

حصه نقدی واگذاری بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود

شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

زرندی‌ها 40000 واحد خون اهدا کردند

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

حد نگاری اراضی ملی سیرجان

احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان

دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در کهنوج

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه 4 اردیبهشت ماه

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

توزیع بیش از 44 هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در 261 محله کشور

ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در کوه های سرچشمه رفسنجان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد/تحقیقات تکمیلی ادامه دارد