کرمان رصد

آخرين مطالب

اجرايي شدن طرح نجات در همه مناطق حاشيه نشيني کرمان/ طرح نجات پاياني ندارد گفتگو

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاين - مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان با قدرداني از همکاري همه دستگاه ها در اجراي طرح نجات در کرمان عنوان کرد: طرح نجات پاياني ندارد و بايد اين کار در ديگر مناطق حاشيه اي شهر انجام شود و در نقاطي که کار کرده ايم، بايد جهت ديگري در فعاليت ها را دنبال کرده و کارگاه هاي خرد براي اشتغال بهبود يافتگان اين مناطق اجرا شود.
"زهرا موسي پور" درباره اجراي طرح نجات در کرمان اظهار کرد: اين طرح پس از انجام مطالعات در مناطق مورد نظر، در راستاي کاهش آسيب هاي اجتماعي در دو منطقه از حاشيه شهر کرمان به اجرا در آمد.
وي افزود: کارگروه هاي مختلفي از جمله ترک و بهبودي، کارگروه آموزش، فرهنگ و هنر، کارگروه مشارکت هاي مردمي و تسهيلات و ... در طرح نجات تعريف شده و دستگاه هاي اجرايي مختلفي در هر کدام از کارگروه ها وظايفي به عهده دارند.
موسي پور با بيان اينکه معتقديم در حاشيه ها با مجموعه اي از مشکلات مواجه هستيم و مشکل ما در حاشيه شهر فقط اعتياد نيست بلکه بي سوادي، نداشتن تعلق و ... را هم شامل مي شود بيان کرد: اخيرا اجراي تئاتر خياباني در مناطق حاشيه شهر را سفارش داده ايم که محتواي آن مسائل آسيب هاي اجتماعي است و اين تئاتر بحث مهاجرت از روستا به شهر، بيکاري، اعتياد و تبعات بعدي را نشان داده و در پايان راهکار ارائه مي دهد و اين تئاتر محتواي مورد احتياج مردم را بيان مي کند.
بايد روستاها از خدمات رفاه اجتماعي برخوردار باشند
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان تاکيد کرد: شايد يکي از بهترين اقدامات اين باشد که کاري کنيم روستاهاي ما داراي خدمات رفاه اجتماعي باشند، روستاهاي ما آباد و سرشار از انرژي باشند و حاشيه نشينان به روستا و اصل خودشان برگردند.
وي با اشاره به کارهاي انجام شده در طرح نجات در حاشيه شهر کرمان افزود: در مطالعه اي که از خانوارهاي اين مناطق صورت گرفت مشخص شد اکثر خانواده هاي ساکن در اين مناطق درگير اعتياد هستند. لذا در نخستين قدم در زمينه ترک و بهبودي آنها اقدام کرديم.
موسي پور اظهار کرد: همچنين نسبت به شناسايي فرزندان بازمانده از تحصيل اقدام کرده و به خانوارهايي که نياز داشتند، در زمينه پرداخت کمک هزينه تحصيل و تهيه سرويس مدارس براي نقاط دورتر تلاش کرده ايم.
وي تصريح کرد: کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در مناطق اجراي طرح به صورت گردشي حضور دارد و کودکان اين مناطق در کنار خودروي در نظر گرفته شده کانون حضور يافته، کتاب دريافت و نقاشي کرده و از برنامه هاي آن استفاده مي کنند.
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان بيان کرد: در کارگروه مشارکت هاي مردمي و تسهيلات در زمينه مهارت آموزي زنان و مردان فعاليت و مرکز شماره 6 فني و حرفه اي براي اين کار در نظر گرفته شده و 150 نفر تاکنون آموزش ها را در رشته هاي مختلف صنايع دستي ديده اند و آماده همکاري با بخش خصوصي هستند که اين مسئله به اجراي طرح نجات کمک مي کند.
وي با اشاره به اينکه بيشتر مهارت آموزان خانم ها هستند، افزود: از آقايان مناطق زيرپوشش طرح درخواست مي کنيم براي دريافت اين آموزش ها مراجعه کنند. زيرا وقتي فردي از اعتياد پاک و مشغول به کار شده و دستش در جيب خودش باشد، ماندگاري او بهتر خواهد بود.
موسي پور با بيان اينکه در کارگروه عمراني و کالبديِ طرح نجات، منطقه مجاز مشخص شده و بحث مالکيت افراد تعيين تکليف شده و طرح تفصيلي شهرک صنعتي مشخص است بيان کرد: در شهرک صنعتي، کوره هاي آهک پزي در محلي هستند که اطراف آن جمعيت است و کارگروه اعلام کرده طي مدت معيّن بايد اين کوره ها از منطقه خارج شوند که در اين صورت سلامت مردم تامين شده و شهرداري مي تواند دراين محل پروژه اي اجرا کند.
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان تصريح کرد: با همکاري خيريه کوثر مشيز، مرکز توانمندسازي زنان در شهرک صنعتي احداث خواهد شد که زمين اين مرکز را معاونت عمراني استانداري در اختيار قرار داده است.
وي با اشاره به فعاليت کانون هاي فرهنگي هنري مساجد در اجراي طرح نجات گفت: مسجد از قديم کانون مورد احترام مردم بوده و هر چه مساجد در مناطق حاشيه شهر بتواند به محل رفت و آمد مردم تبديل شود، مي توان برنامه ها را بهتر اجرا کرد.
موسي پور اظهار کرد: در حال حاضر امام جماعت مستقر در مساجد محلات مورد اجراي طرح نجات حضور دارد و برنامه هاي فرهنگي، هنري، ورزشي و ... توسط 6 کانون مساجد اجرا مي شود و همچنين طرح هاي بسيج سلامت و ديگر فعاليت هاي سازمان هاي مردم نهاد در اين مکان ها ارائه شده است.
وي در ادامه تصريح کرد: در سال 94 وزارت بهداشت و درمان مجوز هشت مرکز "دي آي سي" را در کشور ارائه کرده که دو مورد در حاشيه کرمان ايجاد شده و همچنين در حال حاضر در شهرک صنعتي مرکز دندانپزشکي تخصصي داريم.
موسي پور در ادامه بيان کرد: بايد براي نوجوانان برنامه داشته باشيم و اگر انرژي اين بچه ها با ورزش و فعاليت هاي سازنده تخليه نشود، به سمت فعاليت هاي نامناسب مي روند لذا يکي از کارهايي که در طرح نجات در حاشيه شهر انجام مي شود، فعاليت هاي ورزشي است.
32 نقطه آلوده حاشيه شهر پاکسازي شده است
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان در ادامه با بيان اينکه با همکاري شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر 32 نقطه آلوده در حاشيه شهر پاکسازي و 763 نفر تحت عنوان خرده فروش و معتاد متجاهر پرخطر جمع آوري شده اند، افزود: طرح سفير سلامت از سوي دانشگاه علوم پزشکي در شهرک پدر اجرا و مرکز توانمندسازي زنان بي خانمان در هوانيروز براي نگهداري بانواني که بعد از ترک، خانواده پذيراي آنها نيست، فعال شده است.
موسي پور اظهار کرد: در اجراي طرح نجات تعدادي خانه براي افراد بي خانمان با همکاري نهادهاي مختلف ايجاد شده و در کنار نگهداري فرد، آموزش مهارت نيز وجود دارد و مشاوره دريافت مي کنند و به طور ويژه براي زنان مبتلا به ايدز که بدون سرپناه هستند، مرکزي در قائم آباد در نظر گرفته شده است.
وي تصريح کرد: براي نگهداري زنان و مردان آسيب ديده، نياز به گرمخانه ها بود که اين مراکز نيز با همکاري شهرداري در سطح شهر راه اندازي شده است.
نيازمند راه اندازي بازارچه هاي محلي دائمي هستيم
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان در ادامه با اشاره به مشکلات طرح نجات بيان کرد: يکي از مشکلاتي که در طرح نجات داريم و چند مرتبه به شکل مقطعي حل شد اما همچنان دغدغه ماست، عرضه و فروش محصولات بانوان بهبود يافته است و بايد بازارچه هاي محلي به اين منظور راه اندازي شود و نياز به فروشگاه و نمايشگاه دائمي داريم که علاوه بر محصولات بانوان بهبود يافته، مي توان توليدات صنايع دستي جوانان فعال را به فروش گذاشت.
وي با اشاره به اهتمام ويژه استاندار به طرح نجات و رصد فعاليت دستگاه هاي دخيل در طرح عنوان کرد: با دستور استاندار بايد طرح نجات امسال در تمام مناطق حاشيه شهر کرمان اجرا شود.
موسي پور اظهار کرد: بخش عمده اي از اجراي طرح نجات، کارهايي است که توسط سازمان هاي مردم نهاد صورت گرفت و هفت سمن در شهرک صنعتي و حدود پنج سمن در الله آباد همکاري داشته اند و معتقديم بايد بخش خصوصي و سازمان هاي مردم نهاد را جدي گرفت زيرا به خوبي مي توانند کار کنند.
وي در ادامه با بيان اينکه در مهرماه سال جاري دفاتر تسهيل گري را در مناطق حاشيه نشين با هدف شناسايي، تسهيل گري، کمک به ترک و بهبودي و اشتغال ايجاد خواهيم کرد اتصريح کرد: خوشبختانه با اجراي طرح نجات، دستگاه هاي مختلف و وزارتخانه ها پاي کار آمده و مقدمات و امکانات مورد نياز را فراهم مي کنند به طوري که در حوزه خدمات روبنايي احداث پروژه هاي متعددي از جمله سالن ورزشي، مرکز فرهنگي، کتابخانه و ... را طي سال جاري در مناطق حاشيه شهر در دستور کار داريم.
کرمان، استان پيشگام در مبارزه با توسعه حاشيه نشيني است
وي با اشاره به کارگروه امنيت قضايي اظهار کرد: اقدام استاندار، شوراي تامين و مسوولان استان کرمان در رفع تصرف اراضي دولتي، کرمان را به استان پيشگام در حوزه مبارزه با توسعه حاشيه نشيني تبديل کرد و اگر اين اتفاقات نيفتاده بود اکنون ده ها شهرک صنعتي در اطراف شهر داشتيم.
موسي پور تصريح کرد: در اين راستا از سطح 2 هزار و 466 هکتار اراضي دولتي در استان رفع تصرف شد که در واقع از تشکيل حاشيه هايي که کلوني از آسيب هاي اجتماعي است، جلوگيري شده است.
وي بيان کرد: طرح نجات، طرح تعامل بين دستگاهي بوده و وظايف دستگاه هاي مختلف در منطقه مورد نظر به صورت ويژه اجرا شده و طرح هم افزايي بين دستگاه ها بوده و مديران کل و روساي ادارات به اجراي آن کمک کردند.
مديرکل دفتر امور اجتماعي استانداري کرمان با قدرداني از همکاري همه دستگاه ها در اجراي طرح عنوان کرد: طرح نجات پاياني ندارد و بايد اين کار در ديگر مناطق حاشيه اي شهر انجام شود و در نقاطي که کار کرده ايم، بايد جهت ديگري در فعاليت ها را دنبال کرده و کارگاه هاي خرد براي اشتغال بهبود يافتگان مناطق اجرا شود.
وي در ادامه با بيان اينکه بايد از سوي ديگر روستاها و شهرهاي مياني ما آبادتر از گذشته شده و رونق يافته و افرادي که مهاجرت کرده اند، به موطن اصلي خود بازگردند، تصريح کرد: با دستور مقام معظم رهبري، سران سه قوه ماموريت يافته اند در کاهش آسيب هاي اجتماعي کار فوق العاده انجام بدهند و مسوولان استان کرمان با همت استاندار پاي کار آمده و اقدام کردند.
موسي پور در پايان خاطرنشان کرد: هماهنگي و همگامي دستگاه ها مهم است و اگر هر دستگاه تلاش ديگري را خنثي بکند، به جايي نمي رسيم و معتقدم علي رغم کارهاي صورت گرفته، هنوز از تمام ظرفيت ها استفاده نشده و پتانسيل هاي فراواني براي انجام کار وجود دارد.


لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/8114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احداث 2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر

قتل پدر در پی درگیری لفظی خواهر و برادر

معاملات صنایع کرمان در سامانه ستاد

کارخانه احیاء استیل فولاد بافت شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

تاج: لیگ ایران پیر است و باید جوانگرایی شود

صنایع، معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند

برداشت گل محمدی در راور

کارخانه احیای استیل فولاد بافت، شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

عاملان نزاع ودرگیری مسلحانه در شهر بم دستگیرشدند

مهار آتش‌سوزی در جایگاه سوخت خیابان شاه‌نعمت‌الله ولی

صنایع بزرگ معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند/ لزوم حمایت مسئولین از صنایع کوچک

بی ثباتی مدیریت در مجموعه شرکت مس به توسعه ضربه می‌زند/ لزوم سرعت بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای

برگزاری جشن رهسپاری فرزندان بهزیستی کرمان

درگیری خواهر و برادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

هشدار سیل در کرمان

هشدار وقوع سیل دراستان کرمان

بهزیستی هیچگاه حمایت خود را از فرزندانش قطع نخواهد کرد

تخریب بافت‌ها و بنا‌های تاریخی غزه

آتش گرفتن خودروی قاچاقچی سوخت در پمپ بنزین کرمان

اهدای خون در 7 پایگاه قرارگاه جنوب‌شرق ارتش کرمان+تصویر

2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم‌آباد و کیانشهر احداث می‌شود

هشدار سیل در کرمان؛ تداوم ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته

8 مصدوم در برخورد سواری با بنز در کرمان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

گلزار شهدا

ناپایداری‌های جوی در کرمان

اختتامیه جشنواره ملی فیلم شهرنما رفسنجان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

هشدار سیل در کرمان/ تداوم ناپایداری‌های جوی کرمان تا پایان هفته

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

رشد 36 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در کرمان

(ویدیو) وقوع آتش سوزی در پمپ بنزین کرمان

هشدار سطح زرد هواشناسی کرمان

جلوگیری از فعالیت ٥ معدن شن و ماسه در زرند به علت رعایت نکردن استاندار‌های قانونی

وقوع دومین آتش سوزی در جایگاه‌های سوخت شهر کرمان طی ده روز اخیر

اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی در کرمان عقب‌ماندگی دارد

بهترین پاسور لیگ برتر تا هفته 24

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

سوخت قاچاق جایگاه سوخت کرمان را به اتش کشید.