کرمان رصد

آخرين مطالب

عزم جدی مسئولان کرمان برای زمین گیر کردن ملخ ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با تمهیدات اندیشیده شده و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی در حال زمین گیر کردن ملخ های صحرایی است.
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و F.A.O در غرب آسیا (SWAC)، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ صحرایی در کشور عربستان، دسته های زیادی از ملخ های صحرایی به سمت جنوب کشور ایران در حرکت هستند و بنا به اعلام مسئولان، با توجه به هجوم ملخ صحرایی به برخی استان های همجوار خلیج فارس و نظر به هشدار سازمان حفظ نباتات مبنی بر آمادگی کامل برای مبارزه در دشت جازموریان، با پیگیری های به عمل آمده، همه دستگاه ها به صورت آماده باش و در حال مبارزه با ملخ هستند لذا جای هیچگونه نگرانی نیست.
فعالیت تیمی مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کرمان به ویژه منطقه جازموریان، با محوریت سازمان جهاد کشاورزی جنوب به خوبی پیش رفته و نتیجه مطلوب این عملکرد ناشی از فعالیت گروهی در این مبارزه است.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور هم در سفر به جازموریان از آلوده شدن حدود 200 هزار هکتار از زمین های کشور در 6 استان به آفت ملخ صحرایی خبر داد.
بنا به گفته علی مراد سرافرازی، 10 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ ها اختصاص یافته که بین 6 استان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی، توزیع خواهد شد.
**آغاز سم پاشی هوایی در جازموریان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از سم پاشی هوایی تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: یک فروند هواپیما در فرودگاه جیرفت مستقر است تا عملیات سم پاشی هوایی را انجام دهد.
سعید برخوری افزود: نخستین ریزش ملخ در بهمن ماه سال گذشته در جنوب کرمان اتفاق افتاد و از همان ریزش اولیه مبارزه با ملخ آغاز شد.
*10 هزار و 20 هکتار از زمین های جنوب کرمان سم پاشی شد
برخوری ادامه داد: از ابتدای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا کنون 10 هزار و 20 هکتار از زمین های جنوب کرمان سم پاشی شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به عملکرد این سازمان در موج اول مبارزه با ملخ صحرایی اشاره و تصریح کرد: در موج اول 750 هکتار عملیات مبارزه با ملخ صحرایی با استفاده از سمپاش ULV پشت وانتی در دشت های جازموریان صورت گرفته است.
** اضافه شدن پنج سم پاش پشت وانتی به تیم مبارزه با ملخ
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از اضافه شدن پنج سم پاش ULV به مجموعه تیم مبارزه با آفت ملخ صحرایی در این منطقه خبر داد و گفت: با افزودن این دستگاه ها 13 سم پاش ULV در منطقه جنوب کرمان فعالیت سم پاشی را انجام می دهند.
محمدرضا ساردویی افزود: هر سم پاش ULV روزانه 300 تا 400 هکتار سم پاشی انجام می دهد که با اضافه شدن پنج دستگاه جدید شاهد افزایش میزان مبارزه به صورت ماشینی خواهیم بود.
وی اظهار داشت: طبق برآورد کارشناسان حدود 60 تا 100 هزار هکتار پیش بینی سم پاشی داریم و این بدین معنی نیست که این میزان آلوده به ملخ صحرایی است بلکه ممکن است در یک منطقه چندین بار سم پاشی شود.
ساردویی تصریح کرد: سم پاشی گسترده طی سال جدید انجام و همه دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت کردند.
**دامداران دامهای خود را از جازموریان خارج کنند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگی کامل این سازمان برای زمین گیر کردن ملخ های صحرایی خبر داد و گفت: با توجه به لزوم مبارزه شیمیایی به صورت هوایی و زمینی با ملخ های صحرایی، دامداران حوزه تالاب جازموریان نسبت به خروج دام های خود از منطقه اقدام کنند.
مجید فرخی افزود: تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اتخاذ شده است.
وی ادامه داد: دامداران از چرای دام در مراتع و علفزارهای سمپاشی شده حداقل به مدت یک هفته خودداری کرده و از خوردن لاشه ملخ های مرده توسط دام ها و طیور جلوگیری کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: با توجه به استمرار ورود توده های متراکم ملخ صحرایی از کشور عربستان به جنوب کشور و خطر آسیب دیدن مزارع و باغات، کشاورزان، دامپروران و زنبورداران جنوب کرمانی به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند.
وی به راهکارهای کاهش آسیب هجوم ملخ به کشاورزان و دامداران جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: سرکشی روزانه به مزارع و باغ ها، مراتع و علف زارهای مجاور، اطلاع رسانی به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در صورت مشاهده آفت، آماده به کار نگهداشتن تمام امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتورها و سمپاش ها، انجام هر گونه سم پاشی با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و در صورت نیاز به سمپاشی، سموم مناسب مورد نیاز توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین شود.
وی بیان کرد: در صورت وجود کندوی زنبور عسل در مزارع، مراتع و باغ ها مورد نظر جهت سمپاشی، نسبت به جابجایی این کندوها قبل از سمپاشی اقدام و از فعالیت کندوهای زنبورهای عسل (باز گذاشتن درب کندو) مجاور در مراتع و باغات و مزارع سمپاشی شده، حداقل به مدت یک هفته جلوگیری شود.
**اتمام ساخت باند فرود اضطراری هواپیما در قلعه گنج تا پایان هفته
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان از اتمام ساخت باند فرود اضطراری هواپیما در قلعه گنج تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: هم اکنون این باند 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مسعود جمیلی با بیان اینکه 2 باند فرود اضطراری در رودبار جنوب و قلعه گنج در نظر گرفته شده است، افزود: باند رودبار جنوب آماده است و باند قلعه گنج تا پایان هفته جاری به اتمام می رسد.
وی با اشاره به عزم جدی مدیران استان در مبارزه با ملخ های صحرایی گفت: با دستور استاندار کرمان، عملیات اجرایی احداث باند فرود اضطراری در حال انجام است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 10 دستگاه راهداری سنگین با محوریت اداره راهداری شهرستان قلعه گنج برای احداث این باند، در حال فعالیت است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان تصریح کرد: با توجه به نیاز منطقه به این باند باید یک باند به مساحت 60 هزار متر مربع احداث شود تا زمینه نشستن و برخاستن هواپیماهای کوچک امدادی به ویژه سم پاش فراهم شود.
وی با بیان اینکه حمل مصالح برای تسطیح بستر، به محل احداث باند با کامیون های اعزامی از شهرستانهای جنوبی در حال انجام است، افزود: این باند اضطراری با پیگیری استاندار کرمان برای فرود هواپیماهای سم پاش برای مقابله با ملخها در پهنه جازموریان در حال احداث است که امیدواریم به زودی تکمیل و تحویل داده شود.
جمیلی از اهتمام جدی این اداره کل در احداث این باند خبر داد و گفت: با توجه به مبارزه همکاران سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با ملخ های مهاجم، در چنین شرایطی وظیفه همه است با تعامل و استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف برای جلوگیری از بروز بحران در منطقه تلاش کند.
تمهیدات اندیشیده شده از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان طی ماه های اخیر برای مواجهه با ملخ های صحرایی توانست در یک دوره کوتاه، این ملخ ها را در حوزه جاموریان زمین گیر کند اما ظاهرا هجوم این حشرات زرد رنگ به مناطق جنوبی کرمان، تمامی ندارد و بسیاری از کارشناسان، این پدیده را نتیجه شیطنت سعودی ها می دانند چرا که بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر F.A.O در غرب آسیا (SWAC)، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ های صحرایی در عربستان سعودی، دسته های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حرکت هستند.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/83007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

دادستان انتظامی قضات کشور وارد کرمان شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در شهداد کرمان

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

عامل تحریم

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

داستان ابوشجاع

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تجهیز 20 بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان

آبگرفتگی شدید خیابان های شهر راین کرمان

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

بازگشایی 45 کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه

مس کرمان یک قدم به قهرمانی نزدیک‌تر شد

خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان

دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد

آسیب سیل به پل ورودی شهر راور

ده نمکی در دو اپیزود

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

اجرای نزدیک به 3هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

مراجعه بیش از 18 هزار دستگاه ناوگان سنگین به مرکز معاینه فنی جنوب کرمان

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا