کرمان رصد

آخرين مطالب

روحانی: برجام تصمیم کل نظام بود، نه یک فرد سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - رئیس‌جمهور تاکید کرد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود، برجام نه تصمیم فردی بود نه تصمیم جناحی و دولتی بود بلکه یک تصمیم ملی و مربوط به کل نظام بود
روحانی: برجام تصمیم کل نظام بود، نه یک فرد
حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به ایام ماه مبارک رمضان گفت: همه روزه همین یک کلمه است؛ از خواست شخصی می‌گذریم به خواست عمومی پاسخ مثبت می‌دهیم. روزه همان صبر است. در قرآن هم از روزه به عنوان صبر یاد شده است. روزه قدرت مقاومت است.
وی افزود: فلسفه روزه تقوا است؛ تقوا همان قدرت فوق‌العاده روحی انسان برابر همه لغزش‌ها و ایستادگی برای اهداف انسانی است امیدوارم در این ماه رمضان همه بتوانیم به عنوان مهمان خدا از این سفره بهره‌برداری کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز 18 اردیبهشت است درست یکسال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام زیر پا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، یادآور شد: امرزو ما مصمم هستیم تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم، اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود، برجام نه تصمیم فردی بود نه تصمیم جناحی و دولتی بود بلکه یک تصمیم ملی و مربوط به کل نظام بود.
وی خاطرنشان کرد: مردم ما هم قبل از برجام و هم بعد از برجام دو بار پای صندوق آمدند و این راه را تایید کردند؛ سال 92 با 18 میلیون رای مثبت به دولت خواستند، دولت خلاقیت جدیدی برای حل و فصل مسائل و گشودن گره‌ها به کار گیرد که اسمش را تعامل سازنده می‌گذاریم بعد از 4 سال بار دیگر پای صندوق آمده این بار با 24 میلیون بار دیگر به اعتدال و تدبیر رای دادند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه همه آنها که ضد برجام بودند، ضد ایران هم بودند و هستند. انتقاد غیر از ضدبرجام بودن است اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود.
وی با بیان اینکه برجام به نفع منطقه و جهان به ضرر دشمنان ایران بود، گفت: از سال 93 همه تلاش خود را به کار گرفتند تا این بنای باشکوه را فرو بریزند.
روحانی گفت: بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که حاصل مجموعه شرایط انتخابات نامتعارف و غیر‌معمول در آمریکا بود؛ علیرغم اینکه همین جناح از مردم با شعار صلح رای گرفتند و گفتند از منطقه سربازان خود را خارج می‌کنیم و به نفع ملت آمریکا کار می‌کنیم دیدیم این کار را نکردند. آنها رای گرفتند با شعار اینکه در مسیر قانون حرکت می‌کنند. رای گرفتند اما به تعهدات خود عمل نکردند و گروه تندرویی که در کاخ سفید امور را در دست دارد اختیار را از دست رییس‌جمهور هم گرفته است.
وی ادامه داد: از این شرایط نه تنها مردم منطقه در رنج هستند، بلکه دوستان آمریکا هم در رنج هستند. همه آنهایی که متحد این کشور بودند، در رنج هستند و همه شرکت‌های دنیا و کارآفرینان جهان در رنج هستند.
وی افزود: در عین حال صهیونیسم و ارتجاع فشار آوردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود البته آنها یک سال شعار می‌دادند که بعد از دی ماه سال 96 برای زیر پا گذاشتن برجام امیدوارتر شدند و در پایان همان دیماه اعلام کردند از برجام خارج می‌شویم و در نهایت 18 اردیبشهت 98 از برجام خارج شدند با امید اینکه تابستانی آنچنانی برای ایران پیش‌بینی می‌کنند و آبانی سخت و کریسمسی با حضور در ایران و اینکه ایران جشن چهلمین سالگرد انقلاب خود را نخواهد دید.
روحانی گفت: آمریکای‌ها در تمام مراحل دچار شکست شدند. آنها ابتدا می‌خواستند با خروج از برجام، ایران را وادار کنند تا از برجام خارج شود و آنها پرونده را به شورای امنیت ببرند. تدبیر ایران این بود که در این دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد و وقتی دوستان ما و کشورهای اروپایی با تماس مستقیم با من و حضوری و با پیام از ما درخواست کردند که به آنها مهلت دهیم و ما هم به آنها پاسخ مثبت دادیم.
وی ادامه داد: به آنها مهلت دادیم تا اتمام حجت کنیم و مردم ما بدانند ما در کارها عجله نمی‌کنیم و می‌دانستیم و می‌دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام چقدر برای منطقه و جهان خسارت بار است. برای همین پاسخ مثبت دادیم و قرار بود چند هفته صبر کنیم، چند ماه صبر کردیم باز درخواست مهلت کردند و براساس بندهای 26 و 36 برجام چهارنوبت با 5 کشور باقی مانده مذاکره کردیم، دو مرتبه در سطح معاونین وزرا و دو مرتبه در سطح وزرا و از لحاظ حقوقی قدم‌ها را برداشتیم.
روحانی افزود: دوستان ما قدم‌های خوب ولی ناکافی برداشتند و اروپایی‌ها تنها در تبلیغات مواضع خوبی را در پیش گرفتند اما مقام در عمل و بخش اقتصادی ناتوان بودند. من در مصاحبه‌ای در سال 91 گفتم وقتی با اروپایی‌ها مذاکره می‌کردیمریال آنها یک مشکل داشتند و آن این بود که آنها همیشه آمریکا را کدخدا می‌دانند. از آن زمان و سال 92 کمی بهتر شده و آنها کدخدایی آمریکا را در امور سیاسی و حقوقی قبول ندارند اما در بخش اقتصادی باز آمریکا را کدخدا می‌دانند
رئیس‌جمهور گفت: من در سازمان ملل متحد بیش از 7 ماه پیش اعلام کردم استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد؛ نقض در برابر نقض و اقدام در برابر اقدام است. امروز می‌خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و بگوییم در چهارچوب برجام امروز اولین قدم قاطع خود را برمی‌داریم. 14 بار از سال 94 آژانس تایید کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده و 5 کشور هم همواره اعتراف کردند که ایران از همه منافع برجام نمی‌تواند استفاده کند.
وی گفت: ما امروز آن روی سکه برجام را نشان خواهیم داد. همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم. آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود.
منبع: ilna.ir

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/83622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند

حرکت سیلاب به سمت شهر راور

اعلام رای دیدار تیم‌های فوتبال مس رفسنجان و پیکان تهران

حضور مهمانان جبهه مقاومت در اجلاس پیرغلامان حسینی کرمان

ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان

فرمانداران استان کرمان آماده هرگونه حادثه احتمالی باشند

دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد

رقابت بیش از 12 هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی

پلمب هر ١١ روز یک واحد صنفی مشاور املاک و خودرو متخلف در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان

افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان

سرپرست جدید اداره تبلیغات اسلامی سیرجان معرفی شد

تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

کف‌سازی و دفع آب‌های سطح 90 درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت

بیش از 40 راهپیمایی حمایت از مردم غزه در کرمان برگزار شد

محرومیت و جریمه نقدی مربی مس رفسنجان

جامعه باید نحوه ارتباط با گروه‌های ویژه را آموزش ببیند

طغیان سیلاب در بخش اندوهجرد کرمان

آزادسازی اراضی دولتی به ارزش 1200 میلیارد در کرمان

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

مرمت سد های خاکی بالا دست شهر زرند

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان

رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان

بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان

غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی

مربی مس 30 میلیون تومان جریمه شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم