کرمان رصد

آخرين مطالب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

30 درصد افراد جامعه درگیر فشار خون بالا هستند سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: 30 درصد افراد در جوامع درگیر شیوع فشار خون بالا هستند که 50 درصد این افراد از بیماری خود مطلع نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمیدرضا رشیدی عصر دوشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان با اشاره به اینکه جلسه امروز در ارتباط با موضوع فشار خون و کنترل آن است، افزود: وزارت بهداشت متولی بسیج ملی کنترل فشار خون است که آغاز آن از تاریخ 27 اردیبهشت است.
وی ادامه داد: این طرح در دو فاز فعالیت می‌کند یکی آگاهی بخشی است که تا 17 خرداد ادامه دارد و مرحله دوم که پس از عید فطر آغاز می‌شود به مدت یک ماه ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه روند و جریان بیماری‌ها در جامعه به سوی بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: بیماری‌های غیر واگیر همانند سرطان‌ها، بیماری‌های مغزی و روحی و روانی است که یکی از عوامل خطر این بیماری‌ها فشار خون بالا است همچنین جمعیت عمومی کشور درگیر موضوع فشارخون است که این امر مستلزم آگاهی بخشی عمومی است.
رشیدی با بیان این مطلب که در حدود 30 درصد از افراد در جوامع درگیر شیوع فشار خون بالا هستند که 50 درصد این افراد از بیماری خود مطلع نیستند که نیازمند مداخله است، اظهار داشت: اگر مردم بدانند فشار خون آنها چه اندازه است این امر گام اول در جهت درمان فشارخون است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت هدف ما افراد 30 ساله، بیماران کلیوی و بارداران هستند، ادامه داد: تا فشارخون اندازه گیری نشود نمی‌توانیم بگوییم که افراد در چه وضعیتی قرار دارند همچنین فشار خون اکثراً افراد در محدوده بالای خفیف قرار دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که لازم است که همه مردم از فشارخون خود مطلع باشند و پس از آن اقدامات پیشگیرانه انجام شود، ادامه داد: در این زمینه لازم است که افراد به کاهش مصرف نمک، عدم مصرف سیگار و الکل و کاهش ورزن توجه کنند.
وی اظهار داشت: برنامه مورد نظر دارای دو فاز است که ابتدا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی برای جامعه هدف است و مرحله دوم که پس از عید فطر آغاز می‌شود، مرحله عملیاتی است که یک ماه به طول می‌انجامد.
رشیدی با بیان این مطلب که حدس زده می‌شود که در این طرح حدود 2 میلیون نفر در زمینه فشار خون شناسایی بشوند و در ادامه می‌توان برنامه مناسبی برای کنترل فشار این افراد تدوین شود، تصریح کرد: در استان کرمان حدود 700 هزار نفر وارد فاز مطالعه و غربالگری می‌شوند و حدس زده می‌شود که 10 درصد این افراد درگیر موضوع فشارخون باشند که مورد شناسایی قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود 400 مرکز را در این زمینه مهیا کرده است، بیان داشت: ما وظیفه داریم که هر کسی که می‌تواند کمک کند برای آنها آموزش بگذاریم و از همه دستگاه‌ها درخواست داریم که کمک کنند همچنین تیم‌های سیاری نیز پیش بینی شده است.
رشیدی با بیان این مطلب که رسانه‌ها می‌توانند نقش سازنده‌ای در موضوع کنترل فشارخون داشته باشند، تصریح کرد: فاز غیر حضوری برنامه آغاز شده است و اگر کسانی که دستگاه دیجیتال در منازل دارند می‌توانند فشار خون افراد خانواده را بگیرند و در سایت ثبت کنند، در ادامه یک کد برای آنان ارسال می‌شود و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ما از برنامه عقب نیستیم بلکه الان در جریان برنامه قرار داریم، ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از تاریخ هشتم اردیبهشت آغاز شده است و روزانه این برنامه متناسب با اهداف مورد نظر در حال پیگیری است همچنین ارتباطات بین بخشی لازم صورت گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این جلسه با اشاره به اینکه بالغ بر 15 میلیون نفر از افراد در کشور مبتلا به فشارخون بالا هستند، گفت: بالغ بر 39 درصد از افراد داروی مرتبط با فشار خون بالا را دریافت می‌کنند که خانم‌ها در این زمینه سهم بیشتری دارند.
علی اسماعیلی ندیمی با بیان این مطلب که 10 میلیون نفر از افراد در دنیا به دلیل فشار خون بالا در سال 2017 جان باخته‌اند، اظهار کرد: اگر به موضوع کنترل فشار خون توجه شود میزان اثرگذاری آن بالا است و در جهت کنترل سایر بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.
سید وحید احمدی طباطبایی معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این جلسه با اشاره به اینکه در راستای تدوین استانی برنامه ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر جلسات متعددی برگزار، پیش نویس آن تهیه و در نهایت در تاریخ 15 آبان 96 این سند تدوین شد، افزود: این سند دارای اهدافی همچون کاهش خطر مرگ زودرس و کاهش حداقل 10 درصد مصرف مضر الکل است.
وی با بیان این مطلب که این سند به کلیه نهادها و سازمان‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: تشکیل دبیرخانه‌ها در تمامی اداره‌ای استان را داریم که از طریق این دبیرخانه‌ها ارتباط با دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/83822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ

بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود

تداوم بارش ها در کرمان

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود