کرمان رصد

آخرين مطالب

ایسنا گزارش می‌دهد؛

فرودگاه کرمان فروچاله خواهد شد؟/ با بیان مشکلات برچسب می خوریم علمي

فرودگاه کرمان فروچاله خواهد شد؟/ با بیان مشکلات برچسب می خوریم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - یک کارشناس رسمی و محقق تامین آب گفت: چاه‌های میله‌ای و کوره‌های قنوات جولانگاه آب‌های زیرسطحی شد و زمانی که آب‌های زیرسطحی داخل این کوره‌های قنات قرار گرفتند، شروع به ریزش و گسترش کرده و باعث ایجاد فروچاله شدند و شاهد کج شدن برخی ساختمان‌ها یا فروکش کردن چاه ها بودیم.
"حسن اشرف‌گنجویی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، اظهار کرد: براساس نقشه‌های توپوگرافی 50 سال پیش 1/50000 شهر کرمان نشان می دهد، که چاه‌های میله‌ای و کوره قنوات در عمق ده تا سی متری سطح زمین امروزی شهر وجود داشته‌اند.
فرودگاه در مسیر قنات‌های کرمان
وی از پراکندگی قنوات و چاه‌های میله‌ای در سطح شهر کرمان سخن به میان آورد و بیان کرد: مسیر این قنوات و چاه‌های میله‌ای از مسجد جامع کرمان به سمت منطقه فرودگاه کرمان بوده است.
این کارشناس رسمی و محقق تامین آب اظهار کرد: بنده تحقیق کرده‌ام از این دیدگاه که آیا مسیر کوره‌های قنات از زیر فرودگاه کرمان عبور می‌کند یا از اطراف آن؟ که در این زمینه کسی تحقیق نکرده و تحقیقات آنها براساس استاندارد زیرسازی انجام شده است.
وی تصریح کرد: اگر شهر کرمان را از سال 1330 مورد ارزیابی قرار دهیم، می بینیم در نقاطی از شهر کرمان مادر چاه‌ها یا قنواتی وجود داشته و این رشته چاه‌های میلیه‌ای و کوره قنات ادامه پیدا می‌کردند و از شهر خارج می‌شدند و همچنین قنواتی از دامنه کوه‌های جوپار و محی‌آباد به شهر کرمان می‌آمدند مثل قنات مویدی و شهرآباد؛ بنابراین مسیر کوره‌های قنات در حال ورود یا خارج شدن به شهر کرمان بوده‌اند.
اشرف‌گنجویی افزود: سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی در عمق حدودا 30 متری از سطح زمین بوده اما به مرور زمان حفر چاه‌های عمیق و پمپاژ آب در کرمان متداول شد و این امر منجر به این شد که سطح آب سفره‌های زیرزمینی پایین رفت و این موضوع باعث خشکیدگی بسیاری از قنات‌ها شد و اکنون سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی به حدود 150 متر نیز از سطح زمین رسیده است.
قنات‌های خشکیده، فروچاله خواهند شد
وی ساختار زمین شناسی شهر کرمان را استثنائی دانست و عنوان کرد: ساختار زمین شناسی شهر کرمان به این صورت است که در عمق 40 متری از سطح زمین لایه‌ای غیرقابل نفوذ گسترده و به فرم بشقاب گود است که با پائین رفتن آب سفره‌های زیرزمینی، کلیه زه آب‌های ناشی از چاه‌های فاضلاب منازل مسکونی به لایه غیرقابل نفوذ رسیده و قادر به نفوذ بیشتر نبوده‌اند.
این کارشناس رسمی و محقق تامین آب اضافه کرد: بنابراین آب‌های سطحی بر روی این لایه غیرقابل نفوذ جمع شده و ارتفاع گرفته‌اند تا جایی‌که امروزه به سطح زمین رسیده‌اند و چاه‌ها و کوره‌های قنوات موجود در شهر کرمان که به‌صورت دست نخورده باقی مانده، با بالا آمدن آب‌های معروف به زیرسطحی پر شده و ماندگاری آب در کوره قنوات و چاه‌های میله‌ای را سبب شده‌اند.
وی عمق آب‌های زیرزمینی را 150 متری و عمق آب‌های زیرسطحی را 40 متری سطح زمین دانست و تصریح کرد: چاه‌های میله‌ای و کوره‌های قنوات جولانگاه آب‌های زیرسطحی شد و زمانی که آب‌های زیرسطحی داخل این کوره‌های قنات قرار گرفتند، شروع به ریزش و گسترش کرده و باعث ایجاد فروچاله شدند و شاهد کج شدن برخی ساختمان‌ها یا فروکش کردن چاه ها بودیم.
اشرف‌گنجویی بیان کرد: بنابراین شبکه کوره قنات یا چاه میله‌ای در سطح شهر کرمان از دیدگاه مهندسی و زمین‌شناسی مورد بررسی قرار نگرفته و برای آنها راهکار پیدا نکرده‌اند، ضمن آنکه آنها را پر هم نکرده‌اند. لذا آب‌های زیرسطحی مزید برعلت و سبب ریزش و تخریب شده است.
عدم تهیه نقسه کوره قنوات، چاه‌های میله‌ای و آب‌های زیرسطحی شهر کرمان
وی تصریح کرد: از کوره قنوات، چاه‌های میله‌ای و آب‌های زیرسطحی شهر کرمان نقشه‌ای تهیه نشده تا اگر فردی قصد احداث ساختمانی دارد، شهرداری به فرد اعلام کند که در زیر این ساختمان چاه میله‌ای یا کوره قنات وجود دارد، بنابراین تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنید.
کارشناس رسمی و محقق تامین آب جهت شیب آب‌های زیرسطحی را سمت فرودگاه کرمان اعلام کرد و افزود: حتی قنات‌های شهر کرمان به سمت فرودگاه می‌رفتند و این سوال پیش می‌آید که آیا مسئولین فرودگاه شبکه قنات و چاه‌های میله‌ای که از منطقه فرودگاه در گذشته عبور می‌کرده را مورد بررسی و بازبینی قرار داده‌اند؟ و تدابیری برای آب‌های زیرسطحی اتخاذ کرده‌اند؟ بنابراین باید روی این موضوع مطالعات بیشتری صورت گیرد.
اگر مشکلات شهر کرمان را بگوییم برچسب می‌خوریم
وی با بیان این مطلب که 25 سال روی موضوعات آب کرمان تحقیق انجام داده‌ام و تصور نمی‌کنم کارشناسی در سطح استان کرمان به این میزان اطلاعات در این خصوص داشته باشد، اظهار کرد: متاسفانه در شهر فقر فرهنگی ناخودآگاهی داریم و اگر عیبی را موشکافی و برای آن راهکار بیابیم تا مثلا به سرنوشت آق قلا و ... دچار نشود؛ تعدادی طلبکارمان می‌شوند و اعلام می‌کنند که این فرد باعث تشویش اذهان عمومی شده است و متاسفانه ما گرفتار چنین معضلاتی هستیم که بسیار قوی عمل می‌کنند.
اشرف‌گنجویی تاکید کرد: فرودگاه بخشی از شهر کرمان است که مسیر کوره قنات و قنات داشته است، بنابراین کسانی‌که فرودگاه را در این منطقه احداث کرده‌اند اعلام کنند که چه مطالعاتی در این خصوص انجام داده‌اند و کوره قنات‌ها و چاه‌های این منطقه را شناسایی کرده‌ایم یا با استدلال اذعان کنند که قنات‌ها از این مسیر عبور نمی‌کرده‌اند یا اگر مسیر عبور آنها بوده این اقدامات را انجام داده‌ایم. اصلا هیچ حرفی در این خصوص ندارند بزنند.
وی ادامه داد: کوبیدن مثلا 5 متر زمین برای زیرسازی فرودگاه فایده‌ای ندارد و باید مد نظر داشت که کوره
قنات‌ها در عمق 20 متری زمین هستند و به مرور زمان تبدیل به تونل شده و در نهایت فروچاله ایجاد می‌کند و مدعی نمی‌شوم که کل فرودگاه کرمان نشست پیدا کند اما نشست برخی نقاط آن دور از انتظار نیست.
معاون استاندار: مطالعات انجام شده است
دکتر "مصطفی آیت‌الهی‌موسوی" معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در این خصوص به ایسنا گفت: همانطور که می‌دانید پروژه‌های عمرانی با چنین حساسیتی مشاور ذیصلاح دارند که مطالعات مختلفی انجام می‌دهند ازجمله آنها وضعیت قنوات، چاه‌ها، آب‌های زیر زمینی، مسیل‌ها، آبراهه‌ها، ژئوتکنیک و ژئوفیزیک و... است و براساس اعلام مشاور، باند جدید فرودگاه کرمان بر پایه این مطالعات طراحی شده، ضمن آنکه پیمانکار این پروژه مورد تایید وزارتخانه است.
وی در خصوص آخرین وضعیت باند دوم فرودگاه کرمان اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله اجرای رویه آسفالتی بوده و دستگاه‌های ناوبری، لایتینگ و ... باند خریداری و بعضا نصب شده و پس از اتمام کار کامل نصب خواهد شد و زمان بهره‌برداری آن منوط به تامین قیر است.
شهردار: نقشه‌های قنوات و کوره قنات‌ها به شهرداری داده نشده است
"سیدمهران عالم‌زاده" شهردار کرمان نیز در خصوص اینکه آیا نقشه قنوات، کوره قنوات، چاه‌های میله‌ای و آب‌های زیرسطحی دستگاه‌های مربوطه در اختیار شهرداری قرار دارد تا شهرداری بتواند در اختیار مردم قرار دهد؟ به ایسنا گفت: متاسفانه خیر.
گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنا منطقه کویر
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/84020/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند