کرمان رصد

آخرين مطالب

برای کنترل فشار خون آستین بالا بزنید مقالات

برای کنترل فشار خون آستین بالا بزنید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد- عارضه یا بیماری فشار خون به دلیل اینکه در بیشتر مواقع بدون علامت است و به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود یکی از بیماری هایی است که سالانه قربانی های زیادی می گیرد قربانی هایی که گاهاً از وجود چنین بیماری در خود مطلع نیستند.

افزایش آگاهی، ارتقا شرایط بهداشت و درمان و البته میزان افزایش دسترسی به مراکز، تجهیزات و اقدامات پزشکی می تواند عاملی برای پیشگیری، کاهش و کنترل برخی بیماری ها از جمله فشار خون باشد که البته کمتر به این مقوله مهم توجه شده است.

از طرفی تغییر عادات غذایی و رفتارهای انسان های عصر حاضر به دلیل امکانات و شرایط موجود خود دلیلی محکم برای بروز و ظهور بیماری های نوظهور در جسم افراد است.

کم تحرکی، چاقی، مصرف فست فودها، مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی بستری برای بروز بیماری هایی چون، دیابت، چربی خون، فشار خون، انواع سرطان ها و غیره است که علاوه بر تحمیل هزینه بر دوش خانواده و دولت موجب بروز مشکلاتی نیز در کانون خانواده و به تبع آن جامعه می شود.

حال آنکه با رعایت نکات توصیه شده بهداشتی می توان به راحتی علاوه بر حفظ سلامت جسم و جلوگیری از بروز بیماری ها به سلامت روحی خود نیز کمک کرد اقدامی که می تواند زمینه ساز میلیاردها تومان صرفه جویی در بخش درمان شود.

و اما اکنون که اکثریت بیش از آنکه به خود توجه کنند به موارد و مسائل پیرامونی خود توجه دارند پویش مبارزه با افزایش فشار خون می تواند کمک شایانی به شناسایی افراد مبتلا به فشار خون از طریق خود اظهاری یا مراجعه حضوری به پایگاهها، مراکز بهدشات و درمانف درمانگاه ها و بیمارستان ها می کند.

کمپینی که اگر مورد توجه گروه هدفش قرار بگیرد می تواند بار مالی هزینه های درمان بیماری های ناشی از افزایش فشار خون را در بیماران مبتلا کاهش دهد.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استاندار کرمان بر استفاده از ظرفیت اطلاع رسانی و تبلیغات سازمان ها و ادارات دولتی در بسیج ملی کنترل فشار خون تاکید کرد.

محمدصادق بصیری به طرح پیشگیری از افزایش فشار خون اشاره کرد و افزود: رسانه ها باید در این طرح پیش قدم شود زیرا لازم است که مردم در مورد این موضوع بدانند.

وی اضافه کرد: هر چه سازمان ها و ادارات از ظرفیت اطلاع رسانی و تبلیغات خود در راستای آگاه سازی جامعه از بسیج ملی کنترل فشار خون بالا کمک کنند در جهت آسایش و آرامش جامعه گام بر می دارند.

بصیری گفت: حدود 30 درصد از مردم جامعه دچار پرفشاری خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خود خبر ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: فاز نخست کمپین مبارزه با فشار خون به عنوان قاتل خاموش در کرمان از 27 اردیبهشت سال جاری آغاز و تا عید فطر ادامه دارد و بعد از آن وارد فاز عملیاتی می شود.

سید وحید احمدی طباطبایی با اشاره به راه اندازی بسج ملی کنترل فشار خون در کشور افزود: در این طرح افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، پایگاههای بهداشتی، خانه های بهداشت، بیمارستان ها و مراکز سیار، فشار خون خود را اندازه گیری و در صورت نیاز به درمان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه افراد با اندازه گیری فشار خون خود در منزل با وارد کردن کد ملی و اطلاعات درخواست شده در سامانه www.salamat.gov.ir در صورت داشتن فشار بالا نسبت به کنترل این بیماری اقدام کنند اظهار داشت: فاز نخست کمپین مبارزه با فشار خون به منظور اطلاع رسانی در مورد این بیماری و تشویق مردم برای مراجعه به پایگاه های سلامت و اندازه گیری فشار خون است.

احمدی طباطبایی ادامه داد: فاز دوم این طرح نیز از 17 خرداد ماه آغاز می شود و با شروع این فاز بعد از مراجعه مردم به مراکز بهداشتی درمانی فشار خون آنها اندازه گیری، ثبت و کنترل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: کمپین مبارزه با فشار خون بالا دارای پنج هدف اصلی افزایش سواد سلامت جامعه، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات به منظور کنترل و درمان فشار خون افراد است.

وی با اشاره به انجام مطالعه سال 95 در زمینه فشار خون در کشور و استان کرمان گفت: در این مطالعه مشخص شد از هر سه فرد بالای 30 سال در کرمان یک نفر دچار عارضه فشار خون بالا است.

احمدی طباطبایی تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان داد 21 تا 22 درصد جمعیت کل کشور دچار بیماری فشار خون بالا هستند که با افزایش سن نیز احتمال افزایش فشار خون را نیز ممکن می کند.

وی با تاکید بر اینکه فشار خون بالا در بیشتر موافع بدون علامت است گفت: فشار خون بالا مهترین عامل مرگ و میر در ایران و دنیا به شمار می رود و از این رو این بیماری و دیابت به عنوان قاتل خاموش شناخته می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به عوارض ناشی از فشار خون بالا در افراد اظهار داشت: این بیماری در صورت تشدید و کنترل نشدن منجر به عوارضی همچون سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و عوارض چشمی می شود که بسیار خطرناک است با اعلام شعار " آستین های خود را برای اندازه گیری فشار خون بالا بزنید" از مردم خواست به منظور تایید و تضمین سلامت خود نسبت به کنترل فشار خونشان اقدام کنند.

وی به شعار 50 - 50 در فشار خون اشاره و تصریح کرد: 50 درصد افرادی که فشار خون بالا دارند از بیماری خود آگاهی ندارند، 50 درصد افرادی که از بیماری خود آگاهند دارو مصرف نمی کنند و 50 درصد افرادی که دارو مصرف می کنند فشارشان کنترل می شود.

احمدی طباطبایی از مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به صورت منظم، رعایت رژیم غذایی کم روغن و کم نمک، داشتن فعالیت بدنی منظم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و کنترل وزن به عنوان راههای مبارزه با فشار خون نام برد.

وی با اشاره به تجویز داروهای فشار خون توسط افراد به یکدیگر افزود: این اقدام سلامت افراد را به خطر می اندازد لذا برای کنترل فشار خون لازم است به پزشک مراجعه شود.

احمدی طباطبایی با بیان اینکه بانوان بیشتر از مردان به مراکز درمانی مراجعه می کنند تصریح کرد: افزایش فشار خون موجب بروز بسیاری از بیماری ها و عوارض در بدن می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین به افرادی که قصد اندازه گیری فشار خون خود را دارند توصیه کرد: نیم ساعت قبل از انجام اندازه گیری از نوشیدن چای و قهوه و استعمال سیگار خودداری و فشار دست راست را اندازه گیری کنند.

وی تاکید کرد: مردم به حفظ سلامت خود از غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر و ماست کم چرب، مواد دارای پتاسیم مانند موز، گوچه سیب زمینی کیوی، پنج نوبت در روز از سبزیجات و دو نوبت از غذاهای دریایی در هفته استفاده کنند.

احمدی طباطبایی گفت: افراد مبتلا به فشار خون باید مراقب مصرف نمک های پنهان در مواد غذایی مانند پنیر، آبغور، دوغ، کالباس و سوسیس باشند.

مشاور رئیس دانشگاه در امور ستادی و اجتماعی در خصوص بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: این طرح به منظور غربالگری است و فشارخون افراد دارای 30 سال سن به بالا، خانم های باردار، بیماران کلیوی و … اندازه گیری می شود.

محمد صافی زاده افزود: مرگ، نارسایی کلیه، نابینایی و غیره از عوارض ناشی از فشار خون بالا است.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح کنترل فشارخون و جلوگیری از عواقب ناشی از فشارخون بالا و بدست آمدن آمار فشارخون در سطح کشور جهت برنامه ریزی های آینده است.

صافی زاده بیان کرد: با توجه به جمعیت افراد 30 سال به بالا باید از تمام پتانسیل های موجود از جمله ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده کرد.

بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از 27 اردیبهشت ماه سال جاری در راستای آگاه سازی جامعه نسبت به بیماری پرفشاری خون به مرحله اجرا در آمده است.

در این طرح افراد بالای 30 سال جامعه مورد غربالگری از نظر پرفشاری خون قرار می گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/84030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان