کرمان رصد

آخرين مطالب

همزمان با گرم شدن هوا

آتش افروزان طبیعت مثلث گردشگری کرمان را تهدید می کنند اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – همزمان با گرم شدن هوا و حضور گسترده گردشگران از استان های مختلف در ارتفاعات و جنگل های کرمان، خطر آتش سوزی عرصه های طبیعی نیز افزایش یافته است.

 هر سال با گرم شدن هوا هزاران گردشگر غیربومی با حضور در ارتفاعات و مناطق سرسبز استان کرمان اقدام به ایجاد کمپ در طبیعت می‌کنند اما همین اقدام موجب ایجاد دومینویی ناگسستنی از آتش‌سوزی‌های مداوم در طبیعت می‌شود که خسارت سنگینی را به محیط زیست استان کرمان وارد می‌کند.
آخرین مورد از این دست چند روز قبل در منطقه محافظت شده «خبر» در استان کرمان روی داد و 3.5 هکتار از جنگل‌های این منطقه به کلی خاکستر شد.
3.5 هکتار از جنگل‌ها خبر دود شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در این خصوص گفت: این آتش سوزی در ارتفاعات منطقه محافظت شده روی داد و در مجموعه 3.5 هکتار از جنگل‌های بادام کوهی، بنه و ارژن طعمه حریق شد.

مجید سعیدی گفت: این میزان جنگل ظرف 5 ساعت از بین رفته است در حالی که سعی کردیم با استفاده از امکانات محلی و هلال احمر و تجهیزات موجود در اسرع وقت آتش را مهار کنیم.
سهل انگاری مهمترین عامل بروز این حادثه بوده است و از همه افرادی که در عرصه‌های طبیعی حضور می‌یابند درخواست داریم از روشن کردن آتش به شدت پرهیز کنند
سعیدی بیان کرد: سهل انگاری مهمترین عامل بروز این حادثه بوده است و از همه افرادی که در عرصه‌های طبیعی حضور می‌یابند درخواست داریم از روشن کردن آتش به شدت پرهیز کنند.
یکی از فعالان محیط زیست در استان کرمان می‌گوید: در سال جاری با توجه به افزایش بارندگی‌ها پوشش گیاهی در استان کرمان تا حدودی نسبت به سال‌های اخیر ترمیم شده است، در سال‌های گذشته خشکسالی صدمه‌های غیر قابل جبران به طبیعت استان کرمان به خصوص پوشش گیاهی وارد کرده است.
ایمان سیفی پور گفت: با وجود بهبود نسبی پوشش گیاهی اما افزایش دما که از نیمه خردادماه در استان کرمان آغاز شده است و رفته رفته شدت می‌یابد موجب می‌شود آب‌های محدود موجود در استان کرمان تبخیر و بوته‌ها نیز خشک شوند و شرایط سخت برای طبیعت مجدداً آغاز شود.
طبیعت کرمان آسیب پذیر است
وی گفت: خشک شدن گیاهان به خصوص بوته‌ها زمینه را برای آتش سوزی مهیا می‌کند اما این حلقه را گردشگرانی تکمیل می‌کنند که غیر مسئولانه در طبیعت حضور می‌یابند و در کنار خسارت‌ها و زباله‌ای که به جای می‌گذارند با برافروختن آتش زمینه را برای از بین رفتن هکتارها جنگل در استان فراهم می‌کند.
وی افزود: راین، بافت و رابر و دلفارد و دهبکری مهمترین مناطقی هستند که شاهد افزایش جمعیت ناگهانی در تابستان می‌شوند و اکثر این مسافرها نیز از هرمزگان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی برای اسکان طولانی مدت به این منطقه می آیند .
آتش روشن نکنید
سیفی پور گفت: روشن کردن آتش در طبیعت موجب سرایت حریق به بوته‌ها و درختان مجاور می‌شود و به دلیل اینکه این حوادث در مناطق صعب العبور و روستایی فاقد ماشین آتش نشانی رخ می‌دهد عملاً بخش قابل توجهی از عرصه‌ها تا زمان رسیدن امکانات از بین می‌رود.

وی به محدود بودن امکانات محیط بانان خبر داد و بیان کرد: در این خصوص هم کمبود نیروی انسانی وجود دارد و هم تجهیزات لازم در اختیار قرار ندارد و در نهایت جوامع بومی با بیل و امکانات اولیه آتش را خاموش می‌کنند.
وی از مسئولان گردشگری خواست اطلاعات و آگاهی‌های مطلوبی را به جامعه هدف ارائه کنند و گردشگری مسئولانه را به مردم در رسانه‌ها آموزش دهند.
متأسفانه سال گذشته حتی شاهد آتش سوزی در روستای گردشگری میمند که ثبت جهانی است بودیم که خوشبختانه به این اثر جهانی خسارت وارد نکرد
وی گفت: متأسفانه سال گذشته حتی شاهد آتش سوزی در روستای گردشگری میمند که ثبت جهانی است بودیم که خوشبختانه به این اثر جهانی خسارت وارد نکرد.
دهیار یکی از روستاهای گردشگری استان کرمان نیز اظهارداشت : روستای حسین آباد یکی از روستاهای درب بهشت است که گردشگران هر سال به این منطقه می آیند اما متأسفانه نه تنها برای جوامع محلی ایجاد درآمد نمی‌کنند بلکه زیر ساخت‌های روستایی نیز تخریب می‌شوند و زباله‌ها هم تنها چیزی است که به جای می‌ماند.
محمد احمدی گفت: خانه‌های بومگردی به خوبی توسعه نیافته‌اند و مردم اقدام به ایجاد کمپ در طبیعت می‌کنند که نتیجه اش تخریب باغ‌ها و مزارع و منابع طبیعی است و در نهایت نیز چون هیچ امکان اطفای حریق وجود ندارد مردم با بیل و کلنگ و خاک آتش رو خاموش می‌کنند.
وی از مسئولان خواست حداقل امکانات اولیه اطفا حریق سیار را در اختیار دهیاری‌ها قرار دهند تا در مواقع آتش سوزی شاهد تخریب طبیعت نباشیم.
گردشگری مسئولان باید توسعه یابد
محمد افضلی، مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان نیز اظهارداشت : با نصب تابلوهایی هشدارهای لازم به گردشگران داده شده است اما برای آموزش بیشتر به گردشگران باید رسانه‌ها حضور فعال‌تری داشته باشند.
وی با اشاره به افزایش طبیعت گردی در استان کرمان در ایام تابستان گفت: استان کرمان دارای طبیعتی معتدل و مطلوب در ایام گرم سال است این مناطق اکثراً در مرکز استان و در ارتفاعات شهرستان‌های جیرفت، بافت، رابر و کرمان قرار دارند و استقبال گردشگران از مناطق نیز بسیار بالا است.
افضلی گفت: ما سعی داریم با توجه به اهمیت طبیعت استان کرمان گردشگری مسئولانه را گسترش دهیم و از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم اما در این زمینه با توجه به محدود بودن یگان میراث فرهنگی جوامع محلی و گردشگران باید توجه بالایی داشته باشند و از روشن کردن آتش در طبیعت به شدت پرهیز کنند.
با وجود تذکرهای مکرر اما به نظر می‌رسد با توجه به پراکندگی بالای جامعه هدف و گستردگی استان کرمان و در مقابل کمبود شدید امکانات و نیروی انسانی طبیعت استان کرمان در تابستان سال جاری بار دیگر طعمه حریق افراد نا آگاه شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/86844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان