کرمان رصد

آخرين مطالب

اهتمام دولت برای بیابان زدایی

تقابل بیابان زایی و بیابان زدایی در جنوب کرمان مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - بیابان زایی همواره نقطه مقابل بیابان زدایی بوده و اهتمام دولت نسبت به ساماندهی این مساله باعث ایجاد تقابلی میان این دو مقوله شده تا در آینده شاهد کاهش بیابان ها باشیم.

 پر واضح است که چالش بیابان زایی، آینده بیش از یک میلیارد انسان را در سطح کره زمین تهدید می کند و خشکسالی های متوالی، تغییر اقلیم، کمبود آب، کاهش تنوع زیستی و بیابان زایی از مهمترین چالش های قرن اخیر محسوب می شوند، از این رو هر ساله از سوی سازمان ملل متحد، 17 ژوئن مصادف با 27 خرداد ماه به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زایی معرفی می شود و هدف از برگزاری این روز توجه هرچه بیشتر عموم مردم به معضل گسترش فزاینده بیابان ها در سراسر جهان است که با برگزاری مراسم هایی اهمیت این پدیده و مقابله با آن در افکار عمومی جهان مورد توجه ویژه قرار گرفته و کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با این پدیده شوم، برنامه های خود را در این رابطه ارائه می کنند.
ایران نیز از بدو شکل گیری این کنوانسیون به عضویت آن درآمده و تعهدات خود را در این زمینه به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌کند.
وجود یک میلیون و 260 هزار هکتار بیابان در جنوب کرمان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در این منطقه یک میلیون و 260 هزار هکتار بیابان داریم که بیش از 300 هزار هکتار آن را کانون های بحرانی فرسایش بادی تشکیل می دهد.
محمد حسن کردستانی افزود: فعالیت فرسایش بادی، قطع درختان، استفاده از زمین بدون در نظر گرفتن توان اکوسیستم، بوته کنی، چرای مفرط و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی از جمله مصادیق دخالت انسان در طبیعت است که باعث تشدید فرآیند بیابانی شدن می شود.
وی اظهار داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر با انجام اقدامات شاخصی نظیر ایجاد 2 هزار و 300 کیلومتر بادشکن زنده، هشت هزار هکتار مدیریت هرزآب، سه هزار و 500 هکتار احیای بیابان با استفاده از روش نهالکاری، یکهزار و 500 هکتار تثبیت و احیای تپه های ماسه ای با استفاده از روش مالچ پاشی توام با نهالکاری، تولید بیش از 2 میلیون اصله نهال و اجرای طرح تعمیم ترسیب کربن (مدیریت مشارکتی و توسعه روستایی در سطح 56 هزار هکتار) توانسته ایم، بخش مهمی از بحران فرسایش بادی را در سطح منطقه مدیریت کنیم.
کردستانی بیان کرد: طبق مطالعات، عرصه های لخت و فاقد پوشش گیاهی، بستر خشک رودها، اراضی کشاورزی بایر و رها شده از اصلی ترین منابع برداشت ماسه محسوب می شوند.
وی ادامه داد: نظر به اهمیت طرح محوری بادشکن اطراف مزارع جهت کنترل و کاهش فرسایش بادی از سطح مزارع، از همه کشاورزان زحمت کش در سطح منطقه انتظار می رود با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محل سکونت خود در فصل توزیع نهال به صورت رایگان در اجرای طرح محوری بادشکن اطراف مزارع اهتمام لازم را داشته باشند.
اراضی مناسب مالچ پاشی در جنوب کرمان شناسایی شد
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز گفت: بعد از بررسی دقیق و کاربردی در اراضی جنوب کرمان، 800 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان های قلعه‌گنج و رودبارجنوب برای مالچ پاشی و نهال کاری شناسایی شد.
علی قادری افزود: عملیات گزینه یابی سایت‌های مناسب به منظور اجرای طرح مالچ پاشی همراه با نهال‌کاری با هدف تثبیت پهنه‌های ماسه‌ای در شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبارجنوب انجام شد.
وی تصریح کرد: تیم کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با همکاری بخش امور بیابان شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبارجنوب پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای و مورفولوژی تپه‌های ماسه‌ای و همچنین نحوه حرکت و شناسایی بادهای فرساینده منطقه نسبت به گزینه‌یابی محل‌های مناسب اجرای عملیات مالچ‌پاشی همراه با نهال‌کاری اقدام کردند.
قادری گفت: در گزینه یابی این طرح ها و شناسایی مناطق اولویت دار، توجه به میزان خسارت ماسه‌های روان به منازل مسکونی، اراضی کشاورزی، خطوط مواصلاتی، منابع زیستی و موارد فنی و مالی دیگر اهمیت زیادی دارد.
دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از طرح مبارزه با ریزگردها حمایت می کند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: این دانشگاه از طرح های تحقیقاتی در زمینه ریزگردها و حذف ذرات معلق حمایت مالی می کند.
فاطمه سیدی افزود: ستاد بحران استان کرمان آمادگی خود را در زمینه طرح های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیرامون حذف ذرات معلق و ریزگردها اعلام کرده و دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز از طرح های مختلف این بخش حمایت می کند.
وی بیان کرد: طبق بررسی اولیه کارشناسان تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مبلغ یک میلیارد ریال برای اعتبار طرح های مبازره با ریزگردها به ستاد بحران استان کرمان پیشنهاد شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن دعوت از تمام پژوهشگران و اعضای هیات علمی جهت ارایه طرح های تحقیقاتی در زمینه حذف ذرات معلق و ریزگردها، اظهار داشت: منطقه جنوب استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص اهمیت ویژه ای دارد لذا امیدواریم ستاد بحران استان بودجه کافی جهت تحقیقات به این منطقه اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه 25 ریزگردهای داخلی کشور از تالاب جازموریان تولید می شود، تصریح کرد: رودبار جنوب به دلیل مجاورت با استان سیستان و بلوچستان و وجود بادهای 120 روزه سیستان، قلعه گنج به دلیل مجاورت با تالاب جازموریان و شهرستان فاریاب به دلیل مجاورت با معادن در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درگیر مساله ریزگرد هستند.
از آنجا که طرح های کاربردی و علمی باعث برطرف شدن مشکلات می شود بنابراین باید گفت که هزینه در این بخش ها نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود و امیدواریم با راهکارهای مناسب و بهره گیری از روش های تحقیقی و پژوهشی از افزایش بیابان ها جلوگیری شود.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/87003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید