کرمان رصد

آخرين مطالب

16 سال پس از زمین لرزه

سینماهای بم بازسازی نشدند/ درهای بسته هنر هفتم به روی مردم بم مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – 16 سال از زمین لرزه ویرانگر بم می گذرد با گذشت سال ها از این حادثه اما دو سینمای این شهر با وجود وعده های مسئولان در دولت‌های مختلف هنوز بازسازی نشده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در سال 82 زمین لرزه‌ای مهیب شهر بم را لرزاند و 90 درصد این شهر را ویران کرد، هر چند چهار سال بعد از زمین لرزه جشن بازسازی این شهر برگزار شد اما ناله‌های بم هنوز هم به گوش می‌رسد، شهر بم زخم‌های ناشی از زمین لرزه را برجان خود احساس می‌کند. کوچه‌های خاکی بناهای بازسازی نشده و ارگ بمی که همچنان در حال بازسازی است نمادی از دردهای این شهر هستند.
اما در حالی که روح و روان بمی ها همچنان در کشاکش از دست دادن 30 هزار نفر طی 10 ثانیه می‌لرزند و مشکلات روحی در این شهر بیداد می‌کند شادی و نشاط اجتماعی مهمترین مرهم این مشکل بیان می‌شود اما دقیقاً در همین بخش کمترین اقدامات انجام شده است.
سینما در بم به خاطره تبدیل شده است
نماد این حرف عدم بازسازی سینما ایران و سینما شهر تماشای بم است، یکی از شهروندان بمی به نام امید کمال الدینی در گفتگو با مهر می‌گوید: سینمای بم یکی از خاطره انگیزترین مکان‌های فرهنگی شهر بود؛ عصرها که هوا خنک می‌شد روبروی درهای سینما مملو از مردمی بود که برای دیدن آخرین فیلمی که اکران شده، وارد سینما می‌شدند. مردم این شهر با سینما و هنر خو گرفته‌اند و بخشی از زندگی هر بمی را هنر تشکیل می‌دهد.

وی گفت: دقیقاً از چند ماه بعد از زمین لرزه مسئولان فرهنگی هر زمان به این شهر می‌آمدند از بازسازی سینمای شهر می‌گفتند، حتی یک بار سینمای اداره فرهنگ و ارشاد را تجهیز کردند و فیلم محمد رسول الله را نمایش دادند اما در تمام دولت‌های گذشته حتی یک آجر از سینمای بم هم سرجایش قرار نگرفته است.
پیش از این در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهر تماشا نام داشت اما هر دو این سینماها در زمین لرزه بم تخریب شدند
سینمای بم در حالی بلاتکلیف به حال خود رها شده است که مردم این شهر برای دیدن فیلمهای سینمایی روز باید مسیر کرمان – بم را طی کنند، یکی از شهروندان بمی می‌گوید: مسئولان مردم زلزله زده بم را فراموش نکنند، پیش از این در بم یک سینما به نام ایران وجود داشت که مشهور به هرندی بود و سینمای دیگر شهر تماشا نام داشت اما هر دو این سینماها در زمین لرزه بم تخریب شدند.
محمد طبسی افزود: طی این سال‌ها مسئولان در دولت‌های مختلف آمدند و رفتند و وعده دادند اما هیچیک عملی نشد اگر به مکان این دو سینما بروید هنوز بقایایی ویرانه‌های سینماها وجود دارد و کاملاً پاکسازی نشده است.
بمی ها برای دیدن فیلم باید به کرمان سفر کنند
وی ادامه داد: برخی از جوانان بمی برای دیدن فیلم‌های روز مجبور هستند صدها کیلومتر راه تا کرمان طی کنند در حالی که گفته می‌شود مردم بم به افزایش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارند اما در این زمینه هنوز اقدامی انجام نشده است.
عباس سلجوقی می‌گوید: شهرستان بم سینما ندارد، این در حالیست که هر روز لیست اکران فیلم‌های سینمایی در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور تیتر یک رسانه‌ها می‌شود، مردم بم هم می‌خواهند لذت تماشای فیلم سینمایی را در شهر خودشان احساس کنند.
وی افزود: چگونه جشن پایان بازسازی شهر برگزار می‌شود اما زیر ساخت‌های شهر هنوز ساخته نشده است و با وجود مطالبه مردم هر سال در سالگرد زمین لرزه بم مسئولان صحبت می‌کنند و وعده می‌دهند و می‌روند.
چگونه جشن پایان بازسازی شهر برگزار می‌شود اما زیر ساختهای شهر هنوز ساخته نشده و با وجود مطالبه مردم هر سال در سالگرد زمین لرزه مسئولان وعده می‌دهند و می‌روند
زهرا اسلامی همچنین به کمبود فضاهای تفریحی در شهر بم اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار سینمای شهر، شهربازی این شهر هم راه اندازی نشد، همچنین این شهر یک مرکز تفریحی مناسب برای مردم ندارد.
وی افزود: در شهری مانند بم که در معرض آسیب‌های اجتماعی است باید زمینه تفریح و توسعه فرهنگی مهیا شود چون بستری بزرگ مانند مردم هنرمند بم وجود دارد که نمونه آن صدها هنرمند درجه اولی است که فرهنگ بم در عرصه‌های مختلف معرفی کرده است.
اعظم جوشایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم در خصوص آخرین وضعیت بازسازی سینماهای بم می‌گوید: پیگیری مداومی در راستای بازسازی سینمای بم انجام شده است و امیدواریم به زودی شاهد نمایش فیلم‌های سینمایی روز ایران در بم باشیم.
بخش خصوصی برای بازسازی سینما پیش قدم شود
وی تصریح کرد: بازسازی سینمای بم باید یک مطالبه عمومی مردمی باشد و در این صورت شاهد تسریع در روند بازسازی خواهیم بود.
تسهیلات بازسازی سینما شامل 800 میلیون تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 500 میلیون تومان از سوی وزارت کشور است
جوشایی گفت: با پیگیری‌هایی که از سوی ادامه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح استان انجام شده است تسهیلات مناسبی تحت عنوان پروژه سینما امید تعلق گرفته است.
وی گفت: این تسهیلات شامل 800 میلیون تومان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 500 میلیون تومان از سوی وزارت کشور تخصیص یافته است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بم گفت: منتظر استقبال بخش خصوصی در این مجموعه هستیم و از مردم و سرمایه گذاران بم می‌خواهیم در این راستا پیش قدم باشند.
پس از 16 سال از زمین لرزه بم حالا مردم این شهر از مسئولان می‌خواهند در راستای توسعه نشاط اجتماعی در این شهر گام‌های موثر بردارند تا این شهر پس از گذشت سال‌ها از زمین لرزه بتواند مشکلات را پشت سربگذارد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/87242/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته کرمان اعلام شد

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

وقوع سیل در روستای پشوئیه شهداد + فیلم

فیلم| بارش تگرگ در راین کرمان

ریزش سنگ در محور سرچشمه/ رانندگان احتیاط کنند

دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به مقام شهید سلیمانی و شهدای حمله تروریستی کرمان

رقابت 2 هزار و 2٠٠ دانش آموز زرندی در کنکور

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

گلزار شهدای خرمشهر غبارروبی شد