سوگواره ملی تعزیه ده زیار به کار خود پایان داد
فرهنگي
بزرگنمايي:
کرمان رصد - کرمان - نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار با تجلیل از برگزیدگان و با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار شبانگاه یکشنبه در آئین اختتامیه گفت: بیش از 300 تعزیه خوان از سراسر کشور و استان کرمان در این دوره سوگواره در 2 بخش جنبی و رقابتی به اجرای تعزیه پرداختند.
ثاراله انکوتی ضمن تقدیر از دستاندرکاران سوگواره ملی تعزیه دهزیار بویژه اعضای هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار افزود: کار فضاسازی محل برگزاری سوگواره حدود 2 ماه طول کشید و در این مدت مردم روستای دهزیار از پیر و جوان برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن سوگواره ملی تعزیه زحمت کشیدند.
دبیر اجرایی نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان با بیان اینکه امروز روستای دهزیار در سطح کشور به نام مقدس تعزیه و شبیه خوانی شهرت گرفته است خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری ادارات دولتی مربوطه از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی برای دورههای بعدی سوگواره فراهم شود.
عضو شورای اسلامی روستای دهزیار از آمادگی کامل مردم این روستا برای اسکان و پذیرایی گردشگران خبر داد و گفت: اهالی دهزیار مردمی خونگرم و مهماننواز هستند و همین موضوع موجب شده هر ساله تعداد زیادی از مردم از سراسر استان و کشور برای تماشای تعزیه به این محل بیایند.
نستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار با تجلیل از حدود 30 نفر از برگزیدگان این سوگواره در بخش رقابتی در قسمت موافق خوانی، مخالف خوانی، بچه خوانی و موسیقی تعزیه به کار خود پایان داد.
در متن بیانیه هیات داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار آمده است، اینجا دگر از بیعت و یاری خبری نیست / دیگرخبر از لشکر چند صد نفری نیست، وقتی که بیایی از سفیرت اثری نیست / از او زره خود و عبا و سپری نیست،
این بیانیه میافزاید، تعزیه بستری است که با احساس تماشاگر ارتباط برقرار کرده و به ایجاد تداعی در ذهن تماشاگر میپردازد و او را با موضوع نمایش پیوند داده و موجب ملموس شدن و تاثیر آن بر تماشاگر میشود و اگر این گونه هنرها به طور صحیح مدیریت و اجرا شوند میتوانند یاریگر انسان در امر تعلیم و تربیت و اخلاق عملی باشند.
در ادامه میخوانیم، تعزیه هنر نمایشی اهل تشیع است که سیمای معصوم اهلبیت امام حسین (ع) را از روزگار کهن با کولهباری از فرهنگ ایثار برای دوستداران او و اهل عشق به سرور شهیدان بازگو میکند.
این بیانیه میافزاید، شاید بتوان مدعی شد که تعزیه متعالیترین صورت نمایش در جهان است. هنری که تمام مصائب عاشورا از کربلا تا به اسارت گرفتن خاندان آن حضرت را با استفاده از همه هنرها اعم از رنگ موسیقی، شعر، مدیحهسرایی، هنرهای تجسمی و غیره با چنان شور و حالی بازگو میکند که گویی تماشاچی همچنان در رکاب امام حسین (ع) است و بر شجاعت ابوالفضلعباس (ع) احسنت میگوید و برای سر بریده امام حسین (ع) و بر سوز خاندان معصومش گریه از دیدگانش جاری میگردد؛ آری تعزیه هنر متعالی زنده کردن عاشورا است.
در ادامه آمده است، انتخاب نسخه صحیح و تجربه تحلیل آن قبل از شروع تمرینات اولیه یکی از اساسیترین عناصر هنر شبیهخوانی است و اگر نسخههای مختلف شبیهخوانی مسلمبنعقیل را با دقت مطالعه کرده باشید یعنی از حرکت مسلم بهسوی کوفه تا شهادت او بر اساس منابع معتبر تاریخی بیش از 15 اختلاف تطبیقی وجود دارد که برخی از گروههای تعزیهخوانی بدون تحقیق و پژوهش نسخههای تحریفشده را مورد اجرا قرار میدهند.
در ادامه چنین میخوانیم، تقلیدهای کورکورانه و بدون تدبیر و مطلاعه باعث عدم پیشرفت تکنیکی این هنر مقدس گردیده است و شما باید بدانید عرصه سوگوارههای تعزیهخوانی تنها اجرای شبیهخوانی سنتی نیست بلکه میبایست به تکنیکهای هنرهای نمایشی و عملهای دراماتیکی براساس ارکان سه گانه اصول تعزیهخوانی توجه بیشتری نمائید. لذا تعزیهخوانی زمانی میتواند از صورت ایساتی خود در آید و در جامعه متحول امروز باقی بماند که همچون گذشته جاذبه نمایشی در میان همه طبقات مردم پیدا کند و بر روح و احساس تماشاگران نقش و تاثیر بگذارد.
بیانیه هیات داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار میافزاید، اگر به خواهیم به ساختارهای موضوعی فلسفی متنی شخصیتی تشبیه و تولید هنر تعزیه خوانی نگاهی اجمالی بیندازم باید گفت تعزیه عزاداری برای اولیای دین است که بواسطه نقل و روایت انجام میشود که قهرمان از سرنوشت خویش آگاه است و به استقبال سرنوشت میرود؛ قهرمان مرگ را انتخاب میکند. نگاه کلی عالم هستی است کلی نگرد وحدت گواست و وقایع مربوط به طبیعت را تفسیر میکند نه تقلید؛ به اختیار انسان را برای اعمالش میاندیشد اشقیا مدح اولیا را میگویند، سیرت و خصلتها نمایش داده میشود ذکر جزئیات ایجاد همذات پنداری است و از آینده خبر دارد و توسط نشانهها و علائم رفتاری و گفتاری حالات دو پدیده خیر و شر را القا میکند عناصر متضاد در دو شخص متقابل دیده میشود تماشاگراز شروع میانه و پایان داستان را میداند تماشاگر از آگاهی خود نسبت به رویدادها لذت میبرد به حماسه میپردازد تحولات در اشخاص از سعادت به شقاوت صورت نمیگیرد و درگیری میان دو دشمن اعتقادی است حقایق هستی را برملاء میکند شبیه خوان با تماشاگران ارتباط کلامی دارد.
همچنین هیات داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان در راستای اصلاح نسخههای تعزیه و سایر موارد دیگر پیشنهادات ذیل را در این طریق مفید فایده دانسته اند.
تشکیل شورای نظارت بر تعزیه که این شورا با جمعآوری مجالس تعزیه بانک اطلاعاتی در این خصوص فراهم آورد و سپس با بررسی آنها سره را از ناسره تفکیک کند. نقد و بررسی مجالس تعزیه تعریف شده در جراید، نشریات و صدا و سیما با نظر اهل فن و پژوهشگران، جلوگیری از اجرای تعزیههای وهم انگیزه که با مسائل خرافی و تعریف شده آمیختهاند، معآوری اشعار جالب و خوب از شعرای گذشته و حال که سزاوار استناد در تعزیههای جدید است و درج متعالاتی در مورد جنبههای مختلف تعزیه در نشریات فرهنگی وهنری و تجزیه و تحلیل منطقی این نمایش مقدس.
هیات داوران نخستین سوگواره ی ملی تعزیه ملی دهزیار کرمان ضمن سپاس از گروههای شرکتکننده و مردم فهیم روستای دهزیار که با حضور بینظیرشان صفابخش این مجالس بودهاند از خادمان بیادعا و زحمتکشی که در برگزاری این سوگواره همت گماشتند قدردانی کرده است.
این هیات بر اساس دانش علمی و تجربی خود و شاخصهای از پیش تعیین شده و رعایت اخلاق حرفهای داوری پس از بررسی مجالس اجرا شده آراء خود را به شرح ذیل اعلام کرد.
بخش موسیقیسازی: این هیات به دلیل نواختن ریتمهای متناسب با نوع وقایع رفتار و گفتار تعزیه خوانان و تغییر و تقطیع صحنهها و حالات سکوت و آرامش و انتقال هیجان به تماشاگران و رعایت دستگاهها و گوشههای موسیقیایی بر اساس رتبهبندی از نوازندگان ساز بادی ترومپت با اهداء لوح تقدیر و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
در این راستا رتبه سوم سجاد پورخسروانی از گروها تعزیه خوانی سیرجان، رتبه دوم حسین نخعی از گروه تعزیه خوانی باب الحوائج زنگی آباد و رتبه اول وحید سلجوقی نژاد از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد اختصاص یافت.
همچنین هیات داوران به دلیل نواختن آهنگهای عزا در مایه آواز سنتی و تحریک احساس شبیهخوانان موافق و مخاطبین متناسب با نوع واقعه و نواختن آهنگهای ملایم که از آن غم اندوه توام با نگرانی و انتظار احساس میشود از نوازندگان ساز بادی سنتی نی با اهداء لوح تقدیر و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
رتبه سوم به سیاوش توکلی از گروه تعزیه خوانی سیرجان، رتبه دوم محمدحسن مومنی از گروه تعزیه خوانی دهزیار و این هیات هیچکدام از نوازندگان ساز بادی را حائز رتبه اول ندانست.
هیات داوران به دلیل نواختن موسیقی اعلام و نواختن مناسب با نوع وقایع و رعایت مترونوم و اجراهای بدون غلط و وارد بودن فهرست موسیقیایی و ایجاد ضرب و آهنگهای کلی با ریتم واقعه براساس رتبهبندی از نوازندگان سایدرام با اهداء لوح و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل میآورد و رتبه سوم را به محمدمهدی نخعی از گروه تعزیه خوانی بابالحوائج زنگی آباد، رتبه دوم را به مهدی نورمندی از گروه تعزیه خوانی سیرجان و رتبه اول را به دانیال مهدوی از گروه تعزیه خوانی هوتک اعطا میکند.
همچنین در بخش شبیهخوانان موافق و مخالف نیز هیات داوران به دلیل استفاده صحیح از موقعیتهای دراماتیکی در میدان و بازی حرکتی حس مناسب و رعایت آواز خواندن در دستگاه سه گاه گوشههای حصار و مخالف با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیه خوانان زن شبیه طوعه محمدرضا اخلاقی نیا از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
هیات داوران به دلیل ارتباط نسبتاً خوب با سایر شبیه خوانان و بازی حس نسبتاً زیبا همراه با ضرب و آهنگ مناسب و بدون هیچگونه رتبهبندی خاصی از شبیهخونان هانی با اهداء لوح و تندیس سوگواره از حسین میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک و آقای حسین زنگی آبادی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
این هیات از بازی حسی و ارتباط نسبتاً صحیح با نقش شبیه و بازی در سکوت و کنترل اسب در میدان و عکس العمل های مناسب در قالب ارتباطات سه گانه نمایش بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان عبیدالله بن زیاد با اهداء لوح و تندیس سوگواره از وحید توانا از گروه تعزیه خوانی خمین و حمیدرضا افضلی از گروه تعزیه خوانی روستای دهزیار تقدیر و تشکر بعمل آورد.
همچنین هیات داوران بخاطر اجرای نسبتاً زیبا در شعرخوانی و داشتن ویژگیهای فیزیکی و رعایت آکساتگذاری نسبتاً خوب در کلام همراه با صدای مناسب و ایجاد حرکات افت و خیز دار نسبتاً نمایشی و رعایت تداوم حس بازیگری در طول واقعه بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان محمدبن اشعث با اهداء لوح و تندیس سوگواره از ثارالله انکوتی از گروه تعزیه خوانی دهزیار و حسین بابایی از گروه تعزیه خوانی اصفهان و از هادی معین قفقازی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
در راستای ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان در عرصه هنر شبیهخوانی هیات داوران به دلیل زیبایی لحن و رعایت نسبی آوازها و اجرای نمایشی نسبتاً خوب و بیان حسی نسبتاً زیبا بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان طفلان مسلم با اهداء لوح و تندیس سوگواره از عرشیا درفشی از گروه تعزیه خوانی سیرجان و امیررضا میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک و سیدامین هاشمی از گروه تعزیه خوانی سیرجان تقدیر و تشکر کرد.
هیات داوران به دلیل بازی کاملاً حسی رئالیسم و اجرای نمایشی خوب در برانگیختن عواطف و احساسات تماشاگران و بیان حسی نسبتاً زیبا و تشویق وی در ادامه این مسیر با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیهخوانی پسرهانی از محمد انکوتی از گروه تعزیه خوانی دهزیار تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
این هیات بدلیل فن بیان نسبتاً خوب و صدای مناسب و بازی حسی زیبا و درک شبیه و اجرای نسبتاً قابل قبول همراه با حرکات فیزیکی نمایشی با اهداء لوح و تندیس سوگواره از شبیه خوان منادی از محمد زنگی آبادی از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد تقدیر کرد.
هیات داوران به دلیل رعایت نسبی موسیقی آوازی در دستگاههای ماهور، شور و دشتی و در زمان زره پوشی در دستگاههای سهگاه و چهارگاه و ارتباط مناسب با نقش شبیه و آکسان گذاری نسبتاً خوب در حرکات و رعایت ریتم و وزن اشعار و زیبایی لحن مرتبط با نقش و رعایت پیچ، تمپو، ولوم صدای مناسب و رعایت تداوم حس بازیگری در طول واقعه بدون هیچگونه رتبه بندی خاصی از شبیه خوانان مسلم بن عقیل با اهداء لوح و تندیس سوگواره تقدیر و تشکر بعمل آورد.
محمدمهدی میراحمدی از گروه تعزیه خوانی هوتک، حجت نخعی از گروه تعزیه خوانی باب الحوائج زنگی آباد، فرشید خدامی از گروه تعزیه خوانی سیرجان، علیرضا طاهری از گروه تعزیه خوانی فاطمیه زنگی آباد.
هیات داوران هیچیک از معین البکاءهای حاضر در سوگواره را حائز مقام یا رتبهای ندانست و به دلیل انتخاب و هدایت شبیه خوانان در میدان و ایجاد میزانهای نسبتاً مناسب نمایشی همراه با رعایت ریتم در اجرا و انتخاب لباس و با مفهوم رنگ شناسی و آرایش نسبتاً خوب برخی صحنهها با اهداء لوح و تندیس سوگواره از آقای محمد حسین سلجوقینژاد معینالبکای گروه تعزیهخوانی فاطمیه زنگیآباد تقدیر و تشکر بعمل میآورد.
هیات داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار کرمان و ضمن آرزوی موفقیت روز افزون برای گروههای شرکت کننده و تعزیه خوانان را همچون سالهای گذشته به مطالعه و پژوهش در این زمینه در این زمینه ترغیب و تشویق میکند.
هیات داوران نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار متشکل از اسماعیل محمدی، عباس صالحی، مسعود گنجعلیخان حاکمی است.
آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی تعزیه دهزیار شامگاه گذشته با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل صدا و سیما، مدیرکل بهزیستی استان کرمان و با حضور پرشور دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مردم روستای دهزیار در محل سقاخانه و دارالشفای حضرت ابوالفضل (ع) دهزیار برگزار شد.
این آئین با حضور استاد اسماعیل محمدی، استاد مسعود گنجعلیخان حاکمی و استاد عباس صالحی به عنوان هیئت داوران نخستین سوگواره تعزیه ملی دهزیار همراه بود که بیانیه پایانی این سوگواره قرائت شد.
3029
-
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳:۵۷
-
۱۲۵ بازديد
-
ایرنا - کرمان
-
کرمان رصد
لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/87401/