کرمان رصد

آخرين مطالب

رییس دانشکده فنی شهید چمران کرمان:

وزیر علوم باید بین دانشگاه به مفهوم واقعی و بنگاه های تولید مدرک خط بکشد علمي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: وزیر علوم باید به طور قاطع خط بکشد بین دانشگاه ها به مفهوم واقعی و بنگاه های تولید مدرک.
دکتر"حسین مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم اظهار کرد: وزارت علوم یکی از وزارتخانه های خیلی مهم در کشور است و اینکه تاکنون برای آن وزیر معرفی نشده از دو منظر قابل توجه است.
وی افزود: نخست اینکه وزارت علوم وزارتخانه مهمی بوده و حساسیت زیادی وجود دارد و پیدا کردن گزینه مناسب زمان بر است و دولت تلاش خود را انجام می دهد کار زودتر انجام شود و نگاه درست تر همین است.
مهرابی تصریح کرد: نگاه دیگر این است که وزارت علوم برای دولت اهمیت ندارد و اینکه وزیر دیرتر معرفی شود اشکال ندارد اما بعید می دانم این نگاه وجود داشته باشد که در این صورت برای جامعه خوب نیست اهمیت این وزارتخانه کم شود.
وی بیان کرد: در سال های بعد از انقلاب وزرای علوم در دولت های بعد از انقلاب فعالیت های متفاوت و بعضا ضد و نقیض در زمینه تولید علم در جامعه و رسالت های وزارت علوم داشته اند اما برآیند کلی را می شود مثبت ارزیابی کرد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بعد از انقلاب از 200 هزار دانشجو به 5 میلیون دانشجو رسیده ایم و تعداد آزمایشگاه ها، پارک های علم و فناوری و ... افزایش یافته و بعد از انقلاب فرهنگی رشد نسبتا خوبی در جامعه علمی به وجود آمده و امیدواریم در دوره های بعد شتاب بیشتری بگیرد.
وی افزود: اولین وظیفه ای که وزارت علوم دارد، تثبیت جایگاه علم و عالم در جامعه است و باید به نحوی برنامه ریزی کند که تمام مردم بدانند برای تولید کردن، توسعه و کار کردن باید از مبانی علمی استفاده کنند و نهادینه کردن نگاه علمی به همه مسائل وظیفه دانشگاه هاست.
مهرابی اظهار کرد: دانشگاه ها باید همزمان با تولید علم، معرفت و فرهنگ را نیز تولید کنند و این وظیفه وزارت علوم است که یک جانبه به قضیه نگاه نکند و فقط یک بخش را رشد داده و نفوذ علم در تک تک افراد جامعه کم شود که متاسفانه در سال های اخیر این اتفاق نیفتاده و فقط مدرک تولید می کنیم اما علم وارد زندگی، فکر و طرز تلقی مردم نمی شود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با بیان اینکه قبل از تثبیت جایگاه علم باید جایگاه عالم را تثبیت کرد، افزود: بخشی از این مسئله به اوضاع معیشتی خانواده بزرگ دانشگاهیان بر می گردد.
وی با بیان اینکه تقویت استقلال و اختیار دانشگاه ها وظیفه دیگر وزارت علوم است که خیلی زمان می برد، افزود: این مسئله سال ها قبل آغاز شده و زمانی که دانشگاه ها هیئت امنایی شدند، بحث این بود هیئت امناها از کسانی انتخاب شوند که فارغ از مسائل و جناح بازی های سیاسی مسیرها و خط و خطوط کلی دانشگاه ها را در قالب بودجه و درآمد دانشگاه ها هدایت کنند و به همین دلیل در برنامه پنجم توسعه اعلام شده دولت به دانشگاه ها کمک کند تا در این مسیر جلو بروند.
مهرابی ادامه داد: اما هنوز می بینیم آیین نامه و مقرراتی که از وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ می شود، خیلی زیاد است و در شکل، هیئت امنایی شدن اتفاق افتاده اما دانشگاه ها هنوز به آن استقلال کافی نرسیده اند و باید در این زمینه تلاش های بیشتری بشود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با اشاره به اینکه ضعف هایی نیز از طرف دانشگاه ها وجود دارد، تصریح کرد: زمانی که دانشگاه ها می خواهند مستقل شوند باید بخشی از هزینه های خود را پوشش بدهند و این قضیه دو سویه است و خیلی زمان می برد اما حرکت به سمت استقلال دانشگاه ها در بلند مدت به توسعه علمی خیلی کمک خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر علوم باید به طور قاطع خط بکشد بین دانشگاه ها به مفهوم واقعی و بنگاه های تولید مدرک، بیان کرد: اکنون یکسری جاها هستند که کیفیت به مفهوم واقعی دانشگاه را رعایت نمی کنند و همه تلویحا می دانند جاهایی هستند که فقط مدرک می دهند و طرف سواد ندارد و انبوهی از افراد بی سواد دارای مدرک تولید می کنیم و سونامی از این افراد در راه است.
مهرابی تاکید کرد: وزیری می خواهیم که در این زمینه خیلی قدرتمندانه این دو گروه را از هم جدا کند.
وی با بیان اینکه وزیر علوم باید در زمینه افزایش تعاملات بین المللی تلاش کند، گفت: اکنون انگیزه ای برای فرصت مطالعاتی و همکاری های بین المللی کافی نیست و به لحاظ مادی همکاران حمایت نمی شوند و انگیزه رفتن برای فرصت مطالعاتی کم شده است.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بخشی از این مسئله تحت الشعاع دیپلماسی بین المللی است که در سال های اخیر گشایشی شده اما هنوز در دانشگاه ها به معنای واقعی نفوذ نکرده در حالی که افزایش ارتباطات بین المللی لازمه کاربردی تر کردن علم درجامعه امروز ماست.
وی با اشاره به اینکه مسئله دیگر که باید مورد توجه وزیر علوم باشد، حرکت دادن دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم است، افزود: دانشگاه های نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، دانشگاه های نسل سوم کارآفرین و دانشگاه های نسل چهارم دانشگاه های مسوولیت پذیر و آینده نگر هستند که ما خیلی با آن فاصله داریم.
مهرابی با بیان اینکه این امر به همان تثبیت جایگاه علم و عالم برمی گردد، افزود: این مسئله زمانی مفهوم پیدا می کند که آموزش های ما متکی بر تقاضای بازار و تقاضامحور باشد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان بیان کرد: نکته دیگری که وزارت علوم باید روی آن تاکید بکند و قانون آن وجود دارد، عدالت آموزشی است و نباید مدارک ارائه شده از نظر کیفیت خیلی با هم فاصله داشته باشند و این عدالت در مورد سهمیه دادن و اینکه به چه کسی سهمیه بدهیم نیز صادق است.
وی با شاره به اهمیت بحث های فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم اظهار کرد: وزارت علوم شاید به اندازه وزارت ارشاد بتواند در فرهنگسازی جامعه نقش داشته باشد.
مهرابی خاطرنشان کرد: اتاق فکر دولت باید در وزارت علوم باشد و در استان اتاق فکر در دانشگاه باشد و باید وزارتخانه این مسئله که دانشگاه ها اتاق فکر دستگاه های اجرایی باشند را جا بیندازد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/8749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان