کرمان رصد

آخرين مطالب

تابستان داغ و کم آبی عرصه را بر مردم و مسئولان کرمان تنگ کرد مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - کمی فشار و گاها قطعی آب در برخی مناطق شهر کویری و گرمسیری کرمان این روزها از یکسو برای مردم مشکل ساز شده و از طرفی مسئولان با درک این نگرانی مردمی به جنب و جوش در آمده اند تا راهی کوتاه و در عین حال پایدار برای پایان این معضل ، بیابند.

به گزارش ایرنا، در حالی که هوا رو به گرمی نهاده فشار اندک آب به اندازه ای است که ساکنان برخی محلات قدیمی و جدید بخصوص در ساختمانهای چند طبقه کرمان این روزها امکان استحمام و استفاده از کولر آبی برایشان مقدور نیست.
حدود 10 روزی است که معضل بی آبی ساکنان برخی مناطق از بلوارهای جمهوری و امام جمعه گرفته تا همسایگان پارک نشاط و ابوذر و محلات مطهری و شهرک صنعتی را کلافه کرده و این در حالی است که متولیان امور آب و مسئولان ارشد استانی نیز به تکاپوی خاصی افتاده اند که تا راهی پیدا کنند که به این دغدغه و انتظار مردمی پاسخ مثبت دهند.
گرچه تامین آب شرب و سالم برای ساکنان شهر کرمان همواره از دغدغه‌های متولیان امور آب در این شهر و منطقه بوده ولی مسئولان این موضوع مهم و حیاتی باید ماه‌ها قبل از آغاز تابستان به فکر پاسخگویی به مطالبه بحق و جدی مردمی که تامین آب سالم و پایدار است می‌افتادند و در دقیقه 90 به دنبال چاره اندیشی نمی‌افتادند.
یکی از ساکنان خیابان امام جمعه کرمان گفت: طی 10 روز گذشته فشار آب بسیار اندک و حتی در برخی مناطق قطعی آب داشتیم و مسئولان نظارتی دقیق بر آب شرب شهری کرمان داشته باشند که مردم در فصل گرما به میزان کافی و با کیفیت مطلوب از این نعمت برخوردار شوند.
علی زینلی با بیان اینکه برای چندمین روز متوالی آبی در لوله‌ها وجود ندارد گفت: اداره آب و فاضلاب اعلام کرده که مردم از پمپ آب استفاده کنند در حالی که آبی برای جمع شدن در مخازن وارد لوله‌ها نمی‌شود.
شهروند دیگر کرمانی نیز اظهار داشت: طی یک هفته گذشته در منزل مسکونی ما آبی برای شرب وجود نداشت و با مشکل کم آبی در فصل تابستان با کوهی از مشکلات روبرو هستیم.
محمد نصیری افزود: مشکلات بسیاری برای حمام و شست و شوی فرزند 2 ساله خود دارم و کسی به فریاد بی آبی مردم گوش نمی‌کند.
وی اضافه کرد: از آب معدنی برای شرب استفاده می‌کنیم اما در موارد دیگر آبی برای مصرف نداریم.
یک تاسیساتی کار کرمانی گفت: آب شرب طی 10 روز گذشته در شهرک مطهری و بلوار جمهوری قطع بوده است و این آب از ارتفاع 70 سانتیمتر به بالا نمی‌آید لذا مردم با گالون ها آب به منازل مسکونی 12 طبقه خود می‌برند و شرکت آبفا اعلام کرده مشکل قطعی آب نداریم درحالی که بسیاری از نقاط کرمان فاقد آب هستند.
محمد پارسایی افزود: روزانه 10 تا 15 موتور پمپ آب در کرمان می سوزد و مردم با مشکلات مالی برای خرید پمپ و مخزن آب هجوم آوردند و این امر موجب سودآوری قشری خاص شده است.
وی عنوان کرد: برخی مردم کرمان اینک مشکل حمام، شست و شو، کولر و آب شرب دارند و مسئولان برای رفع این مشکل مردم باید وارد عمل شوند ما با جیره بندی مخالف نیستیم اما برخی منازل مسکونی طی یک هفته گذشته حتی یک مخزن آب برای مصرف نداشتند.
به گفته پارسایی گرچه اداره آب و فاضلاب اعلام کرده مشکل قطعی آب در کرمان وجود ندارد و مشکل تنها فشار آب است اما در بسیاری از محله‌ها از جمله شهرک مطهری، بلوار جمهوری، خیابان امام جمعه، بلوار شهید عباسپور، اختیار آباد طی چند روز گذشته آبی برای مصرف خانگی وجود نداشته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز با بیان اینکه کرمان روی خط قرمز کم آبی قرار گرفته است گفت: با همکاری و مدیریت مصرف آب توسط شهروندان، تابستان امسال را بدون مشکل پشت سر می‌گذاریم.
محمد طاهری افزود: با صرفه جویی و همکاری مردم دچار قطعی یا جیره‌بندی آب در هیچ نقطه‌ای از شهر کرمان نخواهیم بود و آب به تمامی شهروندان می‌رسد.
وی تصریح کرد: براساس مدیریت فشار، آب را کنترل و توزیع می‌کنیم زیرا زمانی که آب یک منطقه قطع و وصل می‌شود، فشاری بر لوله‌ها وارد می‌شود که میزان شکستگی و اتفاقات آب افزایش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: با مدیریت فشار، کمبود آب را در مناطق مختلف کرمان جبران می‌کنیم و با این سیاست، آب با فشار کمتر در تمامی شبکه‌ها جاری خواهد شد و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به گرمی شدید هوا و افزایش مصرف آب، ادامه داد: فشار آب کنونی تنها آب طبقات همکف و نخست منازل مسکونی کرمان را تامین می‌کند لذا افراد ساکن در طبقات دوم به بالا، باید از طریق مخزن و نصب موتور پمپ‌ها، آب مورد نیاز خود را تامین کنند.
از صحبهای استاندار کرمان هم چنین بر می‌آید که مدیران ارشد استانی فکر کم آبی و معضل این روزهای شهر کرمان را کرده بودند ولی تاخیر در اجرای طرح آبرسانی انتقال اب به شهر کرمان و خلف وعده پیمانکار موجب شده که چنین وضعی پیش آید..
ولی در عین حال استاندار عزم را جزم کرده و وعده داده که بزودی و از اوایل مردادماه کاری اساسی برای پایان معضل کم آبی کرمان انجام می‌گیرد و با سرعت بخشی به روند اجرای طرح انتقال آب شهر کرمان در ماه‌های مرداد و شهریور سالجاری کمبود آب در این شهر کاملاً برطرف می‌شود.
استاندار کرمان روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت در حاشیه بازدید از طرح خط انتقال آب شهر کرمان با اشاره به اینکه در گذشته آب شهر کرمان از قنوات و چاه‌هایی نظیر، چاه دشت قریه العرب، دشت حسین آباد و جوپار تامین می‌شد افزود: در حال حاضر ظرفیت این چاه‌ها کامل شده و امکان استفاده از این قنات‌ها و چاه‌ها وجود ندارد.
محمد جواد فدائی با تائید کمبود آب آشامیدنی در کرمان تصریح کرد: آب شهر کرمان در پیک مصرف (تابستان) با یکهزار لیتر بر ثانیه کمبود روبرو است، که سال‌ها مشاورین در راستای این موضوع بررسی‌های لازم را انجام داده اند و چند منبع را برای تامین آب مورد نیاز کرمان تعیین کرده اند اما در حال حاضر اجرایی کردن آنها زمان می‌برد.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه در اسفند ماه سال گذشته پروژه انتقال آب کرمان به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار شد گفت: مقرر شد این خط انتقال 11 کیلومتری تا پایان اردیبهشت سال جاری به پایان برسد تا بتوانیم آب چند چاه دیگر نیز به همراه این خط انتقال به شهر کرمان برسانیم، اما متاسفانه زمان بندی اجرای این پروژه رعایت نشد.
فدائی تاکید کرد: ما اصرارمان بر این است که پیمانکار با افزایش نوبت‌های کاری این پروژه را هر چه سریع‌تر به اتمام برساند، که امید داریم با تکمیل پروژه مشکل آب شهر کرمان در تابستان جاری حل شود.
استاندار کرمان تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه در ماه‌های مرداد و شهریور ماه جاری؛ علاوه بر اضافه شدن پنج حلقه چاه به شبکه آبی شهر کرمان؛ کمبود آب شهر کرمان نیز حل می‌شود.
البته ابراهیم علیزاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز اتمام طرح آبرسانی در موعد مقرر را در صورت تامین اعتبارات تکمیلی می‌داند و با تاکید بر اینکه، کمبود آب شهر کرمان در تابستان جاری با وارد مدار شدن این پنج حلقه جبران می‌شود افزود: ما با تمام توان به دنبال آن هستیم که این طرح را اجرایی کنیم تا دچار بحران آب در تابستان جاری در شهر کرمان نشویم، اما اگر در زمان بندی مقرر تامین اعتبارات صورت نگیرد، دوباره با مشکل مواجه می‌شویم.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که این روزها پیمانکاری طرح‌های مختلف زیربنایی و اساسی استان پهناور کرمان را انجام می‌دهد هم اطمینان به افتتاح طرح آبرسانی در موعد تعیین شده فعلی داد.
یحیی حیدری، مدیر عامل موسسه ثارالله و نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این طرح گفت: این اطمینان را به مسئولان استانی و مردم نجیب کرمان خواهیم داد که تا اول مردادماه این پروژه به اتمام رسد و این آب انتقالی در لوله‌های شهر کرمان جاری شود.
استاندار کرمان به همراه مدیرعامل آب منطقه و مدیرکل آب و فاضلاب استان از پروژه خط انتقال آب شهر کرمان، به طول 11 کیلومتر بازدید کرد.
این خط انتقال آب بخش انتهایی پروژه صفا رود است که از پنج حلقه چاه حفاری شده تامین شده و بزودی به شهر کرمان می‌رسید.
براساس این گزارش طی 10 روز گذشته که قطعی و فشار کم آب در مناطقی از شهر کرمان مشکلاتی را برای مردم با توجه به گرمی هوا به دنبال داشته است حضور مسئولان برای رفع این معضل و تامین آب مورد نیاز شهر کرمان می‌توان گفت که رفع کم آبی به دغدغه‌ای مشترک برای مردم و مسئولان تبدیل شده است و بازدید استاندار کرمان از پروژه در حال اجرای انتقال آب کرمان و تاکیدات ایشان بر سرعت بخشی به روند تکمیل پروژه و از سویی اطمینان دادن پیمانکار طرح در جدی گرفتن تاکیدات استاندار را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.
5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/87789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید