کرمان رصد

آخرين مطالب

مشاهیر و مفاخر کُرد تجلیل شدند سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - سنندج - مشاهیر و نامداران کرد شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه نخستین کنگره بین المللی مشاهیر کرد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند و به هر یک از آنها یک مدال و کلید طلایی شهروندی کردستان نیز اعطا شد.

آئین اختتامیه نخستین کنگره مشاهیر کرد با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان داخلی و خارجی و فرهنگ دوستان مناطق کرد نشین در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شدند.
حدود یکسالی از آغاز مقدمات برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در کردستان می‌گذرد بارها در رسانه‌های مختلف اعلام شد در این رویداد قرار است از 30 نفر از مشاهیر کُرد و کُردشناسان که در قید حیات هستند، تجلیل شود.
از آن زمان تاکنون همگان بی صبرانه در انتظار اعلام اسامی این نام آوران بودند هر چند بیشتر مردم خود حدس‌هایی در ارتباط با اسامی برخی از این شخصیت‌ها می‌زدند.
در نشست‌های مختلف اهالی رسانه و فعالان فرهنگی و هنری جویای نام این شخصیت‌های برجسته می‌شدند ولی برگزارکنندگان از پاسخ به این خواسته امتناع می‌کردند تا چهارشنبه شب دوازدهم تیر ماه در مراسم اختتامیه این کنگره همگان با نام و چهره این مشاهیر آشنا شدند.
مدال کنگره نامداران کُرد و کلید طلایی شهر در این مراسم به میکائیل اصلان، کلیم الله توحدی، مظهر خالقی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد علی سلطانی، مجتبی شمسی پور، اسعد شیخ الاسلامی، قطب الدین صادقی، هادی ضیاءالدینی، بیژن ذوالفقارنسب، شهرام ناظری، محمدعلی قره داغی، کیهان کلهر، علی اکبر مرادی، معصومعلی معصومی، نصرت الله معین وزیری، کوردستان موکریانی، عثمان هورامی، ملأ حیدر مصطفوی، میشل لیزینبرگ (کردشناس دانشگاه آمستردام هلند) در مراسمی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشت، اعطا شد.
اطلاع از زندگینامه مشاهیر برای همگان جذاب و جالب توجه است در این گزارش سعی شده بخش کوتاهی از زندگینامه نام آوران کُرد که در کنگره مشاهیر از آنها تجلیل به عمل آمد، آورده شود.
«میکائیل اصلان»
موزیسین کرد زاده روستایی به نام تاوفر در استان درسیم کردستان ترکیه است که اکنون ساکن آلمان است.
او سال 1991 در دانشگاه ملاتیه در رشته ریاضیات شروع به تحصیل کرد و به دلایلی از تحصیل بازماند و سپس با کمک دیگر موزیسین‌های کرد اقدام به پایه گذاری یک گروه موسیقی کردی کرد و سال 1999 نخستین آلبوم تک نفره اش را با نام آگرانیسیس به چاپ رساند.
اصلان سال 2001 شروع به آموختن ساکسیفون در کنسرواتوار پیرکورئلیوس در شهر ماینز کرد و سال 2003 نخستین آلبوم کوردی خود را با عنوان کلیته کوو با لهجه زازاکی روانه بازار کرد.
«کلیم الله توحدی»
او فرزند شیخ اسدالله توحدی روحانی معروف ایل مرزنشین کرمانج سیوکانلو در دی سال 1320 هجری شمسی در روستای اوغازتازه متولد شد.
او بیش از 9 کتاب به چاپ رسانده و ده‌ها دیگر آماده چاپ دارد و مهم‌ترین اثر او که باعث شد مورد توجه قرار گیرد کتابی به نام‌حرکت تاریخی کرد به خراسان در دفاع از تمامیت ارضی ایران است.
تاکنون 6 جلد از این کتاب هشت جلدی منتشر شده است.
«مظهر خالقی»
باقر خالقی با اسم مستعار مظهر خالقی متولد 18 شهریور سال 1317 در سنندج است، خواننده نامدار و صاحب سبک ایرانی است.
او متفاوت‌ترین سبک موسیقایی را با بقیهٔ سرشناسان موسیقی کرد ارائه کرده‌است؛ سبکی که ازموسیقی فولکلور کردی دور بوده و بیشتر به سبک موسیقی سنتی فارسی شباهت دارد. ترانهٔ «نسیم پاییزی» در میان طرفداران او بسیار مورد ستایش قرار گرفته‌است.
بیش از 250 آواز فولکلوریک از او ضبط و ثبت شده است و در اردیبهشت 1398 به پاس سال‌ها خدمات مظهر خالقی به هنر، موسیقی و فرهنگ کُردی، دکترای افتخاری دانشگاه سلیمانیه، به وی اعطا شد.
«هادی ضیاءالدینی»
در سال 1335 در محله جورآباد سنندج متولد شد و سال 56 وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد.
از جمله افتخارات این هنرمند مجسمه ساز برجسته کرد می‌توان به برگزیده در چهارمین دوسالانه نقاشی ایران، برگزیده اولین دو سالانه بین المللی طراحی ایران و منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان و دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه سازی اشاره کرد.
«نزند بگیخانی»
نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه بریستل در انگلیس است. او که از سال 1987 در غربت زندگی می‌کند تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه سورین فرانسه به اتمام رسانید. عنوان تز دکترای دکتر بگیجانی نقش زنان کرد در ادبیات اروپای قرن 19 و اوایل قرن 20 بوده که رتبه نخست تحقیقات سورین را در سال 1997 به خود اختصاص داد.
بگیخانی به عنوان شاعری جهانی شناخته شده و آثار خود را غیر از کردی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز می‌نویسد. او همچنین 6 کتاب شعر به زبان کردی و سه دیوان شعر به بان‌های انگلیسی و فرانسوی به کتابخانه جهانی ادبیات تقدیر کرده است. در سال 2012 با دیوان شعری دیروز سپیده دم جایزه فمن شعر فرانسه با نام سیمون لاندری را به خود اختصاص دادند.
او دارای چندین مقاله و کتاب علمی دانشگاهی به زبان‌های کردی، انگلیسی و فرانسوی است همچنین در رسانه‌های کردی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد. آخرین کتاب ایشان به زبان انگلیسی در سال 2015 در لندن به چاپ رسیدن و موضوع آن خشونت به بهانه حفظ ناموس در کردستان عراق و در دیاسپورای کردی در بریتانیا است.
«بیژن ذوالفقارنسب»
در 16 تیرماه 1328 در شهر سنندج متولد شد. بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل ایران است که سابقه بازی در تیم ملی فوتبال ایران و شرکت در بازی‌های المپیک تابستانی 1967 و جام ملت‌های آسیا 1976 را دارد.
او در سال 1349 در تیم افسر بازی کرد، سپس به پاس پیوست و سال 1354 به پرسپولیس رفت و در همان سال اول حضور در پرسپولیس به عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال جام تخت جمشید دست یافت.
او در سال‌های 1355 و 56 مدافع ثابت میانی در تیم ملی فوتبال ایران محسوب می‌شد. وی در روز 19 مرداد سال 1358 و در فینال جام شهید اسپندی برای آخرین بار بعنوان یک بازیکن در مقابل پاس به میدان رفت و سپس به بلژیک رفته و از دانشگاه بروکسل موفق به اخذ درجه دکترای تربیت بدنی شد.
وی در رقابت‌های مقدماتی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998 دستیار مربیان مختلفی از جمله ویزای برزیلی و جلال طالبی بود و بعنوان سرمربی تاکنون در تیم‌های مطرح استقلال، سایپا، پاس تهران، مس کرمان، پیکان، برق شیراز، ذوب آهن اصفهان، داماش گیلان و صنعت نفت آبادان کار کرده است. او دوبار با تیم سایپا قهرمان ایران شده است.
«کیانوش رستمی»
متولد یکم مرداد ماه 1370 در اسلام آباد غرب کرمانشاه بوده و عضو تیم ملی وزنه‌برداری ایران است او دارنده یک مدال طلا و یک نقره المپیک (به ترتیب از المپیک 2016 ریو و المپیک 2012 لندن) و رکوردار مجموع جهانی و المپیک در دسته 85 کیلوگرم مردان است.
برخی سوابق او در مسابقات بین‌المللی در دست 85 کیلوگرم شامل کسب مدال طلای المپیک سال 2016، مدال طلای رقابت‌های جام فجر 2016، مدال نقره قهرمانی جهان سال 2015، مدال طلای باشگاه‌های آسیایی سال 2014، مدال طلای قهرمانی جهان سال 2014، مدال نقره بازی‌های آسیایی سال 2014 و مدال برنز المیپک سال 2012, است.
«قطب‌الدین صادقی»
نویسنده، فیلمنامه‌نویس، مترجم، منتقد و کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه است که در سال 1331 در شهر هنرپرور سنندج دیده به جهان گشود. وی در سال 1354 کارشناسی خود را در رشته هنرهاتی نمایشی از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرد. سپس برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد و موفق شد در همان رشته مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه سورین دریافت کند.
صادقی پس از اخذ مدرک دکترای هنرهای نمایشی در سال 1364 به وطن بازگشت و همزمان با تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به فعالیت‌های هنری و ادبی خود پرداخت.
این شخصیت محبوب هنری در ایران نامی آشنا برای همه هنر دوستان بویژه اهالی تئاتر است و در کرنامه فعالیت خود علاوه بر نقش آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌هایی از جمله گزارش یک قتل، یتیم‌خانه سبز، کیف انگلیسی، پروانه، کلاه پهلوی و غیره آثار ارزنده‌ای در حوزه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی و ترجمه از جمله یادگار زریران، بیان بدنی بازیگر، سیمرغ و مویه‌جم دارد.
«پروفسور اسعد شیخ‌الاسلامی»
در سال 1311 شمسی در خانواده‌ای نامی و در شهر سنندج متولد شد مقاطع تحصیلی ابتدایی را تا پایان دوره متوسطه در سنندج سپری کرد و سپس برای ادامه تحصیل و کسب مدارک کارشناسی به تهران رفت.
در همان سال‌های جوانی در معیت پدر علوم دینی را فرا گرفت و درجه فتوا و تد ریس علوم دینی را زیرنظر مرحوم ملأ محمد مفتی و پدر بزرگوار اخذ کرد. در سال 1336 برای کسب دانش علوم دینی و الاهیات مجدداً به دانشگاه رفته و در سال 1344 شمسی، به اخذ مدرک پی. اچ. دی در شاخه فقه و اصول قوانین اسلامی نائل آمد.
«مجتبی شمسی‌پور»
مجتبی شمسی‌پور در سال 1328 در کرمانشاه متولد شد تحصیلات خود را تا پایان دیپلم در کرمانشاه به پایان برد وی ازدانشگاه صنعتی شریف در سال 1352 موفق به دریافت لیسانس شیمی شد. وی گرایش شیمی تجزیه را انتخاب کرد و در سال 1354 موفق به گرفتن فوق لیسانس در دانشگاه صنعتی شریف شد. او برای دریافت دکترای شیمی تجزیه به آمریکا عزیمت کرد و در سال 1358 موفق به دریافت دکترا از دانشگاه ایالتی میشیگان شد.
در سال 1371 به رتبه استادی در ایران نائل شد، برنده جایزه کتاب سال 1368 ایران، برنده جایزه جشنواره خوارزمی در سال 1370 در علوم محض، شیمیست برگزیده انجمن شیمی ایران در سال 1374، برنده جایزه کامستک (سازمان کشورهای اسلامی) در سال 1367، محقق برگزیده و خاص وزارت علوم در سال 1379، برنده جایزه شیمی همایش چهره‌های ماندگار در سال 1381 و دریافت نشان لیاقت در پژوهش از رئیس‌جمهور در سال 1381 و غیره بخشی از موفقیت‌های شمسی پور است.
«انور قره‌داغی»
موسیقیدان کرد اهل سلیمانیه عراق است و درخشش او از اواخر دهه هشتاد با پخش ترانه‌هایش از رادیو بغداد آغاز شد.
انور قره‌داغی با بیش از 50 سال فعالیت در زمینه موسیقی توانسته است به یکی از نام‌های درخشان در تاریخ هنر کردستان تبدیل شود.
«بیژن کامکار»
در 28 آذر ماه سال 1328 در شهر سنندج متولد شد و مقدمات موسیقی را نزد پدر خود آموخت و در سال 1353 وارد دانشگاه تهران شد. بیژن از نوجوانی همکاری هنری خود را در رادیو سنندج با برنامه کودک آغاز کرد و تا سن 26 سالگی تجربیات و شناخت موسیقی را در کنار خانواده و رادیو سنندج و فرهنگ و هنر استان کردستان کسب کرد.
نخستین سازی که استاد بیژن کامکار انتخاب کرد تنبک بود اما پس از آن با سازهای ملودیکا و تار به نوازندگی در گروه خانوادگی کامکارها پرداخت. در سال 1353 با ساز تخصصی تار وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته موسیقی به تحصیل پرداخت. او جزو بنیانگذاران گروه‌های شیدا و عارف است و در کنسرت‌ها و آثار متعدد به عنوان نوازنده و بعضاً خواننده این گروه‌ها حضور داشته است.
او در سال 1348 با محمدرضا لطفی آشنا شد و باعث ورود او به عنوان نوازنده تنبک به گروه شیدا می‌شود اما پس از مدتی با ورود برادرش ارژنگ کامکار به گروه بیژن به نوازندگی رباب روی می‌آورد، بیژن کامکار بعد از گروه شیدا به عضویت گروه عارف نیز در می‌آید. مهمترین نقش استاد کامکار در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست.
پایان مراسم با شادی، شور و شوق
اختتامیه این کنگره ساعت 18 شروع و ساعت 24 بکار خود پایان داد و در طول این مدت حاضران همچنان عاشقانه برنامه را دنبال می‌کردند حتی آنهایی که جایی برای نشستن نداشتند.
جالب توجه است که صدای دست زدن حضار هم تا پایان مراسم نه تنها کمتر نشد بلکه در مواردی هم بیشتر می‌شد.
اینگونه با شادی، شوق و زوق پرونده نخستین دوره کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد بسته شد و همگان سالن را به امید گشودن پرونده جدید این کنگره ترک کردند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/88142/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان