کرمان رصد

آخرين مطالب

اختلاف اتاق بازرگانی و نماینده بر سر عملکرد معین اقتصادی جیرفت/

کمالی‌پور: معین اقتصادی جیرفت ضعیف است/طبیب‌زاده: مشکل جیرفت با انجام ‌کارهای پیش پا افتاده حل نمی‌شود مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت شهری در جنوب استان کرمان است که مورخین و جهانگردان عقیده‌دارند که این شهر در اثر سیل بنیان کنی نابود شده و خرابه‌های شهر قدیمی جیرفت در یک کیلومتری جیرفت فعلی (سبزواران) قرار دارد و این خرابه‌های شهر قدیم را به عهد دقیانوس نسبت داده‌اند که از این خرابه‌ها سکه‌ها و آثار عتیقه بسیار به دست آمده ‌است.
  نام جیرفت در سال 35 هجری قمری برای اولین بار به مناسبت تصرف آن توسط مجاشع بن مسعود در تاریخ ثبت شده‌ و از آن تاریخ به بعد مکرر از این شهر نام برده شده‌ است.
تاریخ نشان می دهد که جیرفت قبل از حمله مغول ها به ایران یکی از شهرهای آباد و ثروتمند جهان اسلام بود و شاهراهی بود که از خلیج فارس و بندر هرمز عبور می کرد و راهی که از هندوستان و از طریق جالق امتداد می یافت در جیرفت به هم متصل می‌شد. همچنین کالاهای تجاری که از هندوستان به ایران صادر می‌شد از جیرفت به سایر شهرهای ایران توزیع می‌گردید اما به مرور زمان این شهر از رونق خود افتاد تا این اینکه مارکوپولو تاجر و سیاح ونیزی از این شهر به نام «کامادای» یادکرده ‌است. ظاهراً در زمان عبور وی این شهر به کلی ویران شده بود.
اما شناسایی پتانسیل‌های هر منطقه و سرمایه گذاری در آن زمینه‌ها، تنها راهکار ایجاد اشتغال و ریشه کن کردن مشکل بیکاری در شهرستان‌هاست؛ بطوری‌که ریشه فسادهای اجتماعی نیز در بیکاری پنهان شده که توسعه کارافرینی و اشتغال می‌تواند راه‌گشای حل این مشکلات باشد. با همین نظریه بود که "علیرضا رزم‌حسینی" استاندار وقت کرمان از ابتدای سال 95 به منظور پیاده‌سازی اقتصادمقاومتی و توسعه و پیشرفت هر منطقه، از واژه‌ای جدید در ادبیات اقتصادی و مدیریتی به نام «معین اقتصادی» برای برخی افراد و نهادها استفاده و استان کرمان را به مناطق هشتگانه براساس آمایش سرزمینی تقسیم‌بندی کرد.
براساس تعریف صورت گرفته معین اقتصادی نقش حمایتی و خدمت رسانی ندارد. بلکه بسترسازی‌های سرمایه گذاری را بایستی انجام دهد و راهبر و راهنمای سرمایه‌گذاران خواهد بود تا بتواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نهایت بهره را از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مناطق در راستای رونق اقتصادی و توسعه مناطق ببرد.
اتاق بازرگانی در مردادماه سال 95 به عنوان معین اقتصادی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد انتخاب شد تا بسترساز توسعه و پیشرفت این مناطق باشد اما این روزها نماینده مردم این مناطق در مجلس شورای اسلامی از نارضایتی خود از عملکرد معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد گله کرده است.
عملکرد معین اقتصادی جیرفت ملموس نیست
"یحیی کمالی‌پور" نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به ایسنا می‌گوید: علی‌رغم اینکه در اکثر شهرهای استان کرمان معین‌های اقتصادی کارهای بسیار چشمگیر و خوبی انجام داده‌اند اما متاسفانه معین اقتصادی جیرفت کار شاخصی که در زندگی مردم ملموس باشد، انجام نداده است.
وی خطاب به استاندار کرمان اظهار کرد: اگر قرار است مثلث توسعه اقتصادی همچنان ادامه یابد و شاهد عملکرد خوب معین‌های اقتصادی در استان باشیم، بنابراین باید نسبت به تغییر معین اقتصادی جیرفت و عنبرآباد اقدام شود و یک مجموعه پر قدرت در این منطقه حضور یابد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت با تبیین ظرفیت‌های جیرفت و عنبرآباد تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و پتاسینل های این منطقه، باید معین اقتصادی قوی برای این منطقه انتخاب شود تا بتواند ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کند تا شاهد کاهش بیکاری در این مناطق باشیم.
معین اقتصادی شهرستان جیرفت بسیار ضعیف است
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اینکه عملکرد اتاق بازرگانی کرمان به عنوان معین اقتصادی شهرستان جیرفت بسیار ضعیف است و اتاق بازرگانی کرمان باید پاسخگوی عملکرد ضعیفش به عنوان معین اقتصادی شهرستان جیرفت باشد اظهار کرد: تعهدات معین اقتصادی شهرستان جیرفت عملی نشده است و از رییس اتاق بازرگانی کرمان می‌خواهیم در این خصوص پاسخگو باشد.
ایسنا برای بررسی میزان عملکرد این معین اقتصادی نیز گفت‌و‌گویی با رییس اتاق بازرگانی کرمان به عنوان معین اقتصادی شهرستان جیرفت در این زمینه داشته است.
کارهای مطالعاتی عمیق و کارشناسی در سه حلقه انجام داده ایم که زمان بر است
"مهدی طبیب‌زاده" رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با بیان این مطلب که به نظر بنده مشکل شهرستان جیرفت با انجام‌کارهای پیش پا افتاده حل نخواهد شد به ایسنا گفت: جیرفت پتانسیل بسیار قوی در بخش اقتصادی، کشاورزی، معدنی، گردشگری و میراث فرهنگی دارد و همچنین نیروی انسانی آن پتانسیل فوق‌العاده خوبی دارند و هنر این است که این پتانسیل‌ها را فعال و حداقل در بخش کشاورزی محصولاتی با قیمت تمام شده مناسب و کیفیت بالا برای عرضه در بازارهای جهانی تولید کند؛ بنابراین باید در سه حلقه تولید محصول خوب، با کیفیت و قابل رقابت؛ فرآوری و تکمیل چرخه تولید و در نهایت بازارسازی یا بازاریابی درسطح داخلی و بین‌المللی را در این منطقه فعال کرد که اتفاقا هرسه حلقه نیاز به کار مطالعاتی عمیق و کارشناسی دارد که زمان‌بر است.
رییس اتاق بازرگانی کرمان به اقدامات معین اقتصادی شهرستان جیرفت و عنبرآباد در بخش معدن اشاره و اظهار کرد: توسعه اکتشافات و بهره‌وری در استخراج و ایجاد فرآوری در دستور کار معین اقتصادی این منطقه بوده که با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی؛ حرکت‌های اصولی در این زمینه صورت گرفته است.
وی از ظرفیت‌های کشاورزی این مناطق سخن به میان آورد و در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در این بخش پرداخت و گفت: در بخش کشاورزی فعالیت‌های گسترده و اساسی صورت گرفته است ضمن آنکه در بخش گردشگری نیز اقدامالت موثری صورت گرفته که در ادامه این اقدامات را تشریح خواهم کرد.
طبیب‌زاده بیان کرد: در بحث زیرساخت‌ها به‌ کمک مسئولین و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی پیگیری‌های خوبی صورت گرفته؛ همچنین در زمینه آموزش، توانمندسازی و مهارت آموزی اقدامات زیادی نیز توسط این معنی در این منطقه صورت گرفته است.
وی اتاق کرمان را موتور محرک بخش خصوصی دانست و بیان کرد: بخش خصوصی عامل تحول حوزه اقتصادی مناطق ما می‌باشد.
معین اقتصادی شهرستان جیرفت با بیان این مطلب که برنامه‌های اتاق بازرگانی به عنوان معین منطقه را برای شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد با سه محور آغاز کرده اند، ادامه داد: در نخستین گام به دنبال شناخت ظرفیت‌های منطقه به منظور شناسایی موانع و ارایه راهکاری برای رفع آنها و اجرا و توسعه منطقه بودیم.
در حوزه بازرگانی یک زنجیره برای این منطقه تدوین کرده ایم
وی عنوان کرد: موتور محرک اقتصادی جیرفت و عنبرآباد را در حوزه‌های بازرگانی، گردشگری، مهارت افزایی و آموزش استارت زدیم و تصمیم گرفتیم که بحث صنعت و معدن را از فاز دیگری با برنامه گسترده‌تری پیش ببریم.
طبیب‌زاده تصریح کرد: در حوزه بازرگانی یک زنجیره برای این منطقه تدوین کرده ایم که این زنجیره شامل تولید با کیفیت، بسته‌بندی اصولی، حمل و نقل اصولی، ارتباط با تجار، بازار هدف و برگشت سرمایه بود که اتاق کرمان روی همه این موارد کار کرده است.
وی از اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید باکیفیت سخن به میان آورد و عنوان کرد: با توجه به ارتباطی که با دستگاه‌های متولی تولید داشتیم توانستیم در این حوزه نیز استانداردهایی را به این بخش وارد کنیم و براساس توافقنامه‌ای که با اداره کل استاندارد داشتیم، پیشنهاد پروانه بهره‌برداری استاندارد دادیم و اکنون بسیاری در حال دریافت پروانه استاندارد خود در این منطقه هستند.
راه اندازی پایانه صادراتی در جیرفت
رییس اتاق بازرگانی کرمان با تاکید برآنکه کیفیت حدفاصل ما را با بازار مشخص می‌کند، تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها از دیگر اقداماتی بوده که توسط معین اقتصادی در این منطقه صورت گرفته و با توجه به ظرفیت منطقه بحث راه اندازی پایانه صادراتی را دنبال کرده تا بتوانیم مشکلات صادراتی این منطقه را رفع کنیم ضمن آنکه واحدهای بسته‌بندی نیز در این منطقه ایجاد کردیم که در همین راستا امسال به‌صورت آزمایشی از بازرگانانی که محصولات این مناطق را در اصفهان، آستارا و ... بسته‌بندی و به بازارهای هدف ارسال می‌کردند خواستیم تا کالاهای خود را در منطقه بسته‌بندی کنند. شایان ذکر است در بازه زمانی دو ماهه حدود 240 نفر در این بخش مشغول به‌کار شدند.
وی ادامه داد: در همین راستا حتی شاهد بودیم که کالاهایی که در منطقه بسته‌بندی شدند با توجه به نوع کیفیت و طرح و شکل به راحتی در بازار روسیه عرضه شدند و توانست با کالاهای مشابه ترکیه ای و اسپانیایی رقابت کنند اما برخی کالاهایی نیز وجود داشتند که به بازار هدف نرسیدند؛ بنابراین براساس تجربیات سال‌های قبل، امسال در این حوزه قوی‌تر و منسجم‌تر ورود پیدا خواهیم کرد.
اخذ مجوز حمل بین‌المللی برای گمرک جیرفت
طبیب‌زاده به حمل و نقل اصولی اشاره و عنوان کرد: هر کالایی می‌طلبد که ماشین مخصوصی آن را حمل کند که توسعه زیرساخت‌ها ملاک اصلی و اصولی ما در این حوزه بود و با پیگیری‌ها و همکاری‌های مسئولین مربوطه توانستیم مجوز حمل بین‌المللی برای گمرک جیرفت را اخذ کنیم لذا با این مجوز می‌توان محصولات را از بازار مبداء مستقیم به بازار هدف منتقل کنیم.
وی با بیان این مطلب که از طریق ارتباطی که با تجار داشتیم بازرگانانی از کشورهای مختلف را برای برخی محصولات این منطقه جذب و توانستیم با بازارهای هدف ارتباط برقرار کنیم، تصریح کرد: هندوستان، اکراین، امارات، روسیه، ترکیه، گرجستان، قطر، عراق و ... جزء بازارهای هدف ما برای محصولات این منطقه بودند اما به دلیل آنکه حجم کار بسیار گسترده بود به صورت جدی کار خود را از بازار روسیه شروع کردیم و با کمک فعالین اقتصادی چندین دفتر در روسیه دایر کردیم.
ثبت خرمای کلوته به نام جنوب استان کرمان
رییس اتاق کرمان ادامه داد: در بحث خرمای کلوته که خاص ایران و منطقه جنوب استان کرمان است نیز که تا امروز از طرق و افراد مختلف در بازارهای جهانی عرضه می‌شد، هم اکنون توسط اتاق به دنیا عرضه می شود و قول داده‌ایم که خرمای کلوته به نام جنوب استان کرمان ثبت شود که این کار را نیز به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.
معین اقتصادی شهرستان جیرفت یکپارچگی حوزه بازرگانی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: در راستای فعالیت اتاق بازرگانی به عنوان معین اقتصادی جیرفت، مجموعه مدیریت صادرات جنوب کرمان را راه اندازی کرده و اکنون سایت آن فعال وبرندسازی‌های آن شکل گرفته ضمن آنکه لوگوی آن تعریف شده و امروز خرمای صادراتی جنوب کرمان که از طریق اتاق کرمان صادر می‌شود با لوگوی مدیریت صادرات جنوب کرمان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.
پرورش و آموزش بازرگان حرفه‌ای در جنوب استان
طبیب‌زاده با بیان اینکه روی برگشت سرمایه به‌ صورت جدی در حال کار کردن هستیم، اظهار کرد: یکی از ضعف‌های گذشته این بود که بازرگان حرفه‌ای در منطقه نداشتیم و اتاق کرمان مدتی است در حال پرورش و آموزش بازرگان حرفه‌ای در این منطقه است.
وی مطرح کرد: هرچند که روی بازارهای خارجی کار کرده‌ایم اما از بازار داخلی نیز غافل نشده‌ایم و حجمی از محصولات تولیدی را در سال گذشته و امسال در بازار داخلی عرضه کردیم و در همین راستا نیز از جهادکشاورزی می‌خواهیم همگام با اتاق بازرگانی فعالیت کند زیرا اتاق بازرگانی حامی و تسهیل‌گر حقوق بخش خصوصی است.
طرح حمایت و تقویت سردخانه‌های منطقه
معین اقتصادی شهرستان جیرفت با اشاره به صدور مجوزهای متعدد برای احداث سردخانه در جنوب استان کرمان، عنوان کرد: طرح حمایت و تقویت سردخانه‌های منطقه که در گذشته درآمد مطلوبی نداشتند را تهیه و آماده این هستیم که از سردخانه‌های جنوب حمایت های لازم را انجام دهیم.
وی مهارت افزایی را مهمترین راهکار رونق کسب و کار دانست و اظهار کرد: نگاه ویژه‌ای در این بخش در این منطقه از کشور و استان کرمان داشته ایم به طوری که در همین راستا نیازسنجی‌های لازم در برخی از این حوزه‌ها را انجام داده و سه روستا را به‌صورت پایلوت برای ارایه این آموزش ها انتخاب کرده ایم.
این مقام مسئول اتاق بازرگانی را یک بخش خصوصی عنوان کرد که اعتبار دولتی ندارد، عنوان کرد: اتاق بازرگانی به صورت کاملا افتخاری این مسئولیت را پذیرفته است و کارهایی از جنس مطالب اظهار شده را می تواند انجام دهد و معتقدیم در شهرستانی مانند جیرفت با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان در بخش های مختلف، دقیقا به چنین کارهایی احتیاج دارد لذا باید واحدهای صنعتی موجود تقویت و کشاورزی بهره‌ور و صادراتی در این منطقه صورت گیرد تا بتوانیم جیرفتی توسعه یافته را در آینده نه چندان دور شاهد باشیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/88256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی