کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش ایسنا از برگزاری یک اردوی جهادی

دعوتنامه‌ای برای همه... مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - اردوی جهادی نزد دانشجویان از جایگاه ویژ‌ه‌ای برخوردار است، چرا که نیروی جوان و طالب علم، جوانی خود را با هدف عشقی الهی در کمک به نیازمندان عرضه می‌کند.
به گزارش ایسنا منطقه کویر، در بین گروه‌های جهادی شاید یکی از زیباترین جلوه‌های خدمت‌رسانی بی‌منت را باید در حضور دانشجویانی ببینیم که ره‌توشه همت را برداشته‌اند و بی‌خیال همه تعلقات و تمایلات دل به دریای احسان زدند تا شاهد لبخندی بر لبان هموطنان خود باشند.
دانشجویان جهادی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، آنها افرادی متعهد، متخصص و آماده به‌کار برای خدمت به نیازمندان در مناطق محروم و کم‌برخوردار هستند، آنها خود را فارغ‌التحصیل جهاد علمی و دانشجوی جهاد عملی می‌دانند.
منظور از "جاهدوا فی سبیل الله" این نیست که فقط تفنگ به دست باشیم، بعضی مواقع لازم است بیل به دست، کلنگ به دست و شاید هم کتاب به دست باشیم. به هر حال هر کدام نوعی از جهاد اند که در هر زمان جهاد محسوب می‌شوند.
این نوع جهاد، جهادی است که امروزه بیشتر در قالب اردوهای جهادی محقق می‌شود. مهمترین هدف اردوهای جهادی هم سازندگی است. اما همین سازندگی هم در اردوی جهادی تنها یک معنا ندارد. علاوه بر پروژه ی محرومیت زدایی روستاها و کارهای ساختمانی و عمرانی، ساخته شدن خود افراد هم بسیار اهمیت دارد.
چهارمین اردوی جهادی دانشگاه حضرت نرجس(س) رفسنجان از تاریخ 7 تا 19 تیرماه امسال در روستای همت آباد آگاه رفسنجان با حضور 18 نفر از دانشجویان این دانشگاه در رشته‌های مختلف برگزار شد که محورهای کلی فعالیت‌ها و اقدامات این دانشجویان جهادی بر چهار پایه عـلمی، آمـــوزشی، تــــربیتی و ورزشی متمرکز بود.
آنچه می خوانید گزارش ایسنا از روزهای پایانی این اردوی جهادی است.
با انسانها سر و کار داریم
میترا پورغلامحسین یکی از دانشجویان دانشگاه حضرت نرجس(س) که سال اول است که در اردوی جهادی شرکت می کند به ایسنا می گوید: حس و حال اینجا اصلا قابل توصیف نیست و واقعا وقتی انسان نتیجه کارش را می بیند لذت زیادی می برد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال استقبال بسیار زیادی از بچه های گروه شد، بیان می کند: بنده کار مشاوره انجام می دادم و خیلی از خانم ها مشکلات خود را برای بنده عنوان کردند و تا آنجا که در توانم بود به آنها کمک کردم و در همین مدتی که اردو برگزار شده بود بعد از اینکه پس از این آموزش ها می آمدند و نتیجه کارشان را می گفتند که به ثمر نشسته بود بسیار لذت می بردم.
وی با ابراز رضایت از مردم این روستا و بیان این مطلب که مردم همت آباد آگاه بسیار مهمان نواز و خوش برخورد هستند، ادامه می دهد: حس و حال اردوی جهادی تا اردوی تفریحی کاملاً متفاوت است چرا که اگر ما در طبیعت می رویم با طبیعت سر و کار داریم اما ما اینجا با افراد و انسانها سر و کار داشتیم و چون افراد با یکدیگر متفاوت هستند بسیار حس و حال خوبی بود و اصلا قابل توصیف نیست و حتما سال آینده نیز اینجا حضور پیدا می کنم.
خانم پورغلامحسین در پاسخ به این سوال که بیشتر مشکلات خانواده ها در چه زمینه ای بود، اظهار می دارد: مسائل و مشکلات متفاوت بود و اینکه فقط روی یک مسئله مانور بدهند اینطور نبود اما بیشتر مشکلی که در این روستا عنوان می شد اینکه توجه بیش از اندازه به پسران می شود و توجه خیلی کم نسبت به دختران. البته می توان این قضیه را مربوط به این دانست که دختران کمی احساساتی هستند و اگر گاهی به آنها کم توجهی شده فکر می کنند به آنها کم توجهی شده و به پسران بیشتر توجه می شود.
توجه بین دختر و پسر بسیار متفاوت است
الهه زاده حسینی یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه حضرت نرجس است که در زمینه تدریس روخوانی و روانخوانی قرآن، تجوید و تفسیر در این اردو شرکت کرده کرده است.
او نیز برای نخستین بار در اردوی جهادی شرکت کرده و از این موضوع بسیار خوشحال است و می گوید: حس و حال بسیار خوبی داشت و واقعا از تدریس به خانمها لذت بردم. استقبال از کلاسهای تفسیر و روخوانی قرآن نیز خیلی خوب بود.
خانم حسینی انگیزه خود را برای شرکت در این اردو فقط خدمت به مردم اعلام کرد و اضافه می کند: می خواستم اطلاعاتی که دارم به مردم نیز منتقل کنم و تا حدودی نیز این موضوع برای من مفید بود. البته در زمینه زبان انگلیسی و روخوانی قرآن برخی بچه ها خیلی ضعیف بودند و لازم است که کلاسهای آموزشی در این زمینه ها در روستا برگزار شود.
وی همچنین از عزم خود برای شرکت در اردوی جهادی بعدی در این روستا نیز یاد کرده و می گوید: مدیریت دانشگاه نقش اساسی در برگزاری این اردو را داشتند و شرکت در آن اختیاری بود و افراد شایسته و مناسب برای اردو انتخاب شدند.
می خواهم اطلاعات علمی خودم را به دیگران منتقل کنم
فرح گنجی کبیری که در زمینه مشاوره، نقاشی و کاردستی برای بچه های 10 تا 13 سال در این اردو شرکت کرده است نیز به ایسنا می گوید: این اردو عالی بود و مخصوصا در زمینه مشاوره که واقعا استقبال بی نظیری شد و فکر می کنم بچه ها بیشتر به این مشاوره ها نیاز دارند، من تمام تلاشم را کردم که به بهترین نحو به آنها کمک کنم.
وی می افزاید: شرکت در این اردو حس و تجربه جدیدی برای من بود و از این بابت خوشحالم. اینکه از تعطیلات خود بزنیم و در یک محیط خارج از شهر و دیار خود وقت بگذارنیم شاید دلتنگی های خاص خود را داشته باشد اما شیرینی های خاص خودش ار هم دارد و حس خوبی را به ما منتقل می کند که از آمدمان به اینجا پشیمان نباشیم.
خانم گنجی کبیری انگیزه خود را از شرکت در این اردو تجربه یک موقعیت جدید و انتقال داشته ها و اطلاعات علمی خود به بچه ها می داند و اضافه می کند: ان شاءالله در اردوی سال آینده هم حتما حضور پیدا می کنم و اصلا از آمدن در اینجا پشیمان نیستم.
به گفته این دانشجوی جهادی، بچه ها در سنی هستند که یکسری مهارتها مثل مهارت نه گفتن یا کنترل احساسات خود را باید یاد بگیرند و باید بیشتر در این زمینه ها کار کرد.
اگر همین طور استقبال شود سالهای آینده هم اینجا هستیم
مسئول گروه اردوی جهادی دانشگاه حضرت نرجس(س) نیز با اشاره به شرکت 18 دانشجو در این اردوی جهادی بیان می کند: این اردو از 7 تیر ماه شروع شده و حدود 15 روزه پیش بینی شده بود که اهالی روستا درخواستهای زیادی داشتند که زمان آن بیشتر باشد که با توجه به این موضوع که دانشجویان مشکلاتی را داشتند و برنامه ریزی خود را برای 15 روز انجام داده بودند نتوانستیم آن را تمدید کنیم اما سعی خواهیم کرد که برای سالهای آینده زمان این دوره را بیشتر کنیم.
آذر طیبی می افزاید: کلاسهایی که داشتیم برای همه گروههای سنی از 4-5 سال به بالا مفید بود، پسران به اقتضای سن تا 15 سال بودند ولی خانم ها محدودیت سنی برای شرکت در کلاسها نداشتند.
وی در زمینه کلاسهای تشکیل شده در این اردو توضیح می دهد: برای بچه ها سنین 4 تا 9 سال کاردستی، نقاشی، قصه خوانی، حفظ و روخوانی قرآن، برای خانم ها طب ستنی، مشاوره، پته دوزی، سفره آرایی و آشپزی، برای دختران و پسران کلاسهای نقاشی در سطح بالا، کاردستی در سطح بالا، زبان انگلیسی و قرآن و روانخوانی و تجوید بود که استقبال بسیار خوبی نیز از این کلاسها شد.
طیبی ادامه می دهد: در کلاسهای ورزشی نیز در گروه دختران و خانم ها والیبال، آمادگی جسمانی، فیتنس، تنیس روی میز و در گروه پسران نیز کلاسهای فوتبال، فوتسال و تنیس روی میز برگزار شد.
مسئول گروه اردوی جهادی دانشگاه حضرت نرجس(س) در پاسخ به این سوال که چرا اردوی جهادی در همت آباد آگاه برگزار شده است، بیان می کند: چون ما سه سال متوالی روستای خنامان این اردو را برگزار کردیم، تصمیم گرفتیم به سمت حومه غربی رفسنجان بیاییم و سالهای آینده اگر همین طور استقبال داشته باشند اینجا هستیم.
طیبی در پایان با قدردانی از مسئولین روستا، مسئولین دانشگاه و مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه برای مهیا کردن برگزاری اردوی جهادی، خاطرنشان می کند: خوشبختانه مسئولین محلی روستا در تامین مکان رسیدگی خوبی را داشتند و همین طور از سمت دانشگاه از لحاط مکان استراحت و مواد غذایی مشکلی نداشتیم.
از استقبال بی نظیر از اردو تا برگزاری دوباره آن در روستای همت آباد آگاه
دهیار روستای همت آباد آگاه نیز درباره این اردوی جهادی به ایسنا می گوید: به ما اعلام کردند که اردوی جهادی دانشگاه حضرت نرجس قرار است برگزار شود و اگر مکان مناسبی داشته باشیم که دانشجویان بتوانند در آنجا اسکان بیابند این اردو در روستای همت آباد برگزار می شود.
ابراهیم رضایی می افزاید: پس از اینکه از این موضوع مطلع شدیم با خانواده مرحوم یزدانپناه صحبت کردیم که این اردو در بیت الحسین(ع) همت آباد که توسط این خانواده بنا گردیده است، برگزار شود.
وی ادامه می دهد: پس از موافقت خانواده مرحوم یزدانپناه، مجموعه بیت الحسین(ع) و مجموعه ورزشی همت آباد را به مسئولین دانشگاه حضرت نرجس نشان دادیم و موافقت آنها برای برگزاری این اردوی جهادی در این دو مکان جلب شد.
دهیار روستای همت آباد آگاه با بیان اینکه کلاسها از 7 تیر شروع شد و طی دوره دوازده روزه تا 19 تیر ماه ادامه داشت، می افزاید: کلاسها از ساعت 6:30 صبح تا 11:30 برای خانمها و از ساعت 3:30 تا 6 عصر برای پسران برگزار شد. ضمن اینکه خانم ها از سنین 6 سال به بالا و بدون محدودیت سنی بودند و پسران از سنین 6 تا 13 سال بودند.
رضایی با اشاره به اینکه کلاسها هم آموزشی و کاربردی و هم ورزشی بودند، بیان می کند: برخی کلاسها جنبه آموزشی- کاربردی داشتند مانند پته دوزی، ترمه دوزی، خیاطی، سفره آرایی، آشپزی، تفسیر قرآن، مشاوره خانواده، آموزش زبان انگلیسی و عربی و برخی کلاسها جنبه ورزشی داشتند که این کلاسها شامل والیبال، فوتسال، دارت و تنیس را در مجموعه چندمنظوره حاجیه صغری علیزاده برگزار کردیم.
دهیار همت آباد آگاه از استقبال بی نظیر از این کلاسها یاد کرده و اظهار می کند: اصلاً فکر نمی کردیم استقبال اینگونه شود، به نحوی که روزانه 400 نفر هم پسر و هم دختر از صبح تا عصر در بیت الحسین(ع) مشغول بودند و خیلی استقبال خوبی شد.
رضایی از رایزنی برای برگزاری این اردوی جهادی در سال آینده در همت آباد نیز خبر داده و می گوید: طی رایزنی که با دکتر اناری رئیس دانشگاه حضرت نرجس انجام دادیم قرار است این کلاسها از سال آینده با کیفیت بسیار بالاتری در این مکان برگزار گردد. سعی داریم در صورتی که بتوان امکانات و تجهیزات بهتری را در اختیار گرفت این کلاسها برای کل منطقه حومه غربی رفسنجان برگزار شود که روستاهای دیگر نیز بتوانند از این موقعیت استفاده کنند.
وی در خصوص مکان برگزاری این اردو بیان می کند: مجموعه فرهنگی بیت الحسین(ع) با زیربنای 2500 مترمربع دو سال مجزا دارد و مجهز به سیستم صوتی، سرمایش و گرمایش و ویدئوپروژکتور می باشد و یک سالن نیز مختص به آشپزخانه دارد. مجموعه ورزشی نیز مجهز به تمام امکانات ورزشی است که از حاجیه خانم صغری علیزاده که مجموعه ورزشی این روستا را بنا کردند نیز قدردانی می کنم.
دهیار همت آباد آگاه در پایان از آقای دکتر اناری رئیس دانشگاه حضرت نرجس(س) که موقعیت برگزاری این اردو را در این روستا فراهم کردند و همچنین از اعضای شورای اسلامی روستا بخاطر همکاری شان در برگزاری هر چه بهتر این رویداد تشکر و قدردانی کرد.
گزارش از «حسین میرزااسدی» خبرنگار ایسنا منطقه کویر
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/88598/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

هشدار شدید باران در 21 استان

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

هشدار باران شدید در 21 استان

نجات جان دو کودک در سیلاب ورودی دادگستری زرند

پیش‌بینی بارندگی شدید در رفسنجان

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان

انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان

باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست

راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی

انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا

متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان 84 روز است

آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد

رفع تصرف 20 هکتار از اراضی کوهپایه کرمان

باند 17 نفره جعل مدرک تحصیلی در کرمان منهدم شد

رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید