کرمان رصد

آخرين مطالب

از ثبت جهانی تا تخریب تدریجی

بافت تاریخی کرمان بر لبه پرتگاه / «چاه نفت» شهر خشک می شود مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – بافت تاریخی کرمان که از آن به عنوان چاه نفت این شهر یاد می‌شود این روزها نه تنها هیچ نقش عملی در گردشگری ندارد بلکه به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی و نوسازی با تهدید جدی مواجه شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اگر از جاده قدیم کرمان به سمت ماهان حرکت کنید در میانه این جاده تابلوی بزرگی مشاهده می‌کنید که نمایی از بافت زیبای تاریخی را به تصویر کشیده است و گردشگران را به بازدید و حضور در این منطقه دعوت می‌کند اما این تابلو یک نکته بسیار عجیب دارد، روی این تابلو تبلیغ بافت تاریخی شهر یزد انجام شده است! در مقابل هیچ تبلیغی در سراسر استان کرمان از داشته‌های بافت تاریخی غنی شهر کرمان که از نظر وسعت و غنای معماری جزو سه استان برتر کشور قرار گرفته است نیست.
طی سال‌های اخیر شعارهای زیادی در خصوص مرمت و احیاء بافت تاریخی شهر کرمان داده می‌شود پای صحبت هر یک از مسئولان بنشینید از احیای بافت فرسوده کرمان می‌گویند و وضعیت موجود شهر کرمان را با شهر یزد که بافت تاریخی اش ثبت جهانی شده مقایسه می‌کنند.
دستگاه‌های مرتبط با میراث فرهنگی همکاری کنند
نتیجه اکثر جلسات؛ افسوس خوردن در خصوص وضعیت نابسامان بافت تاریخی و ارائه طرح‌های زیبا و چشم نواز در راستای احیاء این بخش از شهر و طرح‌هایی است که برخی از دستگاه‌های می‌خواهند برای احیای بافت فرسوده انجام داد. خوشبختانه در ماههای اخیر میراث فرهنگی عزم خود را برای حراست و نگهداری از این بافت بیشتر از قبل جزم کرده است با این وجود ساخت و سازهایی که ا قبل آغاز شده در این محدوده ادامه دارد.
اما اگر سری به بافت تاریخی شهر بیندازید در کنار بخش کوچکی از بافت تاریخی که با همت بخش خصوصی که اکثراً مالکان این خانه‌ها هستند مرمت شده است ساختمان‌های چند طبقه، مصالح ناهمگن با بافت تاریخی و یا خانه‌های تاریخی تخریب شده‌ای را می‌بینید که در آینده نزدیک آپارتمان‌های چند طبقه جای آنها را می‌گیرند.
از سوی دیگر اجرای طرح‌های عمرانی مختلف به خصوص مراکز تجاری و پارکینگ که در بافت تاریخی احداث شده است چهره نامانوسی به بافت تاریخی داده است و منظر این بخش از شهر را نیز مخدوش کرده است.

500 هکتار بافت تاریخی در محاصره طرح‌های عمرانی
در شهر کرمان 500 هکتار بافت تاریخی ارزشمند وجود دارد، خانه‌های تاریخی کرمان دارای معماری ویژه و هویت خاص محله‌های قدیمی است و هر خانه شامل، سکو، درب چوبی، سردر، هشتی، بادگیر، دالان، حیاط، باغچه، حوض، زیر زمین، آشپزخانه، شاه نشین، تابستان نشین، زمستان نشین به همراه تزئینات بسیار زیباست که شامل صدها خانه می‌شود، اما برخی از این خانه‌ها قربانی تیغه‌های لودرها شده و جای آنها آپارتمان‌های مرتفع سبز شده است.
نکته جالب توجه اینکه ساختمان‌های کم ارتفاع نیز در این مناطق در حالی ساخته شده که دیوار به دیوار خانه‌های خشت و گلی سازه‌هایی با نماهای غیر بومی در بافت تاریخی ساخته شده است.
مخدوش شدن بافت تاریخی کرمان تنها مختص به خانه‌های شخصی نیست طرح‌ها بزرگ تجاری و خدماتی نیز دقیقاً در بافت تاریخی و گاه در مجاور بناهای شاخص ساخته شده و یا در حال احداث است
در کمال تعجب مخدوش شدن بافت تاریخی کرمان تنها مختص به خانه‌های شخصی نیست طرح‌ها بزرگ تجاری و خدماتی از جمله پارکینگ و مرکز تجاری نیز دقیقاً در بافت تاریخی کرمان و گاه در مجاور بناهای شاخص تاریخی شهر کرمان ساخته شده و یا در حال احداث است.
محمد مهدی افضلی، رئیس روابط عمومی میراث فرهنگی استان کرمان با ابراز تاسف از برخی ساخت و سازها در حریم بافت تاریخی شهر کرمان به خبرنگار مهر گفت: مسلماً داشته‌های تاریخی کرمان به خصوص در بافت تاریخی به دلیل وسعت شهر کرمان و غنای معماری اگر از یزد بیشتر نباشد کمتر نیست اما در یزد برای بافت تاریخی ارزش قائل شده‌اند و از آن به عنوان منبع درآمد برای توسعه گردشگری و هویت شهر استفاده کرده‌اند.
وی افزود: متاسفانه این دیدگاه در شهر کرمان ایجاد نشده است اما مسلماً میراث فرهنگی برای حفظ حریم خانه‌ها و بافت تاریخی شهر کرمان ارزش زیادی قائل است و اجازه ساخت و سازهای نامتناسب با بافت تاریخی را به هیچ فردی نمی‌دهد.
وی گفت: حریم بافت تاریخی کرمان در کنار منظر این بناها مطابق با پیگیری‌هایی که در گذشته صورت گرفته و مدارکی که وجود دارد دقیقاً رعایت می‌شود.
نباید اجازه احداث سازه‌های مدرن در بافت تاریخی داده شود
افضلی گفت: متاسفانه در برخی از قسمت‌های شهر ساخت و سازهایی صورت گرفته که جای تاسف و نگرانی دارد.
وی تاکید کرد: باید بافت تاریخی شهر کرمان را احیاء کنیم و در این خصوص اقدامات زیادی صورت گرفته و این اقدامات ادامه خواهد داشت.
وی به کمبود اعتبارات در این بخش اشاره کرد و گفت: باید از توان بخش خصوصی در این زمینه استفاده بیشتری صورت گیرد.
وی به حرکت صورت گرفته طی سالهای اخیر در خصوص مرمت برخی از این خانه‌ها اشاره کرد و بیان کرد: باید یک حرکت جدی و مستمر در این زمینه آغاز و با نظارت دقیق میراث فرهنگی کار احیاء بافت تاریخی شهر کرمان و تغییر کاربری این خانه‌ها آغاز شود.
مسئولان ثروت شهر کرمان را در چرخه گردشگری به کار گیرند
محمد قدیانی یکی از دوستداران میراث فرهنگی استان کرمان است که به خبرنگار مهر می‌گوید: وقتی وارد کاشان یا شهر یزد می‌شوید یک بافت متراکم و پیوسته تاریخی با جذابیت‌های بصری پیش روی شما قرار می‌گیرد اما در کرمان طی سال‌های گذشته مجوزهای ساخت و ساز و نوسازی در بافت تاریخی موجب شده منظر این بخش از شهر مخدوش شود و درست در کنار خانه‌های زیبای تاریخی شهر کرمان شاهد ساخت و سازهای مرتفع و یا معماری غربی باشیم.
وی افزود: این روند کرمان را در مخاطره قرار داده است و بافت تاریخی کرمان که از آن از سوی مدیران اجرایی به عنوان چاه نفت شهر یاد می‌شود رفته رفته به یک چاه خشک تبدیل شود.
این کارشناس میراث فرهنگی می‌گوید: بعد از مرمت بازار کرمان که به همت استاندار سابق انجام شد عملاً توجه به مباحث میراث کاهش یافته است در حالی که توجه به پتانسیل‌های گردشگری به خصوص در بافت تاریخی می‌تواند شهر کرمان را به یک ثروت بی انتها وصل کند اما در روند احیای بافت که گاه دستگاه‌های غیر تخصصی ورود می‌کنند بد سلیقگی‌های زیادی هم دیده می‌شود.
در حالی که توجه به پتانسیل‌های گردشگری به خصوص در بافت تاریخی می‌تواند کرمان را به یک ثروت بی انتها وصل کند اما در روند احیای بافت که گاه دستگاه‌های غیر تخصصی ورود می‌کنند بد سلیقگی‌های زیادی هم دیده می‌شود
وی گفت: میراث فرهنگی باید به صورت جدی و مقتدر جلوی ساخت و سازهای بی ربط به بافت تاریخی را بگیرد و اجازه ندهد داشته‌های شهر کرمان زیر سایه برج‌ها پنهان شود.
وی افزود: به خیابان سازی های سال‌های اخیر نگاه کنید این خیابان‌ها بافت تاریخی را تهدید می‌کنند که آخرین آنها خیابان گلبازخان بود که دقیقاً از وسط بافت تاریخی رد شد و چندین متر در اطراف این خیابان که در عمق بافت تاریخی قرار دارد تحت تاثیر قرار گرفته است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی کرمان نیز در خصوص بافت تاریخی می‌گوید که در کرمان 500 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که احیاء این بخش از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شهر کرمان اهمیت فوق العاده ای دارد.
پیمان سلیمانی می‌گوید: همه بافت تاریخی کرمان را با شهرهای دیگر مقایسه می‌کنند و به جرات می‌توانم بگویم اگر به بافت تاریخی این شهر توجه شود می‌توان آن را ثبت جهانی کرد.
وی گفت: همکاری مردم شهر و مشارکت اجتماعی و همراهی مسئولان در بخش شهری و اجرایی می‌تواند در این مسیر بسیار با اهمیت باشد.
وی بیان کرد: این بخش از شهر هویت و ظرفیت بزرگ اقتصادی شهر کرمان است که باید احیاء شود و با معرفی مسیرهای گردشگری بافت تاریخی را وارد چرخه گردشگری شهر کرمان کنیم.
با وجود تمام داشته‌های شهر کرمان اما به دلیل قرار گرفتن بافت تاریخی در مجاورت مراکز تجاری و مرکز شهر که از نظر قیمت گذاری مورد توجه ویژه قرار دارد خطر توسعه ساخت و سازها نا متقارن در این بخش از شهر هویت شهر کرمان را تهدید می‌کند که در بسیاری از موارد این طرح‌ها پشت شعاری‌های زیبا منفعت شخصی را بر منفعت عمومی ترجیح می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/89905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان