کرمان رصد

آخرين مطالب

آفتی که میوه ها را روی درختان خشکاند

حشره مدیترانه ای در باغ های جنوب کرمان/ 10هزار هکتار باغ آلوده شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت – آفت مگس مدیترانه ای در جنوب استان کرمان این روزها به کابوس کشاورزانی تبدیل شده که برای رونق تولید و ارزآوری یک سال در گرمای تابستان در انتظار برداشت محصول بودند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: نگرانی کشاورزان از هجوم آفت مگس مدیترانه ای در شمال استان کرمان هنوز برطرف نشده و تلاش برای مهار این آفت ادامه دارد اما در جنوب استان مدتهاست کشاورزان با چالش عمده ای در مقابل این آفت مواجه شده اند.
در این بخش از استان کرمان که به قطب تولید انواع محصولات کشاورزی شهرت دارد 80 هزار هکتار باغ میوه وجود دارد که 33 هزار هکتار آن شامل باغهای مرکبات می شود و سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی برداشت و راهی بازار مصرف می شود.
10 هزار هکتار باغ در جنوب کرمان به آفت آلوده شده است
اما سال 95 بود که نخستین کلونی های آفتی به نام مگس مدیترانه ای در جنوب کرمان مشاهده شد، اینکه این آفت چگونه به این بخش از کشور راه پیدا کرده هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست.
اما طبق بررسی های صورت گرفته نخستین گزارش ها از وجود این آفت در ایران به سال 1354 برمی گردد و از آن زمان تاکنون وجود آفت در استانهای فارس، تهران، مازندران و خراسان رضوی گزارش شده است.

در سال جاری نیز کلونی هایی از این آفت در گلباف، ماهان و برخی از شهرهای شهرستان کرمان نیز مشاهده و موجب بروز خسارت شده است.
این آفت نوعی مگس با چرخه زندگی متعدد در طول سال است که با هجوم به درختان میوه تخم های خود را درون این میوه ها می گذارد و چند روز بعد میوه ای که آماده برداشت بود در حالیکه ظاهر خوبی دارد اما از داخل به کلی تخریب می شود.
در حالیکه تصور می شد این آفت فقط میوه های سردسیری را تخریب می کند اما طبق گزارش های مردمی از جنوب کرمان مگس مدیترانه ای حتی محصولات جالیزی و مرکبات را نیز آلوده می کند
نکته جالب اینکه این مگس در مقابل آفت کشها کاملا مقاوم است و می تواند روی میوه 350 نوع گیاه میوه دار تخم گذاری و آنها را نابود کند، در حالیکه تصور می شد این آفت فقط میوه های سردسیری را تخریب می کند اما طبق گزارش های مردمی از جنوب کرمان مگس مدیترانه ای حتی محصولات جالیزی و مرکبات را نیز آلوده می کند. گزارش های تایید نشده ای از آلودگی گردو نیز توسط خبرنگاران خبرگزاری مهر دریافت شده است.
حالا به گفته مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان 10 هزار هکتار از باغ های این منطقه آلوده شده و به دلیل شیوع و تکثیر گسترده آفت باقیمانده باغ ها نیز در معرض خطر قرار دارند.
در این میان مسئولان از ردگیری و مبارزه با آفت خبر می دهند اما در عمل وقتی با کشاورزان به خصوص در بخش دلفارد صحبت می کنیم، اکثر این کشاورزان از خسارت عمده به محصولات خبر می دهند.
یکی از کشاورزان دلفارد به نام میثم علیخانی در گفتگو با مهر اظهارداشت: هر سال میزان قابل توجهی محصول باغی برداشت و با توجه به کیفیت مطلوب محصولات بخش عمده آن ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شد اما در سال جاری میوه ها بر روی درختان از بین رفته است.
وی می گوید: در اکثر باغ ها این مگس وجود دارد و کافی است یکی از این حشرات روی میوه ها تخم ریزی کند ظرف چند روز میوه به کلی از بین می رود و غیر قابل برداشت می شود.
وی می افزاید: کارشناسان جهاد وسیله هایی زرد رنگ را به درختان آویزان کردند اما این کار هم در کنترل آفت هیچ تاثیری نداشت.
اقتصاد «کشاورزمحور» جنوب کرمان نیاز به حمایت دارد
زهرا قاسمی نیز به خبرنگار مهر گفت: تنها منبع درآمد ما همین میوه ها است که به دلیل کیفیت مطلوب آنها را صادر می کردیم اما عملا در سال جاری حتی محصولات جالیزی نیز در حال آلوده شدن به این آفت هستند و از مسئولان می خواهیم در اسرع وقت برای کنترل و از بین بردن مگس مدیترانه ای اقدام کنند در غیر این صورت هیچ منبع درآمدی برای مردم باقی نخواهد ماند.

سحرمحمد تقی زاده یکی از کارشناسان گیاه پزشکی در استان کرمان است که در خصوص این آفت به خبرنگار مهر می گوید: این آفت همان طور که از نامش پیداست در استان کرمان غیر بومی ست اما قدرت تخریبی بین 60 تا 100 درصد در بین اکثر میوه های سردسیری و حتی محصولات جالیزی دارد.
وی تصریح کرد: این آفت قرنطینه ای است و باید بلافاصله طرح های مبارزه با آن شروع شود و همکاری کشاورزان در این زمینه بسیار مهم و موثر است در غیر این صورت چرخه زندگی مگس ادامه می یابد و به محصولات سال بعد می رسد.
محمد تقی زاده ادامه داد: تله گذاری مهمترین راه مقابله با آفت است در این روش از سه ماده تری مدلور، بولور و فیمی لور استفاده می شود همچنین روش دیگر طعمه پاشی می باشد که از پروتئین های هیدرولیزات استفاده می شود که هر دو روش نیز در مهار آفت موثر بوده است.
کشاورزان نباید دلسرد شوند و در صورت وجود این آفت باید بلافاصله میوه های خراب شده را از درخت جدا کرده و خارج از باغ در عمق یک متری زمین مدفون کنند
وی گفت: کشاورزان نباید دلسرد شوند و در صورت وجود این آفت باید بلافاصله میوه های خراب شده را از درخت جدا کرده و خارج از باغ در عمق یک متری زمین معدوم و زیر خاک مدفون کنند.
وی گفت: چون در پاییز شاهد پیک جمعیتی مگس خواهیم بود در صورت عدم مبارزه با آفت به سادگی به مرکبات نیز منتقل می شود و خسارتها را بیشتر می کند.
ظاهرا این مگس در سالهای قبل به صورت کاملا محدود در جنوب کرمان وجود داشته اما در سال جاری جمعیت آفت دچار طغیان شده است و کشاورزان نیز همکاری مطلوبی برای امحاء میوه های آلوده به آفت انجام نمی دهند.
جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیاز به تامین اعتبار دارد
سعید برخوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: کارگاههای متعددی برای آگاه سازی کشاورزان انجام شده و طرحهای مبارزه با آفت نیز در حال انجام است اما همکاری کشاورزی برای معدوم کردن آفت بسیار مهم است.
وی افزود: وجود این آفت در 10 هزار هکتار باغ رد گیری شده است و این خطر وجود دارد در صورت عدم مبارزه به موقع این میزان آلودگی افزایش یابد.
بخش قابل توجهی از این محصولات هر سال روانه کشورهای مختلف می شود و می توان به تولید سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مرغوب در این منطقه اشاره کرد
وی کشاورزی را در جنوب کرمان بسیار مهم دانست و بیان کرد: بخش قابل توجهی از این محصولات هر سال روانه کشورهای مختلف می شود و می توان به تولید سالانه 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مرغوب در این منطقه اشاره کرد.
برخوردی افزود: اختصاص اعتبار فوری برای تامین اقلام مورد نیاز برای مبارزه با آفت بسیار جدی است و از کشاورزان هم می خواهیم باغ های خود را مقابل شیوع آفت ها بیمه کنند.
نکته جالب توجه اینکه با وجود خطرات بالای شیوع این آفت از سوی دولت طی سه سال ابتدایی شیوع آفت بودجه ای برای مبارزه با مگس مدیترانیه ای در نظر گرفته نشده است.
برخوردی می گوید: حداقل به 40 میلیارد ریال اعتبار برای مهار کامل آفت نیاز وجود دارد.
گفته می شود بیشترین میزان آلودگی هم اکنون در منطقه دلفارد در جنوب کرمان گزارش شده است و اکثر باغ ها به مگس مدیترانه ای آلوده شده اند. مگس مدیترانیه ای یک آفت هجومی است و در دنیا به عنوان یکی از خسارت بار ترین عوامل در بخش کشاورزی شناخته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/97849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل