کرمان رصد
رونق کالای ایرانی در گرو فرهنگ مصرف
يکشنبه 19 فروردين 1397 - 14:20:09
کرمان آنلاین - کرمان - روزنامه واقعه در شماره 18 فروردین خود به حمایت از تولید کالای داخلی پرداخته و سرمقاله ای با عنوان 'رونق کالای ایرانی در گرو فرهنگ مصرف' را به قلم محمدصادق طاهری (مدیرمسئول این روزنامه) به چاپ رسانده است.
در سرمقاله این روزنامه آمده است، حیات کالا، تولید، اشتغال و توسعه موجودیت این پدیده های اقتصادی، در گرو یک متغیر دیگر است: مصرف! مولفه ای که اگر در مسیر درست و منطقی خود نباشد، کُمیت و اسب اقتصاد لنگ است و باری به مقصد نخواهد رساند.
سطح و میزان کالایی که استفاده می کنیم، نوع کالا و چگونگی مصرف آن، الگوی مصرف را مشخص می کند، الگویی که تابع فرهنگ عمومی است.
در شهری مثل بندرعباس، مصرف روغن زیاد است و این یک الگوی مصرف محسوب می شود، در شهر کرمان، دور ریز نان زیاد است و این نیز یک الگو است و همچنین در تبریز اغلب مردم از کالای ایرانی استفاده می کنند و یا در یزد، روند مصرف شکر به سمت شیرینی سازی است.
اینها شاخص هایی برای الگوی مصرف محسوب می شوند. شاخص هایی که فرهنگ و انتخاب مردم، آن را تعیین می کند و اگر درست و اصولی انتخاب شد، توسعه ی اقتصادی رقم می خورد.
اگر تمامی مردم ایران، خرید کالاهای وطنی را در اولویت قرار دهند، این رویکرد موجب افزایش تولید، افزایش کیفیت و اشتغال و رونق اقتصادی خواهد شد، فرایندی که در نتیجه آن کوچکترین شکی وجود ندارد.
امروزه کشوری مثل هند، با سرعت پله های ترقی و توسعه را طی می کند و خود را به عنوان پنج اقتصاد برتر جهان معرفی می کند. اقتصادی که در آن نفت و گاز، جایی ندارد و تنها متکی به تولیدات کشاورزی، صنایع دستی، نساجی، صنعت، خدمات و جهانگردی است.
حدود20 سال تولیدات داخلی هند، هر روز بیشتر و با کیفیت تر می شود و به تبع آن مردم این شبه قاره، فقط و فقط به کالاهای هندی روی آورده اند.
بطور مثال در بخش خودرو، هاچ بک وطنی شده ماروتی با قیمت 250 هزار روپیه(20 میلیون تومان) مجهزتر آن 25 میلیون تومان و خیلی مجهزتر آن با قیمت 27 میلیون تومان به فروش می رسد.
برندی که 90 درصد آن تولید داخلی است و در حضور خودروهایی چون فورد و بنز و شورلت و نیسان، مردم به شدت از آن استقبال می کنند و هزاران دستگاه هم به خارج از هند صادر می شود.
در بخش پوشاک، حتی بر تن بازیگران بالیوود، کمتر لباس غیرهندی دیده می شود. مواد غذایی و میوه و خوراکی و حتی شکلات و تنقلات، در حد استانداردهای جهانی است.
مسیر مصرف به گونه ای است که مردم هند، هرگز به سمت جنس خارجی نمی روند، یا بهتر بگوییم تولید در مسیری است که باشکوه تمام، از میان خانه های مردم می گذرد.
به فرموده ی مقام معظم رهبری، امسال سال «حمایت از کالای ایرانی» است! هر چند که دولت باید با برداشتن قوانین دست و پاگیر، بخصوص تعدیل و حتی لغو قوانین سنگین مالیاتی و آسان سازی قوانین پیچیده صادراتی و وارداتی، زمینه را برای تولید بیشتر، بهتر و مرغوب تر فراهم کند، با این وجود مردم هم باید با یک عزم ملی، به سوی کالای ایرانی میل پیدا کنند و مطمئن باشند که در یک دوره گذار، به راحتی می توانیم به رونق اقتصادی برسیم.
7420/ 5054

http://www.kerman-online.ir/fa/News/22223/رونق-کالای-ایرانی-در-گرو-فرهنگ-مصرف
بستن   چاپ