رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور:
اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاههای علمی کاربردی بیشتر از دورههای نظری است/ رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی
چهارشنبه 22 فروردين 1397 - 17:33:56
|
|
کرمان آنلاین - رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اظهار کرد: اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاههای علمی کاربردی بیشتر از دورههای نظری است و ما اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، کمک به اشتغال داشتیم. به گزارش ایسنا منطقه کویر، "محمدحسین امید" عصر امروز 22 فروردین ماه در نشست روسای مراکز آموزش عالی علمی کاربردی استان کرمان گفت: اهدافی را در سالهای گذشته ترسیم کردهایم، شواهد نشان میدهد که در حال دستیابی به اهداف هستیم. وی ارتقای کیفیت را یک الزام دانست و بیان کرد: قبل از آنکه دیگران ما را متهم به اینکه کیفیت لازم را نداریم، کنند و مراکز جامع علمی کاربردی را حذف کنند، باید به سمت ارتقای کیفیت آموزشی گام برداریم که خوشبختانه دانشگاههای علمی کاربردی در این مسیر به خوبی گام برداشتهاند. وی از کاهش دانشجو در دانشگاههای به جزی دانشگاههای علمی کاربردی سخن به میان آورد و عنوان کرد: اوج پذیرش دانشگاههای علمی کاربردی 92 تا 94 بوده است و مراکز علمی کاربردی کشور در سال 95 حدود 193 هزار و 980 دانشجو ثبت نام داشتهاند و در سال گذشته پذیرش این مراکز به حدود 207 هزار و 765 دانشجو رسید و این عدد نشان دهند رشد 25 درصدی پذیرش دانشجو نسبت به سال 94 در آنها است و این در حالی است که در سایر دانشگاهها در پذیرش دانشجویان روند نزولی داشتهاند. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیان کرد: برنامه ریزی دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور بر آن است که در سال 97 حدود 250 هزار دانشجو پذیرش داشته باشند، قابل ذکر است که در هفته آخر شهریوماه پذیرش جدید دانشگاه های علمی کاربردی آغاز خواهد شد و پذیرش بعدی ما در دی ماه خواهد بود. وی با اشاره به اینکه کیفیت گرایی شعار اصلی ما است و به آن وفادار خواهیم بود، تصریح کرد: اگر همه اقدامات آموزشی را به موقع و با کیفیت انجام دهیم روند پذیرش دانشجو در مراکزمان روند صعودی خود را ادامه خواهند داد. امید از هجمههای منفی علیه مراکز جامع علمی کاربردی سخن به میان آورد و اظهار کرد: امروز یکی از منادی کیفیت آموزش جامع علمی کاربردی است، بهگونه ای که بیشترین رضایتمندی وزیر علوم از اقدامات و ساماندهیهای است که در دانشگاه های علمی کاربردی افتاده است، میباشد. وی میزان پذیرش دانشجو با کیفیت آموزشی را مکمل یکدیگر دانست و بیان کرد: امیدوارم با استمرار و افزایش کیفیت آموزشی خود بتوانم در سال جاری 350 هزار دانشجو در مراکز خود پذیرش کنیم. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از ترویج فرهنگ مهارت آموزی در کشور توسط علمی کاربردی خبر داد و عنوان کرد: به دنبال آن هستیم که سالانه 300 هزار سربازان دیپلم به بالا آموزش پودمانی دهیم. وی ماموریت گرایی و ارتقای کیفیت شعار سال جاری دانشگاه علمی کاربردی دانست و بیان کرد: باید هر اقدام فرهنگی برای ترویج مهارت آموزی در جامعه انجام دهید. وی با بیان این مطلب که در سال جاری اقدامات سالهای قبلی را استمرار خواهیم داد اظهار کرد: بیش از 85 درصد مراکز اساسنامههای خود را به مرکز ارایه دادهاند. امید خطاب به روسای دانشگاه های علمی کاربردی گفت: همه مراکزی که آمادگی لازم برای راه اندازی مرکز نوآوری یا رشد دارند، اقدام کنند. وی اعلام کرد: از سال جاری مقرر شده است که در پایان هر سال به صورت سراسری جشن دانش آموختگی انجام دهند و این باید به صورت یک رویه ادامه یابد، ضمنآنکه لباس مناسب دانش آموختگی علمی کاربردی طراحی و به مراکز خواهیم داد. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور به مصوبه شورای عالی اداری کشور در زمینه اینکه دستگاههای دولتی در موضوع آموزش عالی فعالیتی نداشته باشند، اظهار کرد: ما برای رفع این مشکل دو راهکار به مراکز علمی کاربردی که این قانون شامل حال آنها میشود، ارایه دادهایم که یا مراکز دولتی مراکز آموزشی خود را به بخش خصوصی واگذار کنند یا مدیران و کارکنان این مراکز هیئت موسسی را بین خود مشخص و به ما معرفی کنند و ما مجوز ادامه کار به آنها خواهیم داد اما باید صلاحیتهای لازم را داشته باشند، قابل توجه است که برای آنکه این مراکز پذیرش مهرماه را از دست ندهند لذا تا خردادماه فرصت معرفی هئیت موسس خود را به ما دارند. وی ادامه داد: برخی از این مراکز دانشجو تخصصی تربیت میکردند و قصد واگذاری یا تعیین هیئت موسس را ندارند بنابراین با هماهنگی استان اگر مراکزی در سطح استان توان اجرای این رشتههای انحصاری را دارد به آن مراکز خواهیم داد و این مراکز نیز میتوانند قراردادی با دستگاههای اجرایی برای استفاده از امکانات آنها در زمان مشخصی منعقد کنند. امید با بیان این مطلب که اگر مهارت آموزی سرلوحه کار خود قرار دهیم خود به خود دانشجو جذب این مراکز خواهند شد، عنوان کرد: متاسفانه دانشجو پس از فارغالتحصیل شدن از دانشگاههای نظری توانایی لازم را برای ورود به بازار کار ندارد اما مزاکر علمی کاربردی مهارت آموز هستند و دانشجو پس از اتمام پایان تحصیل میتواند وارد بازار کار شود. وی با بیان این مطلب که دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارستای اقدامات تشویقی به دانشجویان و مراکز برتر علمی خود، بستههای تشویقی و تخفیف شهریه در نظر گرفته است، ادامه داد: دانشجویان برتر دانشگاههای علمی کاربردی از تخفیف شهریه میتوانند استفاده کنند، همچنین مراکز علمی کاربردی که کیفیت آموزشی آنها بالا باشد 15 درصدی حق نظارتی که باید پرداخت کنند به 10 درصد کاهش مییابد. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تاکید کرد: برخی از رشتهها بازار کار آنها اشباح شده است اما به دلیل آنکه هنوز متقاضی برای آن رشتهها وجود دارد، نمیتوانیم آنها را تعطیل کنیم اما باید با فرهنگسازی و اطلاع رسانی دانشجویان را به سمت رشتههایی که بازار کار نیاز دارد، سوق دهیم. وی با گلایه از اینکه برخی از رشتهها که بازار کار خوبی هم دارند با یک سوم ظرفیت کلاس تشکیل میشوند، تصریح کرد: به زودی کیفیت و سطحبندی مراکز علمی کاربردی را اعلام خواهیم کرد تا متقاضیان با آشنایی و آگاهی کامل انتخاب داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: سیاست ارتقای کیفیت، ماموریتگرایی، فرهنگ سازی و ترویج آموزشهای مهارتی را دنبال میکنیم و مطمئن هستیم که این مسئله محقق میشود. امید افزود: اشتغالپذیری دانشآموختگان دانشگاههای علمی کاربردی بیشتر از دورههای نظری است و ما اگر موفق شویم جمعیت بیشتری را به این حوزه سوق دهیم، کمک به اشتغال داشتیم. انتهای پیام
http://www.kerman-online.ir/fa/News/23316/اشتغالپذیری-دانشآموختگان-دانشگاههای-علمی-کاربردی-بیشتر-از-دورههای-نظری-است--رشد-25-درصدی-پذیرش-دانشجو-در-مراکز-علمی-کاربردی
|