کرمان رصد
جاده بم خطرناک ترين جاده استان کرمان/ 10 کيلومتري که تمام نمي شود
دوشنبه 22 آذر 1395 - 11:47:02 AM
مهر

کرمان انلاين- محورهاي کرمان – بم، انار -رفسنجان، کرمان – سيرجان، جيرفت – کهنوج و کرمان – رفسنجان به ترتيب پرحادثه‌ترين جاده هاي استان کرمان هستند.

سال 82 پس از زمين لرزه بم تنها راه امداد رساني بعد از فرودگاه بم جاده يک طرفه کرمان به سمت بم بود در بروز زمين لرزه و همچنين بازسازي اين شهر و رفت و آمدهاي روزانه هزاران خودروي سنگين براي امداد رساني اين جاده دچار خسارت هاي جدي شد.

داستان جاده بي پايان

در همان زمان مسئولان گفتند اعتباري از سوي بانک جهاني براي بازسازي اين جاده اختصاص يافته است اما پس از طي سال هاي ابتداي بازسازي شهر بم اين اعتبار اختصاص نيافت و در نهايت جاده بم به حال خود رها شد.

مسئولان استان کرمان که اين اعتبار را از دست رفته مي ديدند کار بازسازي اين جاده را آغاز کردند و قرار شد در کنار تعريض جاده قديمي، باند دوم اين محور نيز ساخته شود. از آن زمان تا کنون 13 سال مي گذرد اما هنوز هم اين پروژه به پايان نرسيده است و 10 کيلومتر از اين جاده هنوز يک طرفه است و يکي از خطرناک ترين نقاط حادثه خيز جاده هاي استان کرمان محسوب مي شود.

جاده کرمان – بم تنها راه ارتباطي استان کرمان به سيستان و بلوچستان محسوب مي شود و يکي از دو محور دسترسي استان کرمان به هرمزگان نيز به شمار مي رود.

از سوي ديگر هفت شهرستان جنوبي استان کرمان که يک ميليون نفر جمعيت دارند نيز براي رفت و آمد به مرکز کشور از اين جاده عبور مي کنند و 4 ميليون تن محصولات کشاورزي اين منطقه از استان نيز از همين جاده به بازارهاي مصرف منتقل مي شود.

در آخرين مرحله از افتتاح فازهاي اين جاده کمتر از دو کيلومتر به بهره برداري رسيد و عليرغم وعده هاي مکرر مسئولان ملي استاني و شهرستاني هنوز هم به بهره برداري نرسيده است

در آخرين مرحله از افتتاح فازهاي اين جاده کمتر از دو کيلومتر از جاده به بهره برداري رسيد و عليرغم وعده هاي مکرر مسئولان ملي استاني و شهرستاني هنوز هم اين جاده به بهره برداري نرسيده است.

محمد کمال الديني يکي از رانندگان شرکت هاي مسافرتي است که در اين جاده کار مي کند مي گويد: کل اين مسير 189 کيلومتر است که بخش هاي قابل توجهي از اين جاده دو بانده شده است اما 10 کيلومتر باقي مانده که البته زير سازي آن انجام شده است.

وي مي گويد: در طول دولت هاي گذشته هر بار شاهد وعده هاي مکرر مسئولان بوده ايم اما به دليل کمبود اعتبار اجراي پروژه با تاخير مواجه مي شد و خوشبختانه در حال تمام شدن پروژه هستيم اما هنوز هم اجراي اين 10 کيلومتر با اما و اگر مواجه است و مشخص نيست چرا در جاده اي که دو استان را به مرکز کشور متصل مي کند اين همه بي توجهي روي مي دهد.

علي زاهدي نيز از جمله شهروندان بمي است که به هزاران مورد تصادف در جاده بم اشاره مي کند که موجب کشته شدن تعداد زيادي از مسافران شده است.

وي گفت: 10 کيلومتر باقي مانده فعلي خطرناک ترين قسمت جاده است و نکته جالب اينکه بقيه فازها 10 کيلومتري بوده اند اما حالا جاده در حال بهره برداري دو کيلومتري است و اگر بخواهد اينگونه ادامه يابد شاهد يکي از جالب ترين پروژه هاي عمراني خواهيم بود.

کمبود قير و اعتبار

مسئولان پيمانکار اين پروژه اما مهمترين مشکل در تکميل بخش باقيمانده از جاده بم را نبود قير دانسته است و خواستار همکاري مسئولان براي اختصاص قير براي آسفالت جاده بم شده است اما هنوز هم چشم انتظاري ها براي تکميل پروژه ادامه دارد.

به نظر مي رسد در صورت تامين اعتبار و به خصوص قير مورد نيز قبل از سال مي توانيم منتظر به اتمام رسيدن اين پروژه باشيم.

اما نکته قابل توجه در خصوص اين پروژه ادامه تصادف ها در بخش هاي دو بانده است و دليل عمده اين تصادف ها نيز مسير طولاني عدم وجود مراکز رفاهي بين راهي و سرعت غير مجاز و فرهنگ اشتباه رانندگي و ترافيک جاده اي است.

نظارت بيشتر پليس راه بر عبور و مرور در اين مسير يکي از مهمترين عوامل جلوگيري از تصادف هاي خسارت بار است که در کنار تکميل اين پروژه عمراني مي تواند مشکلات را کاهش دهند.

فرماندار بم نيز  اظهارداشت: با توجه به مشکلات اعتباري و اقتصادي سال هاي گذشته همچنان کار تکميل پروژه ادامه داشته است و اميدواريم با تامين اعتبار و حل مشکلات در آينده نزديک شاهد تکميل پروژه باشيم.

تکميل اين جاده مهمترين خواسته مردم بم از مسئولان است که اميدواريم اين درخواست مورد توجه قرار گيردرضا اشک افزود: تکميل اين جاده مهمترين خواسته مردم بم از مسئولان است که اميدواريم اين درخواست مورد توجه قرار گيرد.

وي ابراز اميدواري کرد که با همکاري مسئولان به زودي جشن پايان اين پروژه را برپا شود ضمن اينکه ارتقاء فرهنگ رانندگي با توجه به ترافيک بالاي جاده اي نيز بايد در دستور کار قرار گيرد.

سرهنگ يوسف نجفي، فرمانده پليس راه استان کرمان نيز اظهارداشت: جاده بم – کرمان پر حادثه ترين محور استان کرمان است و جزو پر حادثه ترين جاده هاي کشور نيز محسوب مي شود.

وي تصريح کرد: از مسافران مي خواهيم در زمان رفت و آمد در اين جاده نهايت دقت را انجام دهند چون بيشترين تعداد تصادف هاي خسارتي در اين محور انجام مي شود.

نجفي ادامه داد: با وجود اينکه شاهد کاهش تصادفات جاده اي هستيم اما طولاني بودن جاده هاي استان کرمان موجب شده است اکثرا راننده ها دچار خستگي شوند که موجب واژگوني خودرو مي شود.

وي افزود: از مسئولان عمراني مي خواهيم تمام تمرکز خود را براي اتمام طرح دو بانده کردن اين جاده بگذارند و اجراي اين طرح در اولويت قرار گيرد.

مردم بم يکي از مهمترين خواسته هاي خود را تکميل اين جاده مي دانند و اميد دارند که چند کيلومتر باقي مانده جاده به اتمام برسد.

 

 


http://www.kerman-online.ir/fa/News/4175/جاده-بم-خطرناک-ترين-جاده-استان-کرمان--10-کيلومتري-که-تمام-نمي-شود
بستن   چاپ