کرمان رصد

آخرين مطالب

قاتل نامرئی همچنان در کمین خانواده‌ها علمي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - احتمالا شما خبر مرگهای ناگهانی یا حتی دسته جمعی را شنیده اید متاسفانه باتوجه به سرمای هوا هموطنان عزیز راههای ورود هوا مثل پنجره ها، دریچه های کانال کولر و درب ها را می بندند و در نتیجه عمل تهویه هوا انجام نشده و در اثر سوخت ناقص وسایل مولد گرما و تولید گاز co یا نداشتن لوله های تخلیه مناسب دودکش، گاز co وارد محیط استراحت و خواب شده و شاهد حوادث ناگواری بوده اید.
دکتر "سید محمد صابری" مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، با اشاره به آمار مسمومیت های ناشی از مونوکسیدکربن سال گذشته استان کرمان گفت: متاسفانه در سال گذشته 400 نفر دچار مسمومیت به گاز مونوکسید کربن شده اند.
وی از فوت 11 نفر در سال گذشته به دلیل گاز گرفتگی خبر داد و عنوان کرد: 216 نفر در سال گذشته به بیمارستان های استان کرمان به دلیل مسمومیت به گاز مونوکسید کربن ارجاع داده اند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به آمار مسمومیت های ناشی از مونوکسید کربن در سال جاری تا امروز 6 آبان ماه اشاره افزود: در سال جاری تا کنون 82 نفر دچار مسمومیت های ناشی از گاز مونوکسید کربن شده اند که 44 نفر آنها به بیمارستان های استان منتقل شده و متاسفانه یک نفر فوت شده است.
صابری با بیان این مطلب که منواکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه ای است، گفت: منوکسید کربن در آغاز حتی غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص مواد کربن دار(سوختهای فسیلی، چوب و ذغال)به وجود می آید و به سرعت در هوا پخش شده و توسط انسان غیرقابل تشخیص می باشد.
وی دامه داد: گاز منوکسیدکربن به طور بسیار محکمی به جای اکسیژن به گلبولهای قرمز خون متصل می شوند و قدرت اتصالی حدود 250 برابر اکسیژن در اتصال به هموگلبولین خون دارد و در نتیجه در موقع مسمومیت، حمل اکسیژن به بافت های بدن توسط خون بسیار کاهش میابد.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان آبگرمکن، بخاری های گازی و نفت سوز خراب و معیوب را منابع رایج و مهم مسبب مسمومیت با گاز co دانست و عنوان کرد: بخاری های گاز سوز و نفت سوز دارای دودکشهای غیراستاندار یا مسدود شده یا فاقد دودکش یا استفاده از چوب و ذغال درفضاهای سربسته دود اگزوز اتومبیل های روشن در پارکینگ های سربسته و... از دیگر دلایل مسمومیت به گاز مونوکسید کربن می باشد.
وی به علایم مسمومیت به گاز مونوکسید کربن پرداخت و بیان کرد: سردرد، سرگیجه و تهوع از علایم این مسمومیت می باشد و در صورت ادامه و تماس بیشتر با این گاز علائم استفراغ سوزش چشم، گلو و بینی، اختلال حواس، سنکوپ، کما، تشنج و در نهایت در موارد شدید به مرگ منتهی می شود.
صابری به اقدامات اولیه درمانی در صور ت مواجه شدن با فردی که دچار مسمومیت به گاز مونوکسید کربن شده است، اشاره و اظهار کرد: فورا فرد یا افراد مسموم شده را به فضای آزاد منتقل کرده و درب و پنجره های اتاق ها و فضای آلوده را باز کنید، ضمن آنکه مراقبت تنفسی خوبی از مصدومین به عمل آورید.
وی ادامه داد: راه تنفسی و تنفس فرد را کنترل کنید، هم زمان اورژانس را جهت ارائه خدمات مورد نیاز و انتقال فرد مسموم به مراکز درمانی مطلع کنید.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی توصیه کرد: با توجه به اینکه اکثر مسمومیتها درفصل پاییز و زمستان و به ویژه شروع و انتهای فصل سرد سال می باشد، بنابراین توجه ویژه دراین ایام لازم است.
وی افزود: معمولا درشروع فصل سرما هموطنان عزیز درفرصت مناسب اقدام به سرویس و راه اندازی وسایل گرما زای خود نموده و منتظر ورود موج سرما نشوند تا مجبور شوند خود سریع اقدام به راه اندازی و نصب بخاری و سایر وسایل گرما زا برای گرم کردن منزل خود، کنند؛ چه بسا در این موارد وسایل یا دودکش آنها دارای نقایصی بوده که منجر به ورود گاز co در فضای مسکونی شده و سلامت و جان آنها را تهدید می کند.
صابری ادامه داد: همچنین در مواردی هموطنان عزیز در تعطیلات پایان هفته جهت تفریح در مناطق ییلاقی و استفاده از ویلاهای این مناطق اقدام می کنند که نسبت به شهرها هوای سردتری دارند و درنتیجه جهت گرم نمودن فضاهای استراحت از چوب و ذغال یا بخاری و چراغ های معیوبی استفاده می کنند که متاسفانه می تواند تهدید کنند سلامت و حیات آنها باشد.
وی اضافه کرد: درموردی هم در ساختمانها در فصل تابستان لوله های دودکش وسایل مولد گرما براثر لانه پرندگان و یا انجام فعالیتهای ساختمانی یا حتی در مواردی توسط کودکان به طور کامل یا ناقص مسدود شده که خطرناک است، لذا هموطنان عزیز قبل از استفاده از وسایل گرما زا باید مسیر دودکشها را به طور کامل کنترل کنند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت ها پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: استفاده از وسایل گرما زا مثل بخاری و پکیج در فضاهای مسکونی کوچک حتی درمواردی که سالم بوده و لوله تخلیه دود مناسبی نیز داشته باشد به دلیل مصرف اکسیژن داخل فضای کوچک مسکونی و بسته بودن کامل درب و پنجره وعدم ورود اکسیژن جایگزین به فضای مسکونی می تواند به دلیل کمبود اکسیژن عوارض و ناراحتی هایی را به دنبال داشته باشد.
وی تاکید کرد: استفاده از وسایل گرما زای بدون دودکش مثل بخاری های گازسوز بدون دودکش به هیچ وجه توصیه نمی شود و اصولا وسایل بدون دودکش به هیچ وجه استاندارد نیستند.
صابری به برخی از باورهای اشتباه اشاره و خاطر نشان کرد: بعضی از هموطنان به اشتباه بیان می کنند که درصورتیکه لوله تخلیه دود بخاریها در درون مخزن آب مثلا تشت آب وارد شود از ورود گاز منواکسید کربن به فضای اتاق جلوگیری کرده ومی تواند از مسمومیت جلوگیری کند؛ اما این تصور کاملا اشتباه است.
گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/10405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان