کرمان رصد

آخرين مطالب

رییس دانشکده فنی شهید چمران کرمان:

وزیر علوم باید استقلال و اختیار دانشگاه ها را تقویت کند علمي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: وزیر علوم باید استقلال و اختیار دانشگاه ها را تقویت کند که خیلی زمان می برد.
دکتر"حسین مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، درباره انتظارات جامعه دانشگاهی از وزیر علوم اظهار کرد: وزارت علوم یکی از وزارتخانه های خیلی مهم در کشور است و اینکه تاکنون برای آن وزیر معرفی نشده از دو منظر قابل توجه است.
وی افزود: نخست اینکه وزارت علوم وزارتخانه مهمی بوده و حساسیت زیادی وجود دارد و پیدا کردن گزینه مناسب زمان بر است و دولت تلاش خود را انجام می دهد کار زودتر انجام شود و نگاه درست تر همین است.
مهرابی تصریح کرد: نگاه دیگر این است که وزارت علوم برای دولت اهمیت ندارد و اینکه وزیر دیرتر معرفی شود اشکال ندارد اما بعید می دانم این نگاه وجود داشته باشد که در این صورت برای جامعه خوب نیست اهمیت این وزارتخانه کم شود.
وی بیان کرد: در سال های بعد از انقلاب وزرای علوم در دولت های بعد از انقلاب فعالیت های متفاوت و بعضا ضد و نقیض در زمینه تولید علم در جامعه و رسالت های وزارت علوم داشته اند اما برآیند کلی را می شود مثبت ارزیابی کرد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بعد از انقلاب از 200 هزار دانشجو به 5 میلیون دانشجو رسیده ایم و تعداد آزمایشگاه ها، پارک های علم و فناوری و ... افزایش یافته و بعد از انقلاب فرهنگی رشد نسبتا خوبی در جامعه علمی به وجود آمده و امیدواریم در دوره های بعد شتاب بیشتری بگیرد.
وی افزود: اولین وظیفه ای که وزارت علوم دارد، تثبیت جایگاه علم و عالم در جامعه است و باید به نحوی برنامه ریزی کند که تمام مردم بدانند برای تولید کردن، توسعه و کار کردن باید از مبانی علمی استفاده کنند و نهادینه کردن نگاه علمی به همه مسائل وظیفه دانشگاه هاست.
مهرابی اظهار کرد: دانشگاه ها باید همزمان با تولید علم، معرفت و فرهنگ را نیز تولید کنند و این وظیفه وزارت علوم است که یک جانبه به قضیه نگاه نکند و فقط یک بخش را رشد داده و نفوذ علم در تک تک افراد جامعه کم شود که متاسفانه در سال های اخیر این اتفاق نیفتاده و فقط مدرک تولید می کنیم اما علم وارد زندگی، فکر و طرز تلقی مردم نمی شود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با بیان اینکه قبل از تثبیت جایگاه علم باید جایگاه عالم را تثبیت کرد، افزود: بخشی از این مسئله به اوضاع معیشتی خانواده بزرگ دانشگاهیان بر می گردد.
وی با بیان اینکه تقویت استقلال و اختیار دانشگاه ها وظیفه دیگر وزارت علوم است که خیلی زمان می برد، افزود: این مسئله سال ها قبل آغاز شده و زمانی که دانشگاه ها هیئت امنایی شدند، بحث این بود هیئت امناها از کسانی انتخاب شوند که فارغ از مسائل و جناح بازی های سیاسی مسیرها و خط و خطوط کلی دانشگاه ها را در قالب بودجه و درآمد دانشگاه ها هدایت کنند و به همین دلیل در برنامه پنجم توسعه اعلام شده دولت به دانشگاه ها کمک کند تا در این مسیر جلو بروند.
مهرابی ادامه داد: اما هنوز می بینیم آیین نامه و مقرراتی که از وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ می شود، خیلی زیاد است و در شکل، هیئت امنایی شدن اتفاق افتاده اما دانشگاه ها هنوز به آن استقلال کافی نرسیده اند و باید در این زمینه تلاش های بیشتری بشود.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان با اشاره به اینکه ضعف هایی نیز از طرف دانشگاه ها وجود دارد، تصریح کرد: زمانی که دانشگاه ها می خواهند مستقل شوند باید بخشی از هزینه های خود را پوشش بدهند و این قضیه دو سویه است و خیلی زمان می برد اما حرکت به سمت استقلال دانشگاه ها در بلند مدت به توسعه علمی خیلی کمک خواهد کرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر علوم باید به طور قاطع خط بکشد بین دانشگاه ها به مفهوم واقعی و بنگاه های تولید مدرک، بیان کرد: اکنون یکسری جاها هستند که کیفیت به مفهوم واقعی دانشگاه را رعایت نمی کنند و همه تلویحا می دانند جاهایی هستند که فقط مدرک می دهند و طرف سواد ندارد و انبوهی از افراد بی سواد دارای مدرک تولید می کنیم و سونامی از این افراد در راه است.
مهرابی تاکید کرد: وزیری می خواهیم که در این زمینه خیلی قدرتمندانه این دو گروه را از هم جدا کند.
وی با بیان اینکه وزیر علوم باید در زمینه افزایش تعاملات بین المللی تلاش کند، گفت: اکنون انگیزه ای برای فرصت مطالعاتی و همکاری های بین المللی کافی نیست و به لحاظ مادی همکاران حمایت نمی شوند و انگیزه رفتن برای فرصت مطالعاتی کم شده است.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان گفت: بخشی از این مسئله تحت الشعاع دیپلماسی بین المللی است که در سال های اخیر گشایشی شده اما هنوز در دانشگاه ها به معنای واقعی نفوذ نکرده در حالی که افزایش ارتباطات بین المللی لازمه کاربردی تر کردن علم درجامعه امروز ماست.
وی با اشاره به اینکه مسئله دیگر که باید مورد توجه وزیر علوم باشد، حرکت دادن دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم است، افزود: دانشگاه های نسل اول آموزش محور، نسل دوم پژوهش محور، دانشگاه های نسل سوم کارآفرین و دانشگاه های نسل چهارم دانشگاه های مسوولیت پذیر و آینده نگر هستند که ما خیلی با آن فاصله داریم.
مهرابی با بیان اینکه این امر به همان تثبیت جایگاه علم و عالم برمی گردد، افزود: این مسئله زمانی مفهوم پیدا می کند که آموزش های ما متکی بر تقاضای بازار و تقاضامحور باشد.
رییس دانشکده فنی و مهندسی شهید چمران کرمان بیان کرد: نکته دیگری که وزارت علوم باید روی آن تاکید بکند و قانون آن وجود دارد، عدالت آموزشی است و نباید مدارک ارائه شده از نظر کیفیت خیلی با هم فاصله داشته باشند و این عدالت در مورد سهمیه دادن و اینکه به چه کسی سهمیه بدهیم نیز صادق است.
وی با شاره به اهمیت بحث های فرهنگی و اجتماعی در وزارت علوم اظهار کرد: وزارت علوم شاید به اندازه وزارت ارشاد بتواند در فرهنگسازی جامعه نقش داشته باشد.
مهرابی خاطرنشان کرد: اتاق فکر دولت باید در وزارت علوم باشد و در استان اتاق فکر در دانشگاه باشد و به عنوان مثال اتاق فکر کشاورزی در دانشکده کشاورزی و اتاق فکر صنعت در گروه صنعت و معدن باشد و باید وزارتخانه این مسئله که دانشگاه ها اتاق فکر دستگاه های اجرایی باشند را جا بیندازد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/10414/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند