کرمان رصد

آخرين مطالب

آیا گاز رادون را می‌شناسید؟ علمي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - استاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر به اثرات گاز رادون اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات بین‌المللی، گاز رادون مهم‌ترین عامل سرطان ریه بعد از سیگار است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، دکتر "زهرا نادری" در کارگاه آموزشی «رادون و خطرات آن» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر، رادون را یک گاز پرتوزای بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه و از نظر شیمیایی بی اثر عنوان کرد و گفت: تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری رادون می‌توان وجود آن را تشخیص داد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه گاز رادون از تلاشی (واپاشی) اورانیم طبیعی موجود در خاک، آب و صخره‌ها به وجود می‌آید افزود: رادون موجود در هوا از طریق تنفس وارد ریه انسان‌ها شده و سپس در ریه واپاشی کرده و ذره آلفا انتشار می‌دهد.
این پژوهشگر با اعلام اینکه ذره آلفا انتشار یافته در ریه، دارای انرژی بوده و باعث حرکت ذره در بافت‌های ریه می‌شود تصریح کرد: انرژی ذره آلفا که توسط بافت‌ها جذب می‌شود باعث آسیب به بافت یا مرگ آن‌ خواهد شد.
وی با بیان اینکه طی تحقیقات بین‌المللی، بعد از سیگار، رادون به عنوان مهم‌ترین عامل سرطان ریه شناخته شده است گفت: در صورتی‌که هوای تنفسی حاوی رادون به مقدار زیاد باشد، بافت‌های ریه به تدریج آسیب دیده که در دراز مدت می‌تواند باعث سرطانی شدن این‌گونه بافت‌ها شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر به راه‌های ورود رادون به فضاهای بسته اشاره کرد و افزود: رادون موجود در خاک به تدریج در زیر ساختمان تجمع شده و فشار آن بالا می‌رود و چون فشار هوا در داخل ساختمان معمولاً کمتر از فشار در داخل خاک است باعث می‌شود که رادون موجود در خاک از طریق کف و دیوارها به داخل ساختمان منتقل شده و مقدار آن افزایش یابد.
نادری یشترین مقدار رادون را در زیر زمین و سپس در طبقات اولیه ساختمان عنوان کرد و گفت: شکاف‌ها در کف ساختمان، اتصالات ساختمانی، شکاف‌ها در دیوارها، درزها در اطراف لوله‌های سرویس‌های بهداشتی، فضاهای خالی داخل دیوارها و آب‌های مصرفی در داخل حمام و آشپزخانه، راه‌های ورود رادون به داخل ساختمان هستند.
این پژوهشگر با بیان اینکه رادون درآب قابل حل است تصریح کرد: در آب چاه احتمال وجود رادون بیشتر است و معمولاً درصد بسیار کمی از رادون موجود در آب رها شده و وارد هوا می‌شود.
وی به منابع انتقال رادون به جو نیز اشاره کرد و گفت: اورانیم طبیعی و رسوبات آن، در خاک پوسته زمین، سنگ گرانیت و صخره‌ها در سراسر کره زمین وجود دارد و در نتیجه در مصالح ساختمانی نیز با غلظت‌های متفاوت یافت می‌شود.
نادری با تاکید بر اینکه رادون تولید شده در خاک یا مصالح ساختمانی به تدریج وارد هوای محیط اطراف ما می‌شود افزود: به طور کلی می‌توان گفت منابع رادون از خاک، سنگ گرانیت، آب‌های زمینی، منابع گاز طبیعی، احتراق زغال سنگ و صنایع، خاک، سنگ‌های زیرین ساختمان، مواد ساختمانی به کار رفته مانند سنگ و شن و ماسه، آب‌های مورد استفاده در منازل و برخی از چشمه‌های آب گرم یافت شده و به هوا منتقل می‌شود
استاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر به کاربرد رادون در علم پزشکی اشاره کرد و با اعلام اینکه برخی از دانشمندان در مورد تغییرات غلظت گاز رادون به منظور پیش بینی زمین لرزه تحقیق کرده‌اند گفت: گاز رادون بیشتر در پرتو درمانی کاربرد دارد.
نادری با بیان اینکه در علوم اتمسفری، از غلظت گاز رادون در فضای باز، تا حدودی به منظور ردیابی توده‌های هوا استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: از گاز رادون در مطالعات هیدرولوژی، به منظور بررسی برهم کنش و میزان نفوذ آب‌های زیرزمینی به آب چشمه‌ها استفاده می‌شود.
وی به اثرات مضر رادون اشاره کرد و افزود: در ایالات متحده هر سال حدود 21 هزار نفر بر اثر سرطان ریه ناشی از قرار گرفتن در معرض این گاز جان خود را از دست می‌دهند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با بیان اینکه رادون از هوا سنگین تر بوده و محل ورود آن به محیط خانه از طریق کف زمین است گفت: طی مطالعات انجام شده، غلظت این گاز در منازل شهرهای لاهیجان، اردبیل، یزد، همدان و قزوین بالاست.»
نادری به روش‌های کاهش رادون در منازل اشاره کرد و افزود: بستن ورودی‌های اصلی رادون به ویژه مجاری و منافذ موجود در فونداسیون یکی از روش‌های کاهش رادون در ساختمان است.
وی، استفاده از لوله‌های خروج گاز و هواکش برای هدایت گاز رادون به خارج از ساختمان را مهم برشمرد و گفت: به کارگیری روش مکش خاک با ایجاد مکش از طریق لوله‌های تعبیه شده از زیر ساختمان، رادون تجمع یافته را به هوای آزاد منتقل می‌کند.
این پژوهشگر، ایجاد فشار مثبت در خانه را از دیگر راه‌های کاهش رادون در ساختمان عنوان کرد و افزود: در این روش با استفاده از فن، یک جریان هوا به داخل زیر زمین و طبقات تحتانی صورت می‌گیرد.
وی روش تهویه هوا به طور طبیعی را با بازکردن پنجره‌ها، درها و تعبیه مجاری خروج هوا در طبقات تحتانی را مهم دانست و گفت: استفاده از یک چاهک فاضلاب کوچک در زیر ساختمان و اتصال آن به یک لوله همراه با مکش هوا به خارج توسط یک هواکش با قدرت کم می‌تواند خروج گاز رادون را تسریع کند»
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر به رنگ آمیزی دیوارها با استفاده از رنگ‌های غیرقابل نفوذ اشاره کرد و افزود: استفاده از مخلوط بتنی با چگالی بالا و همچنین بلوک‌های بنایی فشرده به جای بلوک‌های توخالی و آنالیز رادیواکتیوی مصالح ساختمانی قبل از استفاده، از مهم‌ترین راه‌های کاهش غلظت این گاز در محل سکونت است.
این پژوهشگر با اعلام اینکه در کشورهای توسعه یافته جهان نقشه رادون وجود دارد، بیان داشت: در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، آمریکا و سوئد، قیمت‌گذاری برای خرید و یا فروش منازل و ساختمان‌ها بر اساس میزان وجود رادون در آن منطقه صورت می‌گیرد.
نادری با اعلام اینکه غلظت گاز رادون، لحظاتی قبل از زلزله افزایش پیدا می‌کند گفت: خوشبختانه در زمینه رادون در کشور فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/13056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید