کرمان رصد

آخرين مطالب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دوره رسانه های یکطرفه پایان یافته/ایرنا از جایگاه ویژه ای برخوردار است فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین -
  سید عباس صالحی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه محمد خدادی و سید ضیا هاشمی مدیران عامل سابق و جدید خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برای من امروز توفیق و افتخاری بزرگی است که در خدمت مدیران و کارکنان این سازمان باشم.
وی افزود: بدون شک سابقه 83 ساله و این دیرینگی، شناسنامه ای پدید آورده که این سازمان را در میان دیگر رسانه ها منحصربفرد کرده است.
به گفته صالحی، اندوخته و تجربیات دیرینه این سازمان به مانند اندوخته ها و تجربیات بدست آمده توسط ملت ها و تمدن ها است که بصورت سرمایه در خود انباشته کرده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به سابقه دیرینه و بیش از 80 سال دانشگاه تهران نیز اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران نیز از لحاظ مرکز و محل آموزشی در این زمینه منحصربفرد و از سابقون است.
صالحی خاطرنشان کرد: دو مجموعه ایرنا و صدا وسیما از لحاظ رسمیت، تاریخ، گستره فعالیت، نوع کار در واقع دو مجموعه ای محسوب می شوند که پشتوانه آنها قانون کشور بوده و از طرفی از لحاظ گستره فعالیت مشابهتی با هیچ سازمانی در کشور ندارند.
وی افزود: ایرنا از لحاظ گستره فعالی و نوع کار در داخل و خارج کشور، دارا بودن دفاتر مختلف خارجی، استانها، صدها خبرنگاری که اخبار و محصولات خبری تولید می کنند دارای جایگاه ویژه در میان سایر رسانه هاست، از این رو رسانه ها فراوانی در کشور داریم که تنها در چند حوزه و عرصه خاص فعالیت دارند اما این رسانه دارای تنوع فعالیت و گستره آن است که قابل مقایسه با دیگر رسانه های فعال در کشور نیست.
به گفته صالحی، تنوع کار، خروجی های مختلف، ایجاد کانال ها، شبکه های صوت و تصویر، فیلم، تنوع زبانهای در ایرنا باعث شده که این رسانه در نوع کار و حوزه فعالیت مشابهتی با دیگران در نوع کار نداشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه فعالیت ایرنا در عرصه بین المللی هم اشاره کرد و گفت: قبل و بعد از انقلاب اسلامی خط تماس کشور با خارج تنها از خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.
صالحی در عین حال گفت: به تعبیر من دو رسانه ملی در کشور داریم که صدا وسیما و ایرنا هویت و مزیت و امتیاز خاصی در حوزه رسانه های ملی می بخشند.
به گفته وی، همه اینها یکطرف و سابقه 83 ساله ایرنا یک سرمایه مهم این رسانه محسوب می شود؛ خیلی از نیروهای انسانی و پیشکسوت ایرنا اکنون در این سازمان نیستند و به نوعی از آن منفک شده اند اما همواره دلها و قلبهای آنان به مانند افراد حاضر برای هویت بخشی و پایداری این مجموعه می تپد.
صالحی اظهار داشت: در طول تاریخ 83 ساله ایرنا افراد و اشخاص مختلفی در سطوح عالی، میانی و کارکنان آن تلاش کرده اند تا این هویت را ساخته و همواره بر ارتقای آن نیز کوشا باشند، از این رو این سازمان به نوعی مدیون این زحمات و تلاش هاست که باید ارج نهاده شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خواست که همواره یک رسانه ارتباطی و گفت و گوی مردم و مسئولان باشد و در عین حال تاکید کرد: شناسنامه و سابقه دیرینه خبری، رسمیت، جایگاه، خط تماس با خارج کشور، منابع و سرمایه های انسانی و... ویژگی هایی هستند که از ایرنا تعریفی خاص و متمایز در میان دیگر رسانه ها ایجاد می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دوران رسانه های یکطرفه به پایان رسیده، از خبرگزاری جمهوری اسلامی خواست به عنوان یک رسانه ملی به عنوان پل ارتباطی مردم ومسئولان قرار گرفته تا این دوران یکسویه را به پایان برساند.
صالحی تصریح کرد: باید یکطرفه صحبت کردن را جمع کرده و در عین حال حرف ها دو طرفین شنیده شود، از این رو با رعایت این مهم بقا و جایگاه ایرنا به عنوان رسانه ملی باقی خواهد ماند در غیر اینصورت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به وجود چالش های ملی جدی در کشور گفت: امروز وظیفه رسانه های ملی است که توجه جدی با نگرش به حل مسائل و نه نگاه بحران آفرینی و یاس به جامعه منتقل شود. از این رو رسانه ها باید در این وضعیت تهدیدها را به فرصت تبدیل و در جهت مثبت اندیشی برای افکار عمومی حرکت کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر چالش های ملی را جدی نگیریم تبدیل به یک زلزله و فروپاشی اجتماعی خواهند شد. از این رو رسانه های ملی از جمله ایرنا و صدا وسیما قبل از این که زلزله و فروپاشی ما را متوجه آستانه خطرهای جدی کند با نگاه تحلیلی و تبیینی در جهت حل مسائل و ارائه راهکار های مناسب حرکت کنند.
وی افزود: ایرنا زمانی تک رسانه بود و لذا در این فضا تک رسانه کارهایش به خوبی به چشم می آمد اما امروز فضا با کثرت رسانه ها و بروز و ظهور شبکه های مختلف اجتماعی و ارتباطی مواجه است که چنانچه امروز نتوانیم خود را به روز رسانی کرده و همگام با دنیا حرکت کنیم، در معرض خطر بزرگی قرار گرفته و خواه ناخواه جایگاه رسانه از بین خواهد رفت. از این رو ساختن رسانه برای ما توسط دیگران یک خطر ملی محسوب می شود.
به گفته صالحی، تهدید امنیت ملی فقط با موشک نیست بلکه بارها گفته ام کاهش اعتماد ملی به رسانه و از دست دادن مخاطب به عنوان سرمایه واقعی آن یک تهدید بزرگ محسوب می شود، امنیت فقط موشک و سلاح نیست بلکه بخش مهمی از آن، امنیت نرم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این فضای به مراتب مواجه با کثرت رسانه ها، باید رسانه های ملی مورد اعتماد جامعه و افکار عمومی باشند.
صالحی همچنین گفت: ایرنا باید در این دوره پررقابت بتواند سهم خود را از مصرف رسانه سالم و کیفی همراه با اعتماد بالا در جامعه به دست آورده و سرمایه انسانی خود یعنی مخاطب را حفظ کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت دیپلماسی رسانه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در جهان پرخطر و پرتهدید و همچنین منطقه ای اینچنین زندگی می کنیم و آنچه می تواند این خطرات و تهدیدات را کاهش دهد و از بین ببرد، تقویت دیپلماسی عمومی است.
به گفته صالحی، سرمایه انسانی ایرنا و همه زیرمجموعه های آن شامل روزنامه ایران و دانشکده خبر سرمایه های بی بدیلی به شمار می آینده که می توان با اتکاء، اعتماد و استفاده از این ذخایر، شاهد ارتقا و شکوفایی و زنده نگهداشتن ایرنا به عنوان رسانه ملی در کشور باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید از نگاه تزریقی و کپسولی موقت، حیات یک سازمان را نگهداشت و باید از داخل سازمان با نیروهای انسانی سازمان را با قوت و قدرت در جهت شکوفایی و رشد و ارتقاء حرکت داد.
صالحی به زمان ورود مدیرعامل سابق ایرنا در زمان تصدی علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: محمد خدادی با ویژگی های خاص خود توانست این سازمان را جلو ببرد.
وی افزود: خدادی از سنین جوانی تاکنون پرتلاش در عرصه رسانه، حضور داشته و ما همواره از دیدگاه ها و اظهارنظرهای او دربحث رسانه ای در جلسات وزارتخانه بهره مند بوده ایم.
عضو کابینه دولت دوازدهم به بسیاری از اتفاقات پیش آمده در دولت های نهم و دهم که کشور را دچار مشکلات خاصی کرد اشاره کرد و گفت: خدادی به عنوان فردی جهادی، فعال در حوزه بین الملل و دیگر عرصه ها فرصتی را ایجاد کرد تا ایرنا در سالهای بعد از این دولت ها که مدیریت کردن بسی دشوار بود، ایرنا را رو به جلو ببرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد سلامی به چاپک سازی، تنوع دادن به محصولات تولیدی، حرکت ایرنا در جهت تدبیر، اعتدال و امید دولت توفقیات فراوانی کسب کرده که به نوبه خود از همه این تلاش ها از مجموعه ایرنا تشکر و قدردانی می کنم.
صالحی با اشاره ابعاد شخصیتی و وجودی سید ضیا هاشمی گفت: امروز در خدمت فردی هستیم که شناسنامه و پرونده وی در عرصه های دانشگاهی و علمی و آموزشی کشور گواه بوده و نیاز به معرفی ندارد.
به گفته وی، سوابق فرهنگی، علمی، رسانه ای و اجتماعی دکتر هاشمی ترکیبی از ویژگی ها را یک جا تجمیع کرده که امید می رود این دوره ایرنا با حضور او از لحاظ کاری و فعالیت با شتاب بیشتری به پیش برود.
صالحی خاطرنشان کرد: سوابق علمی وی در حوزه علوم اجتماعی قابل توجه بوده و کمک خواهد کرد که ایرنا با نگاهی عالمانه حرکت تند و شتابان به خود بگیرد.
وی همچنین به سوابق مدیریتی سید ضیا هاشمی اشاره کرد و گفت: او در طول قبول مسئولیت های مختلف مدیریتی در پست های مختلف توفیقات فراوانی را کسب کرده که آخرین آن معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سرپرستی سه ماهه این وزارتخانه بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: توانمندی، تدبیر و قدرت مدیریتی او بطور یقین در تعاملات داخلی و خارجی توفیقات زیادی برای این سازمان به همراه خواهد داشت.
صالحی حضور چهار ساله در هیات نظارت بر مطبوعات، فعالیت رسانه ای در برخی رسانه ها، هیات های موسس مطبوعات و رسانه ها را نیز از دیگر سوابق وی در عرصه رسانه برشمرد.
وی هاشمی را شخصیتی دلنشین، دانشمند، باسواد، روشنفکر، متدین با سلامت نفسانی توصیف کرد و اظهار داشت: ترکیب این ویژگی های برجسته در یک فرد کمتر پیدا می شود زیرا گاهی افرادی یکی دو تا از این ویژگی ها را دارا هستند اما از داشتن دیگر ویژگی ها غافلند اما این ترکیب در ابعاد شخصیتی و وجودی سید ضیا هاشمی جامع و کامل است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد مدیران، کارکنان عوامل خبری ایرنا مانند گذشته همراه و همگام با مدیر عامل جدید این شجره تنومند را در جهت پربار کردن میوه و شاخ و برگ فراوان پرورش دهند.
صالحی در عین حال گفت: در ادامه نیز از نظرات و تجربیات مدیر عامل سابق ایرنا نیز به مانند گذشته بهره مند خواهیم شد.
مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سالن کنفرانس ایرنا برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی استعفای محمد خدادی، روز گذشته(یکشنبه) در حکمی، سید ضیاء هاشمی را به عنوان مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب کرد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/13282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل

کشف بیش از 128 میلیارد کالای قاچاق در طرح 3 روزه پلیس کرمان

برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند

نجات کودک غرق شده در سیلاب

30 توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش

نجات کلیه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان

انهدام باند سرقت احشام با کشف 8 مورد سرقت

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

جیرفت بیشترین بارش استان کرمان را به خود اختصاص داد

وضع برخی از قوانین، موجب سنگ اندازی در تولید می‌شود

سیل در کمین 1200 روستا در سیستان و بلوچستان

شناسه دار شدن بیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت توسط سیلاب

تخریب مزارع کشاورزی جیرفت بر اثر سیلاب

آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی جنوب استان کرمان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

آسیب سیلاب به دیوارحایل و کناره بندی رودخانه ملنتی جیرفت

باران راه ارتباطی 38 روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است

سیستم قضایی آماده شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی است

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

انگشت‌های اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد

انگشت‌ اتهامی که به سمت سعید آقاخانی، جواد عزتی و محسن تنابنده گرفته شد/ صداوسیما عذرخواهی کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

شناسه دار شدنبیش از 3 هزار هنرمند زرندی در سامانه وزارت میراث فرهنگی

سیل جان 3 دختر را در کرمان گرفت / آخرین خبر از سرنوشت دختران

خسارت 57 میلیاردی سیل به راه‌های جنوب کرمان

سرمربی یونانی با یک خبر بد به سیرجان برگشت!

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

سیراب شدن کویر کرمان در بهار

جاده جیرفت - بلوک بازگشایی شد

وضع برخی قوانین موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود

دستگیری مخلان نظم و امنیت عمومی در ماهان

تبادل توافق نامه احداث مجتمع رفاهی در محور راور - دیهوک

رفسنجان، طولانی ترین مسیر کاروان پیاده روی صادقیه در کشور را اجرا می کند

4 مفقودی سیل استان کرمان زنده پیدا شدند

(ویدئو) ماجرای تکان‌دهنده گم‌شدن سه دختر چوپان 12 تا 20 ساله