کرمان رصد

آخرين مطالب

آهنگ صنعتی شدن جنوب کرمان نواخته شد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - جیرفت - با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اقتصاد تک قطبی جنوب استان کرمان که تنها به کشاورزی متکی بود، مورد توجه دولتمردان قرار گرفت به گونه ای که امروز با نگاهی به پروژه های اقتصاد مقاومتی می توان به خوبی، آهنگ صنعتی شدن این منطقه را شنید.
جنوب استان کرمان معروف به هند ایران با تولید سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می شود به گونه ای که شغل بیش از 60 درصد مردم این منطقه کشاورزی است، اما در سال های اخیر، کشاورزی روی خوش خود را از مردم منطقه جنوب کرمان دریغ کرده است که این مورد به تنهایی ابعاد بسیار زیادی را در بر می گیرد از این رو با توجه به مقرون به صرفه نبودن این بخش، نیاز به یک تغییر راهبردی از اقتصاد تک قطبی به صنعتی شدن با محوریت اهداف اقتصاد مقاومتی بیش از پیش احساس شد.
از آنجا که کبود منابع آبی و از آن طرف حفر بی رویه و اجتناب ناپذیر چاه های آب به تهدیدی برای معیشت و آینده اهالی هفت شهرستان جنوبی تبدیل شده بود، نماینده های دولت تدبیر و امید با تدبیر و عقلانیت گام های بزرگی در جهت صنعتی شدن مناطق جنوبی استان کرمان برداشتند تا جایی که امروز به جرات می توان گفت که یک انقلاب صنعتی در این خطه از کشور در حال رقم خوردن است.
صنعتی شدن جنوب کرمان در سنوات گذشته فقط یک رویا بود ولی هم اینک این مهم از حرف به عمل تبدیل شده است و اثرات اقدامات زیربنایی مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب در سال های آینده بیشتر تجلی پیدا خواهد کرد.
**بنا به اذعان محسن کمال الدینی یکی از فعالان و کارشناسان اقتصادی استان کرمان، روزگاری در این دیار احداث کارخانه، تنها یک رویا بود و در صورت تحقق، یک دستآورد بزرگ برای مسئولان قلمداد می شد اما طی چند سال اخیر با تدبیر دولت و همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی در بخش خصوصی، شهرک های صنعتی موجود تکمیل شده و به احداث شهرک های صنعتی جدید نیاز است و این جهش در ایجاد صنایع، نشان از کارنامه درخشان دولت در این بخش است.
**یکهزار و 726 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنعت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع یکهزار و 726 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حال انجام در حوزه صنعت حدود 50 درصد در مدت چهارساله نخست دولت تدبیر و امید محقق شده است.
محمود اسکندری نسب تصریح کرد: بیش از 54 درصد تمامی صنایع به بهره برداری رسیده در تاریخ جنوب کرمان در این دولت اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان در سال 96 با تحقق 69 درصدی تعهد اشتغال موفق شد رتبه دوم اشتغال را در بین دستگاههای اجرایی استان کرمان کسب کند عنوان کرد: در کمتر از 9 ماه نخست امسال، یک هزار و 200 شغل پایدار در این هفت شهرستان ایجاد شده است.
وی افزود: یکی از نتایج مهمی که تاکنون در اجرای این برنامه رخ داده، اشتغال 40 درصدی بانوان است که نشانه خوبی از مشارکت زنان فعال و زحمتکش جنوب کرمان در فعالیت های اقتصادی و تولیدی است.
وی افزود: تاکنون هشت پهنه معدنی در جنوب کرمان تعریف و یک پهنه آزاد شده و اکنون هفت پهنه به مساحت 17 هزار و 486 کیلومتر مربع به سرمایه گذاران واگذار شده که بیش از 45 درصد کل مساحت جنوب کرمان را شامل می شود.
اسکندری نسب خاطرنشان کرد: قبل از دولت یازدهم 2 هزار و 48 کیلومتر مربع از مساحت جنوب کرمان اکتشاف شده بود که طی چهارساله اخیر با رشدی بالغ بر 214 درصد یعنی بیش از 2 برابر اکتشاف انجام شده در تاریخ جنوب کرمان است که چهار هزار و 389 کیلومترمربع دیگر نیز به اکتشافات معدنی منطقه افزوده شده که راه اندازی صنایع پایین دستی این مواد معدنی می تواند استان کرمان را دچار تحول بزرگی کند.
وی خاطرنشان کرد: در جنوب کرمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 57 فقره پروانه اکتشاف مس صادر شده است که از این تعداد 28 فقره در دولت تدبیر و امید بوده است و 49 درصد تمام پروانه‌های مس صادر شده‌ تاریخ جنوب کرمان را شامل می شود.
وی اضافه کرد: تعداد پروانه های اکتشافی صادره در جیرفت بیش از 40 درصد و مابقی در سایر شهرستانهای جنوب کرمان قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی و اهداف متعالی اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید اشتغال، این سازمان تعداد هفت مجوز کارخانه فرآوری با سرمایه گذاری حدود 2 هزار میلیارد ریال را صادرکرده که زمینه اشتغال حدود 900 نفر را فراهم آورده است که 100 درصد سرمایه گذاری های این صنایع معدنی در 4 سال اخیر محقق شده است.
فرماندار جیرفت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه تلاش مجموعه مدیریتی دولت در جنوب کرمان در راستای جذب سرمایه گذاران برای احداث کارخانه های فرآوری محصولات کشاورزی به ثمر نشسته است.
احمد امینی روش افزود: احداث صنایع تبدیلی جزو اولویت های کاری مدیران در راستای ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی و جلوگیری از هدر رفتن دسترنج کشاورزان زحمتکش منطقه است.
وی ادامه داد: در همین دولت بزرگترین کارخانه مس کاتد جنوب استان کرمان با تولید سالانه 20 هزار تن در سال در بخش ساردوییه شهرستان جیرفت کلنگ زنی شد.
وی بیان کرد: در بخش صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی فعالیت های خوبی انجام شده است و امروز زمینه برای حضور بخش خصوصی فراهم شده است.
وی از وفاق و همدلی بین مسئولان به عنوان یک دستاورد برای جنوب کرمان یاد کرد و گفت: این دستاورد بزرگ ماحصل طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار کرمان است که موجبات مشارکت همه اقشار را در توسعه اقتصادی مناطق فراهم کرد.
جنوب استان کرمان با حدود یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان تشکیل شده است.
گزارشگر: هادی شفیعی مجاز**انتشار:بهنام احمدی *
7450/7429/ 5054

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/16386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ