کرمان رصد

آخرين مطالب

کرمان قطب شهاب سنگ کشور علمي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاین - کرمان - کارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی با بیان اینکه تاکنون 239 قطعه شهاب سنگ به نام ایران در بولتن جهانی شهاب سنگ به ثبت رسیده است که 227 شهاب سنگ آن از استان کرمان به عنوان قطب شهاب سنگ ایران می باشد .
حجت کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فقط 12 شهاب سنگ از نقاط دیگر کشور در بولتن شهاب سنگ به ثبت رسیده و بزودی شهاب سنگ های دیگر نیز از کرمان در لیست ثبت شده های بولتن جهانی قرار خواهد گرفت .
وی بیان کرد: فقط چهار شهاب سنگ در ایران در طول 200 سال گذشته تا چهار سال قبل ثبت جهانی شده بود که با ثبت این تعداد شهاب سنگ در چند سال اخیر، رتبه ایران از ١٢٢ در بین ١٣٦کشور به رتبه نهم رسیده است که امیدواریم با ثبت شهاب سنگ های جدید جزو پنج کشور اول جهان در این زمینه قرار بگیریم.
کارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی بیان کرد: حدود ١٣سال به صورت انفرادی و گروهی و به طور مداوم در زمینه کشف، شناسایی و مطالعه بر روی شهاب سنگ ها فعالیت می کنم و با جمع آوری شهاب سنگ ها، تحقیقات گسترده ای انجام شده که در کشور بی نظیر است.
وی گفت: تاکنون نمونه ٥٣٠ شهاب سنگ کشف شده از ١٠ گرم تا ١٢کیلوگرم را برای آزمایش و تایید به مرکز تحقیقات شهاب سنگ ها در دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه ارسال کردیم که با همکاری و نظارت دکتر حامد پورخرسندی تعداد زیادی از آنها به ثبت رسیده و مابقی آنها تا ٦ ماهه آخر سال آینده به ثبت جهانی خواهد رسید.
وی با بیان اینکه بولتن جهانی بزرگترین و معتبرترین مرکز ثبت داده ها و مشخصات شهاب سنگ های دنیا است افزود: تمام شهاب سنگ ها از ایران و نقاط دیگر دنیا در این بانک شهاب سنگی به همراه مختصات، مشخصات سنگ، اسم فرد و سایر اطلاعات لازم برای بررسی و تحقیق دانشگاه ها، موسسات علمی و محققان و دانشجویان به ثبت می رسد.
کمالی بیان کرد: کویرها و یا دشت های ماسه ای که فرسایش آبی کمتری و فرسایش بادی بیشتری دارند بهترین منطقه برای جستجو برای شهاب سنگ ها هستند.
وی با اشاره به اهمیت شهاب سنگ ها برای دانشمندان و محققان افزود: بیشتر شهاب سنگ ها بازمانده ماده اولیه ای هستند که منظومه شمسی از آن پدید آمده است و بررسی این شهاب سنگهای آغازین در آزمایشگاه، دانشمندان را قادر می کند با بخشی از غبار اختری که منظومه شمسی از جمله خورشید، زمین و غیره از آن پدید آمده فعالیت علمی انجام دهند.
وی با بیان اینکه این اجرام نمونه ای از بخش های دست نیافتنی منظومه شمسی هستند تاکید کرد: شهاب سنگ هایی که به زمین سقوط می کند دارای مقادیر بسیار ناچیزی از این مواد معدنی هستند که این مواد اطلاعات بسیار زیادی را از منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
این کارشناس ارشد زمین شناسی و سنگ ادامه داد: به همین دلیل مراکز خرید و فروش شهاب سنگ ها در برخی از کشورها دایر شده است که مشتریان اصلی این مراکز بیشتر اوقات موزه ها و مراکز پژوهشی هستند که نمونه های مهم تازه یافت شده را خریداری می کنند.
وی اظهار کرد: با ثبت تمام شهاب سنگ های ثبت شده ایران و کرمان و با همکاری میراث فرهنگی کرمان و هماهنگی های انجام شده بزودی بزرگترین موزه شهاب سنگی ایران در کرمان با تعداد بالای ١٥٠ شهاب سنگ متفاوت راه اندازی خواهد شد.
کمالی بیان کرد: در کنار فعالیت های کشف و بررسی و ثبت شهاب سنگ ها، مشغول جمع آوری اطلاعات برای نوشتن نخستین کتاب در مورد شهاب سنگ های ایران هستم و بزودی با همکاری و حمایت میراث فرهنگی کرمان به مرحله چاپ خواهد رسید.
وی تصریح کرد: تاکنون هیچ حمایتی از طریق هیچ مرجع دولتی یا علمی یا دانشگاهی از من به عنوان یک محقق سنگ شناسی نشده است و تمام هزینه های جستجو، پیدا کردن و ارسال نمونه به خارج از کشور برای ثبت جهانی به نام ایران را به صورت شخصی تأمین کرده ام و صرفا به خاطر عشق و علاقه وافری که به کارم داشتم پیگیر این پدیده بزرگ علمی بوده ام.
کمالی از ادارات دولتی مرتبط و مراکز دانشگاهی به منظور حمایت از این حرکت علمی بی نظیر درخواست کمک کرد و افزود: باید شهاب سنگ های با ارزش و کمیاب قبل از اینکه بر اثر فرسایش از بین برود یا به دست غارتگران و دلالان از ایران خارج شود را کشف و ثبت کنیم.
اجرام سرگردان جدا شده از سیارکها در منظومه شمسی بر اثر ورود به جو زمین و تاثیر جاذبه به شدت گرم شده و می سوزند و اگر تکه هایی از این اجرام که وزنشان از چندین گرم تا چندین تن هم می رسد به زمین سقوط کنند، شهاب سنگ نامیده می شود.
حدود 80 هزار سال قبل بزرگترین شهاب سنگ دنیا با وزن بیش از 60 تن در مزرعه هوبا نامیبیا در آفریقا به زمین برخورد کرد که امروزه آن را بزرگ ترین شهاب سنگ شناخته شده دنیا می دانند.
تاریخچه نخستین شهاب سنگ ایران به سال ١٨٨٠ میلادی در ورامین برمی گردد که ٥٤ کیلوگرم وزن دارد و هم اکنون در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/18113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان