کرمان رصد

آخرين مطالب

صنعت شالبافي کرمان وارد فاز اجرايي مي شود/با حمايت استاندار، شال سنتي کرمان دوباره به دوران رونق اميرکبير خواهد رسيد اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان آنلاين - رئيس هيات مديره شرکت کرمان مجازي، با اشاره به اينکه صنعت شالبافي در کرمان حدود 150 سال پيش منسوخ شده است، گفت: احياي اين صنعت يکي از ايده هاي مهندس رزم حسيني استاندار کرمان است که اجرايي شدن اين ايده به شرکت کرمان مجازي سپرده شده است
رئيس هيات مديره شرکت کرمان مجازي، با اشاره به اينکه صنعت شالبافي در کرمان حدود 150 سال پيش منسوخ شده است، گفت: احياي اين صنعت يکي از ايده هاي مهندس رزم حسيني استاندار کرمان است که اجرايي شدن اين ايده به شرکت کرمان مجازي سپرده شده است.
به گزارش روابط عمومي استانداري کرمان، خليل همايي افزود: توليد شال به عنوان يک محصول سنتي و عجين با فرهنگ مردم استان کرمان با پيشينه ي تاريخي ارزشمند خود، مي تواند در تحقق اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال نقش داشته و سهم قابل توجهي را به خود اختصاص دهد.
وي يادآور شد: اين کالا صد در صد طبيعي و بومي است و از کرک بز رايني يا پشم گوسفند بهاره تهيه مي شود، و برترين صنايع تبديلي الياف ظريف شال و کرک در انگلستان وجود دارد.
وي با اشاره به اين که مواد خام توليد شال در حال حاضر از کشورهاي آسيايي نظير افغانستان به انگلستان صادر و نخ توليدي انگلستان به کشمير جهت بافت شال داده مي شود، اظهار داشت: با منسوخ شدن صنعت شالبافي در کرمان، شال کشمير جايگزين شال کرمان شده است که باحمايت استاندار محترم از اين صنعت و هنر تاريخي و همکاري دستگاه هاي دولتي و عمومي و بخش خصوصي، مي توان رونق مجدد را به آن برگرداند.
وي با بيان اينکه شرکت کرمان مجازي براي احياي اين صنعت، پروسه ي طولاني را طي کرده و موفق به طراحي و ساخت دستگاه جديد شالبافي شده است، تصريح کرد: اين دستگاه ضمن حفظ ويژگي هاي بافت سنتي، سرعت عمل در بافت را بالا برده و در نهايت توليد را مقرون به صرفه و اقتصادي کرده و کيفيت محصول ارائه شده بالا است.
همايي به همکاري پارک علم و فناوري و حمايت دکتر قوام از اين پروژه براي طراحي و توليد اين دستگاه اشاره کرد و گفت: جلسات متعددي در اين رابطه با پارک علم و فناوري استان داشتيم و تفاهم نامه ي همکاري با اين پارک منعقد شده است.
وي به رايزني هاي صورت گرفته براي طراحي اين دستگاه اشاره و خاطرنشان کرد: مطالبات برخي از شرکت ها براي طراحي اين دستگاه رقم هاي نجومي و از 100 ميليون تا 4 ميليارد تومان متغيير بود ولي شرکت کرمان مجازي موفق شد با کمترين هزينه و با بهره گيري از توان متخصصان و کارشناسان با انگيزه و با روحيه ي جهادي، اين دستگاه را طراحي و توليد کند که هم اکنون يک نمونه از آن در موزه ي بانو حياتي قرار داده شده است.
وي يادآور شد: اين دستگاه در ارديبهشت ماه سال جاري توسط معاون علمي و فناروري رئيس جمهور جناب آقاي دکتر ستاري و با حضور استاندار محترم کرمان رونمايي شد و هم اکنون در مرحله اي هستيم که مي توانيم اشتغال زايي کنيم و به قدر همت مديران استاني به بخشي از آن‌چه مد نظر مقام معظم رهبري که همان اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال است، جامه عمل بپوشانيم.
وي با تاکيد بر اين که طبق هم انديشي هاي انجام شده، قرار است هنرجويان اين صنعت، در اولويت نخست از مددجويان واجد شرايط کميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي باشند، گفت: اميدواريم با تعامل خوبي که قرار است از سوي صندوق کارآفريني اميد، کميته امداد، بهزيستي و حمايت اداره کل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري با شرکت کرمان مجازي صورت مي گيرد، تعداد 80 دستگاه شالبافي تا پايان سال توليد و حداقل براي 80 نفر اشتغال خانگي و در صورت راه اندازي کارگاه متمرکز در دو شيفت براي 160 نفر اشتغال ايجاد شود.
همايي با بيان اين که در حال حاضر آمادگي ساخت 10 دستگاه در ماه را داريم، خاطرنشان کرد: سرمايه در گردش اين اشتغال حدود 10 ميليون تومان است و اين نوع اشتغال زايي همان اشتغال خرد و با سرمايه گذاري محدودي است که مد نظر مقام معظم رهبري است و بافندگان مي توانند در آمد ماهيانه ي مناسب و مطمئني براي خود کسب نمايند .
مديرکل جذب و حمايت ا ز سرمايه گذاري استانداري کرمان نيز در اين جلسه ضمن تشکر از آقاي همايي و هم چنين تيم پژوهشي و طراحي شرکت کرمان مجازي، گفت: گامي که کرمان مجازي براي احياي صنعت شالبافي برداشته، در جهت توسعه استان و اشتغال زايي و حفظ فرهنگ اصيل کرمان است که دهه هاي متمادي به دست فراموشي سپرده شده بود و با ايده ي استاندار محترم احيا گرديده است.
وحيد ميزرايي ساخت دستگاه جديد شالبافي با بهره وري بالا و کيفيت مناسب را از نقاط قوت شرکت کرمان مجازي دانست و اظهار داشت: در سال اقتصاد مقاومتي و توليد و اشتغال، اداره کل جذب و حمايت از سرمايه گذاري مصمم به مشارکت جدي در پروژه احياي صنعت شالبافي مي باشد تا شال کرمان به توليد انبوه برسد و در نهايت شاهد صادرات اين محصول به بازارهاي جهاني باشيم.
وي با بيان اين که در اين مسير قرار است بهزيستي، کميته امداد و صندوق کارآفريني اميد نيز مسئوليت هايي داشته باشند، خاطرنشان کرد: معرفي مددجو و تامين تسهيلات ارزان قيمت از جمله ي اين مسئوليت هاست.
ميرزايي با اشاره به اين که در زمينه توسعه اين صنعت در ساير نقاط استان و هم چنين فروش محصول توليدي نيز از معين هاي اقتصادي استان کمک خواهيم گرفت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز با فضايي که در استان حاکم است شرکت هاي بزرگ اقتصادي به رونق کسب و کارهاي کوچک و کم هزينه و انجام مسئوليت هاي اجتماعي خود بيش از گذشته روي آورده اند و اين اقدامي است که استان کرمان را به عنوان يک استان الگو و نمونه مطرح ساخته است.
وي با بيان اين که براي احياي صنعت شالبافي از هيچ همکاري مضايقه نخواهيم کرد، گفت: نگاه ما به اين محصول، نگاهي صادرات محور است و با قابليت ها و ظرفيت هايي که در استان وجود دارد، از جمله کارخانه کرک بافت که به تازگي احيا شده، مي توانيم زنجيره توليد تا بازار مصرف را تکميل نماييم.
ميرزايي با بيان اين که در کرمان 3 هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد، اظهار کرد: احياي صنعت شالبافي مي تواند به اشتغال و درآمد زايي و رونق اقتصاد استان، کمک بزرگي کند.
گفتني است در اين جلسه مقرر شد با حمايت استاندار محترم، مشارکت معين هاي اقتصادي و با همکاري کميته امداد امام خميني (ره)، بهزيستي، صندوق کارآفريني اميد و هم چنين اداره کل فني و حرفه اي و با محوريت اداره کل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري، راه اندازي کارگاه هاي خانگي شالبافي و کارگاه متمرکز شالبافي در کرمان، طي دو ماه آينده کليد بخورد و احياي صنعت شالبافي وارد فاز اجرايي و توليد انبوه شود.
شيباني معاون کميته امداد امام خميني (ره) نيز در اين جلسه ضمن استقبال از اين پروژه اعلام آمادگي اين کميته براي همکاري با اداره کل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري و شرکت کرمان مجازي جهت احياي صنعت شالبافي دراستان، گفت: اشتغال هاي خانگي مانند شالبافي که درآمد خوبي را براي مددجويان به همراه دارد، مي تواند کميته امداد را در رسيدن به مهم ترين هدف خود که همان رساندن مددجويان به خودکفايي و خروج آن ها از پوشش کميته امداد است، نزديک کند.
مديران شرکت کرمان مجازي (مجري طرح احياي صنعت شالبافي کرمان)، در جلسه اي با ميرزايي، مديرکل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري که با حضور شيباني معاون کميته امداد امام خميني (ره) استان برگزار شد، شرکت نموده و به تبادل نظر پرداختند.
در اين جلسه تاريخچه اي از صنعت شالبافي در استان کرمان مطرح و اعلام شد سابقه‌ي اين صنعت مربوط به هزار سال پيش در کرمان بوده و در دوره‌ي قاجاريه خصوصاً دوران صدارت اميرکبير در کرمان رونق فراواني د اشته است به طوري که سرپرسي سايکس و تاورنيه درآمد شال کرمان در آن سال ها را بيش از 60 هزار ليره استرلينگ برآورد کرده اند.
به گواه تاريخ در سال 330 هجري قمري در اموال يکي از خلفاي عباسي 7 هزار طاقه شال کرمان وجود داشته و اين نمونه ها نشان مي دهد که شال جزو باارزش ترين و درآمدزا ترين دارايي هاي مردم در زمان قاجار بوده و در آن زمان 3 هزار دستگاه شالبافي در خانه‌هاي مردم وجود داشته است




لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/6677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران