کرمان رصد

آخرين مطالب

در لایحه بودجه 1401؛

استان کرمان رتبه چهارم بودجه منابع عمومی را به خود اختصاص داد اقتصادي

استان کرمان رتبه چهارم بودجه منابع عمومی را به خود اختصاص داد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان این که استان کرمان به لحاظ میزان بودجه منابع عمومی، رتبه چهارم کشور به خود اختصاص داده است گفت: استان کرمان با 235,833,420 میلیون ریال بودجه منابع دولتی بعد از استان های تهران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین منابع عمومی است.

"جعفر رودری" عصر امروز 29 آذرماه در نشست خبری با محوریت تشریح لایحه بودجه 1401 استان کرمان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: کشور دچار رکود مخصوصا در برخی بخش ها و روند تشکیل سرمایه از سال 96 به بعد تقریبا منفی شده بود.
وی ادامه داد: براساس آخرین گزارش پژوهشی مرکز آمار، حدود 28 درصد GDP کشور مربوط به استان تهران است و استان های اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و آذربایجان و سپس استان کرمان در رتبه های بعدی قرار دارند و سایر استان ها سهم کمی از اقتصاد کشور را دارند و باید به بحث آمایش سرزمین توجه بیشتری شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ورود مطالعات آمایش سرزمین به برنامه های بودجه کشور را اتفاقی میمون دانست و اظهار کرد: در تاریخ اقتصادی کشور پس از انقلاب بیشترین نرخ تورم در سال 1374 که حدود 49 درصد بود را تجربه کردیم و متاسفانه در سال های 98 و 99 تقریبا همین نرخ تورم را شاهد بودیم.
وی بیان کرد: لایحه بودجه با اصلاح ساختار و برنامه محوری تنظیم و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است تا ارتقای شاخص های کلان اقتصادی کشور را رقم بزنیم.
رودری بیان کرد: رشد اقتصادی هشت درصد را در بودجه سال آینده مبنا قرار گرفته و سهم وزارتخانه‌ها و استان‌ها مشخص شده که هر کدام از دستگاه‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهد. 3.5 واحد درصد این رشد باید از محل بهره وری تامین شود.
وی با بیان این که سال آینده باید یک میلیون فرصت شغلی در اقتصاد محقق شود، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه برآوردی انجام داده است و در حوزه سرمایه گذاری 4.5 درصد رشد اقتصادی براساس نیازی که به سرمایه‌گذاری داریم از محل منابع بانک‌ها، بازار سرمایه، بودجه عمومی دولت، منابع داخلی شرکت‌های دولتی، صندوق توسعه ملی نفت، منابع آورده بخش خصوصی و منابع خارجی تامین کند و برای هر کدام سهمی قائل شده‌اند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان توسعه صادرات را مهمترین سرفصل بودجه 1401 دانست و بیان کرد: تامین منابع و هدف گذاری در سطح ملی، استانی و بخشی صورت گرفته است.
وی بیان کرد: استان کرمان برآورد 8.2 درصد ظرفیت رشد اقتصادی خود اعلام کرده و در لایحه بودجه برای ما رشد اقتصادی 7.7 درصد در نظر گرفته است.
رودری، کیفیت بودجه ریزی و ایجاد ثبات را از تغییرات بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: بودجه سال آینده از ردیف محوری عبور و در مسیر برنامه محوری قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ساماندهی پروژه های پیوست شماره یک و بخشی از آنها به استان ها منتقل شده است ادامه داد: باتوجه به گزارش های ارائه شده در سال 99 طول زمان اجرای پروژه های عمرانی در کل کشور به حدود 17 سال افزایش یافته این در حالی است که در سال 91 این زمان 10 سال بوده است. براساس بدیهی نسبت به اعتبارات اختصاصی 28 سال برای اتمام همه پروژه های نیمه تمام وقت لازم است.
این مقام مسئول افزود: عادلانه کردن پرداخت های پرسنلی و کاهش 15 درصدی هزینه های دولتی، از دیگر ویژگی های بودجه 1401 می باشد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان استفاده از ظرفیت های خالی اقتصادی را از دیگر ویژگی های بودجه 1401 دانست و ادامه داد: جلوگیری از تحمیل هزینه های دولت به سیستم بانکی و در بودجه 1401 این موضوع ساماندهی شده است، شناسایی گلوگاه های رشد تولید، تسهیل فضای کسب و کار و حذف ارز ترجیحی و ... از دیگر شاخص های لایحه بودجه است.
وی از سرفصل هایی که برای کمک به رشد شاخص های اقتصادی در نظر گرفته شده سخن به میان آورد و بیان کرد: تبصره 14 (مربوط به هدفمندی یارانه) حدود 470 میلیارد تومان است که از سرفصل های فروش فراورده های نفتی تامین می شود
رودری با بیان اینکه تبصره 18 با رویکرد جدید خواهیم داشت عنوان کرد: دولت برنامه دارد صندوق‌های توسعه استانی راه اندازی کند تا منابعی که در سال آینده از محل تبصره 18 در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد در اختیار این صندوق‌ها قرار گرفته و تلاش بر این است که تحرکی در اقتصاد ایجاد کنند و به بخش خصوصی تسهیلات بدهند. در همین راستا اختیاراتی به استان‌ها داده خواهد شد تا بتوانند منابع خود را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: بخشی از رشد 7.7 درصد اقتصادی استان از طریق صندوق توسعه استانی تامین می شود و همچنین از محل فروش دارایی های مازاد و مازاد مالیات درآمد و بهره مالکانه (تبصره 6 اصلاح معادن) تامین خواهد شد. استفاده از بازارهای پولی، سرمایه گذاری و فاینانس خارجی از دیگر رویکردهای ماست و منابع دولتی بیشتر با هدف اهرم شدن و کمک کردن برای جلب سایر بخش های غیردولتی برای توسعه استان است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: در لایحه بودجه، دخل و خرج دولت در سال آینده با رقم 3631 هزار میلیارد تومان بسته شده است. همچنین بر اساس ماده واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر ٣٦ میلیون و ٣١٠ و ٧٠٤ میلیارد و ٦٢٨ میلیون ریال است و بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر 15 میلیون و 52 هزار و 396 میلیارد و 113 میلیون ریال است که 1372 هزار میلیارد تومان آن منابع و مصارف در حوزه عمومی دولت است.
وی افزود: 664 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت از محل درآمدها که عمده این درآمد از محل مالیات تامین می شود و تقریبا 60 درصد 1372 هزار میلیارد تومان آن بر منابع و مصارف، متمرکز است.
رودری افزود: در حوزه مالیات از 325 هزار میلیارد تومان به 526 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که 32 درصد رشد دارد که از محل فرار مالیاتی و مودیان جدید تامین می‌شود و تولیدکنندگان نباید نگران باشند.
وی تاکید کرد: از 1372 میلیارد تومان توزیع حدود 605 هزار میلیارد تومان آن تثبیت شده است که سهم استان کرمان از این رقم حدود 20 هزار میلیارد تومان معادل حدود 3.3درصد سهم کشور است و حدود 4800 میلیارد تومان آن در اختیار شورای برنامه ریزی و توسعه استان قرار می گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته بعد از متعادل سازی در شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان 2600 میلیارد تومان به 3641 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند که بیش از رشد 38 درصدی رشد اعتبارات تملک و دارایی سرمایه ای استان است.
وی ادامه داد: در حوزه هزینه ای اعتبارات سال گذشته 976.5 میلیارد تومان بود که به هزار و 208 میلیارد تومان معادل حدود 23.7 درصد رشد داریم که نسبت به رشد کشوری 3 واحد درصد رشد ما بیشتر است.
رودری، سهم استان کرمان در بودجه هزینه ای کشور را 4.6 درصد اعلام کرد و افزود: بدین لحاظ با توجه به سهم جمعیتی و کارکنان استان کرمان بعد از استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و اصفهان در رتبه هفتم کشور قرار گیرد.
وی عنوان کرد: 9 هزار و 951 میلیارد تومان درآمد استان کرمان در سال گذشته بود که امسال به 22 هزار و 783 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و درصد استان از کل درآمدهای استانی 5.2 درصد است و بیشتر سهم درآمدی مربوط به شرکت های بزرگ معدنی استان از جمله شرکت صنعتی گل گهر و مس و شرکت های زیرمجموعه آنهاست. سهم این شرکت ها بین 64 تا 65 درصد است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان رشد درآمدهای استان را حدود 129 درصد اعلام کرد و افزود: این رشد نسبت به متوسط کشور بالاتر است.
وی با بیان این مطلب که استان کرمان به لحاظ میزان بودجه منابع عمومی رتبه چهارم کشور به خود اختصاص داده است گفت: استان کرمان با 235,833,420 میلیون ریال بودجه منابع دولتی بعد از استان های تهران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین منابع عمومی هستند.
رودری بیان کرد: احداث بیمارستان شهرستان عنبرآباد و شهربابک در لایحه بودجه دیده شده و به‌عنوان پروژه‌های ملی ردیف اعتباری گرفتند و به پروژه های ملی اضافه شدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/239837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان