کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر از جنوب کرمان؛

روایتی از کوخ‌های گرفتار در سیلاب/ ‏‬سیل زده‌ها امیدوار شدند سياسي

روایتی از کوخ‌های گرفتار در سیلاب/ ‏‬سیل زده‌ها امیدوار شدند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – حضور رئیس جمهور بعد از سفر روسیه در روستاهای کپری و مناطق محروم سیل زده کرمان امیدهای مردم محروم را برای حل مشکلاتشان افزایش داد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سیل زدگان استان کرمان جنوب کرمان که بعد از چند روز از سیل همچنان با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند از مسئولان می‌خواهند تمرکز خود را بر جلوگیری از بروز سیل در کرمان قرار دهند.
طی 2 هفته دو بار جنوب استان کرمان را سیل فرا گرفت و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است. در حالی میزان خسارات سیل ابتدایی در کرمان هزار و 500 میلیارد تومان اعلام شد که گفته می‌شود خسارات در سیل دوم به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.
در زمان بروز سیلاب مسئولان از دستگاه‌های مختلف در کرمان حضور یافتند که شامل وزیر نیرو، وزیر آموزش و پرورش، معاون اول رئیس جمهور، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس ستاد مدیریت بحران و در نهایت رئیس جمهور می‌شود.
هر چند در زمان بروز حوادثی مانند سیل به دلیل ابعاد گسترده خسارت‌ها و ایجاد ضرورت‌هایی که باید در اسرع وقت انجام شود زمینه بروز اقدامات فوری برای جبران خسارت‌ها وجود ندارد اما هنوز مردم شاهد کاهش مشکلاتشان نیستند.
حضور گروه‌های جهادی، سپاه و ارتش در مناطق سیل زده
اما عملاً می‌توان سرعت عمل مسئولان در زمینه امداد رسانی اولیه و ارائه کمک‌های زیستی را در جنوب کرمان ستود و هر چند این خدمات در شرق استان حوزه جازموریان کمی دیرتر انجام شد اما هم اکنون مردم در این منطقه نیز از خدمات بهره مند شدند.
توزیع چادر و ایجاد کمپ‌های اسکان اضطراری، توزیع وسایل گرمایشی و مواد خوراکی در این بخش با فوریت انجام شد و هم اکنون گروه‌های جهادی سپاه و بالگردهای سپاه و ارتش و هلال احمر در کنار نیروهای فنی مهندسی ارتش در حال خدمات رسانی می‌باشند.

کرمان رصد


رودخانه‌ها همچنان در روستاها جاری هستند
اما با وجود چند روز از سیل در بسیاری از مناطق جنوب کرمان رودخانه‌ها همچنان جاری هستند و البته از مسیر خود خارج شده‌اند و بستر آنها روستاها و مزارع مردم شده است.
مردم منطقه نیز در اولین قدم خواستار جلوگیری از ورود آب به مناطق محل زندگی شأن هستند.
گل و لای در بیش از 6 هزار خانه مسکونی
از سوی دیگر در مناطقی نیز که سیل متوقف شده است آب و گل و لای تمام عرصه زندگی مردم را فرا گرفته است که شامل تقریباً 330 روستا می‌باشد و هنوز هم 120 روستا در مناطق دور افتاده جازموریان در دسترس نیستند و به صورت هوایی به آنها خدمات رسانی می‌شود و 70 روستای ریگان نیز همچنان با بالگرد خدمات رسانی می‌شود.
راه اصلی کرمان به چابهار نیز سرانجام پس از 5 روز با ایجاد مسیر انحرافی به صورت موقت باز شده است اما 3 پل اصلی در این مسیر تخریب شده است و باید در اسرع وقت مشکلات در این حوزه برطرف شود.
حضور رئیس جمهور در مناطق سیل زده که فوراً از روسیه به رودبار جنوب انجام شد مردم این منطقه را غرق در امیدواری کرد و این امیدها زنده شده که به زودی مشکلات مردم رفع می‌شود.
دستور رئیس جمهور برای ارزیابی فوری خسارت‌های لوازم منازل مردم و دام‌هایی که تلف شده‌اند که زمان 10 روزه برای آن مشخص شده است یکی از مهمترین این تصمیم گیری ها بود که قرار است مسئولان استان کرمان و ستاد اجرایی فوراً این مساله را انجام دهند.
برآورده شدن آرزوی مردم جنوب کرمان با دستور رئیس جمهور
همچنین بحث سیل بند خرم که از جیرفت تا زهکلوت احداث می‌شود و جلوی ورود سیلاب به مناطق مسکونی و زراعی را می‌گیرد نیز از آرزوهای همیشگی مردم جنوب کرمان بود که پس از دستور رئیس جمهور نیروهای قرار گاه سازندگی به صورت جهادی پای کار آمده‌اند و قرار است در کوتاه‌ترین زمان ممکن و استفاده از منابع درآمدی معادن و اعتبار دولت انجام شود.
از سوی دیگر رئیس جمهور قول بازسازی منازل مسکونی را به مردم داد و باید دید عملاً طی روزهای آینده مسئولان استانی و مدیران صف چه اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند که در این زمینه خبرگزاری مهر پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
سه درخواست اصلی مردم از دولت
اما در این میان خواسته مردم سیل زده جنوب کرمان در تمام مناطق سه چیز است، ایجاد زمینه برای استحصال آب‌های گرانبهایی که اینچنین ساده هدر می‌رود دوم ایجاد سیل بند، لایروبی گسترده رودخانه‌های سیلابی و سوم جبران خسارتهای گسترده‌ای که به کشاورزی مزارع و باغ‌ها و گلخانه‌ها وارد شده است.

کرمان رصد


نکته قالب توجه اینکه تنها در موج اول خسارت‌های سیلاب از دو هزار و 200 میلیارد تومان خسارت هزار و 500 میلیارد مربوط به مزارع و باغ‌های کشاورزی بوده است که باید فکری برای این مشکل شود.
نکته قالب توجه اینکه تنها در موج اول خسارت‌های سیلاب از دو هزار و 200 میلیارد تومان خسارت هزار و 500 میلیارد مربوط به مزارع و باغ‌های کشاورزی بوده است که باید فکری برای این مشکل شود
محمد حری یکی از اهالی روستاهای رودبار در گفتگو با مهر می‌گوید: پیش از این بارندگی این میزان خسارات در منطقه ایجاد نمی‌کرد و دلیل ورود سیل به اکثر روستاها ایجاد سازه‌هایی که بدون مطالعه ایجاد شده و مانند سدی راه رودخانه‌ها را می‌بندد.
وی افزود: هر جا پل احداث شده آنقدر غیر اصولی بوده که بعد از چند ساعت مسدود می‌شود و آب راه خود را از میان روستاها باز می‌کند.
وی افزود: این روزها گروه‌های امدادی به زحمت می آیند و می‌روند تعدادی کنسرو و چادر و پتو می‌دهند و می‌روند اما آب اینقدر بالا می‌آید که محل اسکان اضطراری را هم می‌گیرد، ما کنسرو نمی‌خواهیم جلوی ورود آب به روستاها را بگیرند همین پل‌های غیر اصولی و یا جاده‌ها را اگر باز می‌کردند سیل از منطقه خارج می‌شد.
پل‌ها و جاده‌هایی که مسبب سیلاب شدند
زهرا حسیبی یکی از اهالی زهکلوت می‌گوید: از زمانی که این پل رو روی رودخانه زدند مشکلات ما شروع شد و هر بار که رودخانه جاری می‌شود محله‌های اطرا ف رودخانه در پایین دست رودخانه زیر آب می‌رود و آب کمی پایین‌تر از پل به رودخانه بر می‌گردد.
وی می‌افزاید: راه حل مشکل جنوب کرمان رفع این مشکلات است چرا بعد از سیل اول که هشدار سیل داده شد کسی برای استحکام سیل بندها کاری نکرد، همین نیروهایی که از مناطق مختلف وارد استان شده‌اند را آن زمان باید وارد می‌کردند و سیل بندها را مستحکم می‌کردند.
خانه‌های ما مملو از آب است
وی ادامه داد: بسیاری از روستاها همچنان نیز سیل قرار دارند و در روستاهای بزرگی مانند نیاشهر در نزدیکی قلعه گنج آب هنوز در خانه‌های مردم است و مشخص نیست چه زمانی این آب‌ها تخلیه می‌شوند و مردم می‌توانند در خانه‌ها زندگی کنند.

کرمان رصد


وی می‌گوید: متأسفانه مهمترین مشکل نبود سرویس بهداشتی است چون اکثر سرویس‌های بهداشتی خراب شده و مردم با مشکل مواجه هستند.
متأسفانه مهمترین مشکل نبود سرویس بهداشتی است چون اکثر سرویس‌های بهداشتی خراب شده و مردم با مشکل مواجه هستند
سرویس‌های بهداشتی روستاهای جنوب کرمان اکثراً به صورت اتاقک‌هایی خارج از خانه بنا می‌شود و در خانه‌ها و روستاهایی کپری نیز سرویس‌های بهداشتی تجمعی و بین هر چند خانه یک چشمه بنا شده است که اکثر این سازها به صورت کامل تخریب شده است.
آقای رئیس جمهور پیگیر مشکل مردم باشد و گزارش‌های مسئولان اکتفا نکند
ابراهیم خجسته نیز دیگر شهروند رودباری است که می‌گوید: مسئولان می‌گویند بحران در جنوب کرمان تمام شده است اما چرا کسی از روستاهای اطراف جازموریان که مردم در گل و لای زندگی می‌کنند در این هوای سرد هیچ سرپناهی ندارند حرف نمی‌زند.
وی افزود: وقتی رئیس جمهور وارد کرمان شد یکی از مسئولان گفت: همه مشکلات رفع شده و مشکلی وجود ندارد اما 120 روستا جازموریان و مناطق عشایری زیر سیلاب است. حتی در همین نزدیک رودبار و قلعه گنج مردم با مشکلات اولیه مواجه هستند.
وی ادامه داد: کل کشاورزی منطقه از بین رفته است و دیگر هیچ راهی برای امرار معاش نداریم مسئولی که گزارش اشتباه به رئیس جمهور می‌دهد جواب هزاران کشاورز که بر اثر سیلاب همه چیزشان را از دست داده‌اند چه می‌خواهد بدهد؟
مردم جنوب کرمان همچنان غرق در مشکلات ناشی از سیلاب هستند و امیدوارند با ورود رئیس جمهور و مشاهدات میدانی و پیگیری‌هایی که به صورت میدانی در آینده انجام می‌شود مشکلات شأن رفع شود.
اینکه رئیس جمهور بلافاصله بعد از سفر به روسیه وارد یکی از محروم‌ترین مناطق کشور و روستاهای کپری رودبار و قلعه گنج شد مردم را شادمان کرده و همه امیدوارند با مدیریت مستقیم حجت الاسلام رئیسی مشکلات مناطق سیل زده فراموش نشود بلکه رفع شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/245587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور