کرمان رصد

آخرين مطالب

جشنواره گل محمدی لاله‌زار، چشم‌انتظار تصمیم مدیران فرهنگي

جشنواره گل محمدی لاله‌زار، چشم‌انتظار تصمیم مدیران
  بزرگنمايي:

کرمان رصد- این جشنواره که از سال 1382 در بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر - از مناطق خوش آب و هوا و گردشگری استان کرمان- برگزار می شده، امسال نیز باوجود فروکشی کرونا در حالت بلاتکلیفی قرار دارد.

لاله زار با سه هزار و 100 متر ارتفاع از سطح دریا و افزون بر سه هزار و 500 هکتار گل محمدی زیر کشت دارای ویژگی منحصربه فردی دارد. این منطقه به داشتن آب و هوای خنک و گلستان های وسیع گل محمدی شهرت دارد و نامش در گزارش های هواشناسی همواره به عنوان خنک ترین تقطه استان کرمان به گوش می رسد.

افزون بر 30 واحد صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی در لاله زار کار فرآوری هفت هزار و 500 تن گل محمدی را در این منطقه انجام می دهند.

آیین گلاب گیری منطقه لاله زار سال 1397 و آیین برگزاری جشنواره گل محمدی لاله زار در سال 1398 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است. 

هدف از برگزاری جشنواره ها، برندسازی، حذف دلالان از بازار گل، کمک به صادرات، تقویت اقتصاد و توسعه گردشگری منطقه اعلام می شود و رضایت مردم محلی از رونق کسب و کار و رهایی از فقر، نشان از توفیق در دستیابی به این اهداف دارد.

نخستین بار، قبل از انقلاب، مرحوم همایون صنعتی‌زاده کرمانی ( کارآفرین، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادیان باستان، درگذشته 1388) و همسرش شهیندخت سرلتی، بانی کاشت گل محمدی در منطقه لاله زار بودند.

این زوج خیر از سال 1356 گل کاری را در شرایطی در لاله زار آغاز کردند که مورد تمسخر برخی از شهروندان بومی قرار می گرفتند. سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند و امروز دعاگوی حرکت بانوی گل سرخ هستند.

فیلم بانوی گل سرخ (به انگلیسی: Lady of the Roses) ساخته مجتبی میرطهماسب، مستندساز ایرانی است. بانوی گل سرخ نامی است برای شهین‌دخت سرلتی (صنعتی) بانویی که قبل از انقلاب به منطقه لاله زار کرمان رفت و آنطور که روایت شده گُل را جایگزین خشخاش، و گُلاب را جایگزین تریاک کرد و کار به جایی رساند که گلاب تولید حاصل از آن فعالیت ها سرنوشت کشاورزی یک منطقه را دگرگون کرد.

لاله زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی است و همچنین از جمله مرغوب ترین سیب زمینی استان در این دیار به عمل می آید.

کارخانه های گلاب گیری در کنار گلاب، به تهیه انواع دیگر عرقیجات گیاهان دارویی نیز مشغول هستند.

این درحالی است که برگزاری جشنواره های ملی سبب رونق اقتصادی منطقه و تعدد کارخانه های گلاب گیری و عرقیجات در این منطقه شده اند. همچنین سالانه تعداد زیادی کارگر غیربومی از شهرستان ها و استان های مجاور در این منطقه مشغول به کار گل چینی می شوند. علاوه بر آن، سالانه هزاران گردشگر از سراسر ایران برای فرار از گرمای تابستان به این دیار می آیند.

به دلیل سردسیری بودن، فصل شکوفایی گل ها در لاله زار یک ماه دیرتر از سایر نقاط ایران است و معمولا خرداد اوج گل چینی به شمار می رود. همچنین میزان ارتفاع از سطح دریا موجب شده تا میزان اسانس گل محمدی لاله زار بیشتر از سایر نقاط باشد و این موضوع در دهه 80 توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید و ثبت شده است.

جشنواره گل محمدی لاله‌زار، چشم‌انتظار تصمیم مدیران

پویش مردمی

امسال به دلیل نداشتن اهتمام مسئولان به برگزاری جشنواره، مردم محلی، کشاورزان، چهره های فرهنگی فعالان اجتماعی و رسانه ای بردسیر با برپایی پویشی خواهان برگزاری جشنواره گل محمدی و تجدیدنظر مسئولان در این باره هستند.

اهالی معتقدند برگزاری این جشنواره در حفظ میراث معنوی شهرستان و رونق اقتصادی منطقه بسیار موثر است و باید تلاش کرد تا سایر مناطق محروم شهرستان نیز با رویکردهای اینچنینی به توسعه برسند و کشاورزان نیز از فقر و تنگدستی رهایی یابند.

لاله زار یکی از مناطق پنجگانه شهری بردسیر در فاصله 80 کیلومتری جنوب مرکز این شهرستان و در 60 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

فرماندار: پیش بینی نشده است

فرماندار بردسیر درباره آخرین وضعیت برگزاری این جشنواره مهم  گفت: با توجه به شیوع کرونا طی 2 سال اخیر، دستگاه های متولی برگزاری جشنواره (شهرداری و بخشداری لاله زار) که معمولاً از ماههای پایانی سالِ قبل، در تدارک برگزاری جشنواره هستند امسال پیش بینی لازم را برای کاهش پیک (اوج) کرونا نکرده بودند لذا دبیرخانه جشنواره با تصور اینکه ممکن است کرونا امسال هم مانع برگزاری جشنواره شود، فعالیت خود را آغاز نکرده بود.

حمزه وفایی افزود: با این حال و با وجود فرصت اندک تا پایان فصل گل چینی، ما در حال بررسی امکانات و زیرساخت های موجود برای امکان برگزاری یا برگزار نشدن جشنواره هستیم.

وی گفت: اینکن نه می توانیم بگوییم جشنواره قطعاً برگزار نمی شود و نه می گوییم حتما برگزار می شود زیرا برخلاف سال های گذشته، دستگاه های متولی کمتر از یک ماه فرصت برنامه ریزی دارند.

فرماندار بردسیر افزود: همچنین نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم تا زمان برگزاری آیا پیک تازه ای از شیوع کرونا رخ خواهد داد یا نه که البته امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد.

وی همچنین گفت: همیشه به دنبال اجرای برنامه و کار با کیفیت بوده ایم و امسال نیز نمی‌خواهیم کیفیت برگزاری جشنواره فدای سرعت برگزاری آن شود؛ اما تلاش داریم خواسته مردم محقق شود و جشنواره ای خوب، باکیفیت و شایسته برگزار شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/252108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت