آخرين مطالب

مغزهای باستانی 12هزار ساله چگونه هنوز نپوسیده‌اند؟ علمي

بزرگنمايي:

کرمان رصد - مطالعه جدیدی مغزهای انسانی را که در سوابق باستان‌شناسی سراسر جهان یافت شده است، فهرست می‌کند و نشان می‌دهد این عضو بیش از تصور ما دربرابر تجزیه مقاوم است و حتی زمانی که سایر بافت‌های بدن به‌طور کامل از بین رفته‌اند، می‌تواند دوام بیاورد. به‌‌ نقل از ساینس‌آلرت، گروهی از دانشمندان تحت سرپرستی دانشمندان دانشگاه آکسفورد بیش از 4400 مغز حفظ‌شده انسان را شناسایی کرده‌اند که قدمت برخی از آن‌ها به 12 هزار سال می‌رسد. نتایج آن‌ها با شواهد گذشته در تضاد است که نشان می‌داد مغز انسان از اولین ارگان‌هایی است که پس از مرگ می‌پوسد. مغز انسان با قدمت 1000 سال از ایپر بلژیک که با استفاده از اکسید آهن به رنگ نارنجی درآمده است. به گزارش زومیت، نویسندگان مقاله می‌گویند در حوزه‌ی پزشکی قانونی به خوبی شناخته شده است که مغز یکی از اولین ارگان‌هایی است که پس از مرگ می‌پوسد. با‌این‌حال این آرشیو عظیم نشان می‌دهد مغز تحت شرایط خاصی می‌تواند حفظ شود. این موضوع که آیا شرایط محیطی یا شیمی منحصر‌به‌فرد مغز در این امر نقش دارد، مشخص نیست و پژوهشگران قصد دارند در آینده به بررسی آن بپردازند. تکه‌های مغز فردی که حدود 200 سال پیش در گورستان پرآب ویکتوریایی در بریتانیا دفن شده بود، تنها بافت نرمی بود که به طور کامل حل نشده بود. ماندگاری بافت‌های نرم که در طبیعت قرار داده می‌شوند (نه نمونه‌هایی که به‌طور مصنوعی ازطریق مومیایی کردن یا انجماد حفظ می‌شوند) اتفاقی نادر است. مطالعات تجربی انجام‌شده درزمینه‌ی پوسیدگی جسد نشان داده که مغز یکی از اولین ارگان‌هایی است که تجزیه می‌شود. تصور می‌شد حفظ مغز انسان در بدنی که همه چیز آن به جز استخوان‌ها پوسیده است، پدیده بسیار نادری باشد. پژوهشگران می‌خواستند بدانند این رویداد تا چه حد نادر است، بنابراین جستجویی جهانی را یافتن برای مغزهای حفظ‌شده انسان آغاز کردند. پژوهشگران متون علمی منتشرشده‌ای را که به آن دسترسی داشتند، بررسی و همچنین با مورخان سراسر جهان مشورت کردند. آن‌ها 4405 مغز انسانی حفظ‌شده را از 213 منبع گزارش‌شده از هر قاره به جز جنوبگان در سوابقی که به اواسط قرن 17 به بعد بود، مستند کردند. مغزها از محیط‌های متنوعی جمع‌آوری شد؛ ازقبیل گور جمعی مربوط به جنگ داخلی اسپانیا که در آن مغزها حتی با جراحات ویرانگر ناشی از گلوله حفظ شده بود تا بیابان‌های شنی مصر باستان، قربانیان مراسم اعطای قربانی اینکاها در آتفششان خاموش لوللیلاکو درحدود 1450 پس از میلاد، مرد تولوند متعلق به 220 قبل از میلاد که در باتلاقی پیدا شده بود و اجساد کشف‌شده سواحل دریاچه‌ای در عصر سنگ سوئد. از 4405 مغز، تقریبا درحدود یک سوم آن‌ها مغز تنها ساختار بافت نرمی بود که در بقایای اسکلت‌شده باقی مانده بود و همگی آن‌ها از قدیمی‌ترین مغزها با قدمت حدود 12 هزار سال بودند. مغزی پیدا شده در اولین کلیسای باپتیست فیلادلفیا که در سال 1698 تاسیس شد. روش حفظ مغزهای مورد مطالعه نمی‌تواند با شرایط طبیعی حفظ ارتباط داشته باشد. آن‌ها در مکان‌هایی نظیر گورهای کم‌عمق و دسته جمعی، کشتی‌های غرق شده و گورپشته‌ها پیدا شده‌اند و برخی حتی سرهای بریده بوده‌اند. این امر نشان می‌دهد ممکن است مکانیسمی برای حفظ بافت نرم وجود داشته باشد که مختص سیستم عصبی مرکزی است. مکانیسم پدیده‌ی ماندگاری مغزهای باستانی علامت سوال بزرگی است، اما پژوهشگران فکر می‌کنند ممکن است تعاملی میان مولکول‌های درون مغز و عوامل محیطی وجود باشد. به‌عنوان مثال، پروتئین‌ها، لیپیدها و قندها در مغز می‌توانند در حضور فلزات خاصی مانند مس که به وفور در مغز وجود دارد، بهم چسبیده و درشت‌مولکول‌های پلمریزه‌شده پایداری را تشکیل دهند. آرشیو گردآوری‌شده در مطالعه جدید اولین قدم به سوی بررسی جامع‌تر مغزهای باستانی است. مغزهای باستانی ممکن است به ما در درک بهتر تاریخچه اختلالات عصبی عمده، شناخت و رفتار انسان‌های باستانی و تکامل و عملکرد بافت‌های عصبی کمک کنند. یافته‌های پژوهش در مجله‌ی Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences منتشر شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

کانال عصر ایران در تلگرام

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیکر شهید والامقام، مرتضی غلامی (دشتی نظری) بعد از 40 سال در کنار همرزمانش در گلزار شهدای گناوه به خاک سپرده می‌شود

نجابت و استواری وجه اشتراک همه خانواده‌های شهداست

انعقاد 4200 هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت

پاسخ روزنامه شهرداری تهران به شبهات قرارداد چین

هم‌میهن گزارش داد: توقیف‌های پولساز خودروها

پایان رفاقت؟

عادی‌سازی ریاض و تل آویو در ایستگاه پایانی؟

جهان: یک سال به انتخابات، اصلاح طلبان در فکر ریاست جمهوری هستند

ابعاد فاجعه بار بافت فرسوده تهران

سیگنال قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا

نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن

اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری

معلمان افسران مبارزه در جنگ شناختی امروز

وضعیت عمومی حجاب در شهر کرمان نسبتاً مطلوب است

آتش سوزی کامیون حامل بیسکویت در محور فهرج ـ زاهدان

جوان رفسنجانی ناجی جان بیماران شد

نیتسح یهودا؛ عقب‌نشینی آمریکا از اجرای نمایش تحریم علیه اسرائیل

مدیرعامل بانک ملی ایران با پیامی «روز کارگر» را تبریک گفت

سمپاشی کم‌هزینه‌ با پهپادهای کشاورزی

ضربان‌سازی که تا 300 سال در بدن کار می‌کند!

قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر

نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد

برخورد کامیون با وانت یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت

خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور

راه‌اندازی 16 هزار تخت بیمارستاتی در دولت سیزدهم

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

آیین "سرزمین من" ویژه مدارس شهر کرمان

انعقاد 4 هزار و 200 هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت

حمله مرگبار افراد ناشناس به یک مسجد در افغانستان

راز ازدواج پنهانی یک مرد با برق گرفتگی برملا شد

تحصن دانشگاه کلمبیا؛ ساعت صفر نزدیک است؟

فضاپیمای ناسا از فاصله 225 میلیون کیلومتری با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه به زمین پیام فرستاد

رکوردشکنی 80 ساله تورم

رفت و برگشت ادامه دارد

ارزش واقعی دستمزد در پایین‌ترین سطح سه سال گذشته

نجات یک زن در بم بعد از 4 روز گرفتاری بین دیوار

دستگیری عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان

جنگ غزه مستبدان خاورمیانه را مستبدتر کرده است

تازیانه بی‌آبی

جنجال نظرات مهدی نصیری

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

نصب اِلمان نقشه ایران با محوریت روز کار و کارگر در کرمان

نویدکیا: چه زمانی گفتم کار خارق‌العاده‌ای کردم؟ شما خودتان را ناراحت نکنید!

پیام تبریک مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز کارگر و معلم

یک مجوز، یک توقف

معرفی متصدیان 5 غرفه متخلف به تعزیرات حکومتی در جیرفت

دانشمندان سن آتشفشان‌ها را در قمر آیو تعیین کردند

زراعت پنبه و کلزا روی ماه، چگونه آینده بشر را شکل می‌دهد؟

کیش برای کیشوندان/ قدردانی از زحمتکشان خدمات شهری به مناسبت گرامیداشت روز کارگر