کرمان رصد

آخرين مطالب

پیشنهاد ظریف مقالات

پیشنهاد ظریف
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
احسان اسقایی| تحولات در منطقه بعد از طوفان الاقصی و حتی بعد از عملیات وعده صادق از شتاب بیشتری برخوردار شده است. از قرار معلوم آمریکا تاکید دارد که آنچه عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب است به رغم خونریزی‌های شدید در منطقه و حتی اعتراضات دانشجویان در آمریکا همچنان در دستور کار آنها باقی باقی بماند.
اخیرا نیز حتی اعلام شده که در این زمینه توافقاتی با عربستان سعودی صورت گرفته است. اینکه عربستان در برابر ارتباط با تل‌آویو از آمریکا چه می‌خواهد بسیار با اهمیت است ظاهرا آل‌سعود ضمن تاکید بر دکترین ملک‌عبدا... در ایجاد دو دولت فلسطین و اسرائیل شرط و شروط جدی برای آمریکا در برابر ارتباط با اسرائیل وضع کرده است. از جمله مهم‌ترین شرط عربستان یک معاهده امنیتی بین ریاض و واشنگتن است. زمانی که این درخواست در قبل از حوادث اخیرخاورمیانه از سوی عربستان مطرح شد، برخی رسانه‌ها از سفر مقامات امنیتی کاخ سفید از جمله ویلیام برنز به عربستان خبرهایی را منتشرکردند. ظاهرا برقراری ارتباط بین عربستان و اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای برای بایدن برخوردار است به طوری که فارغ از تحولات در درون آمریکا و منطقه تنها به اجرای سناریو خود در ارتباط با اعراب و اسرائیل پافشاری دارد.
ایران هراسی و پیمان امنیتی عربستان و آمریکا
البته فارغ از معامله‌ای که بن‌سلمان در ارتباط با عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل در نظر دارد. باید به ریشه این درخواست عربستان از آمریکا بازگشت. زمانی که برجام امضا شد همین اعراب منطقه چون خواهان در تحریم ماندن ایران بودند. درخواست‌هایی را در این زمینه از آمریکا داشتندکه تحریم‌های تهران لغو نشود. حتی شنیده شد وزیر خارجه وقت عربستان با جان کری در شب امضای برجام رایزنی‌هایی را انجام داد و در آن مذاکرات تاکیدکرده بود یا توافق هسته‌ای با ایران و یا نفت ارزان؛ آمریکا مخیر است انتخاب کند! بعدها که داعش در سوریه و عراق جولان داد گوشه‌ای از قدرت ایران در منطقه به نمایش گذاشته شد. این دو مورد در هم تنیده شد تا به ایران هراسی توسط اسرائیل و آمریکا در منطقه دامن زده شود تا از این طریق قراردادهای فروش سلاح‌های پیشرفته با کشورهای عربی بسته شود. بعدها البته درتهران در دولت روحانی تصمیم گرفته شد که در سطوح امنیتی و نظامی با عربستان مذاکراتی صورت گیرد و در نهایت هم روابط دو کشور از سر گرفته شد. با این وجود اکنون به رغم اینکه ایران و عربستان با یکدیگر ارتباط دارند اما یک سر توافق امنیتی که عربستان به دنبال آن برای انعقاد با آمریکاست در همان جو ایران هراسی قرار دارد که به غلظت قبل نیست اما با این وجود تحولات اخیر منطقه باعث شد عربستان در برابر ارتباط با اسرائیل از آمریکا این درخواست را داشته باشد. مضاف بر اینکه بر اساس همین جو مصنوعی ایجاد شده حتی خبرهایی منتشر شده است که آمریکا قصد دارد با توسل به شیوه اسرائیل در برابر تحرکات موشکی وپهپادی ایران نوعی سپر بالستیک در منطقه با همکاری اعراب و اسرائیل ایجاد کند و تا جایی این مورد از اهمیت برخوردار شده است که امارات هم خواهان خرید سامانه‌های گنبد آهنین اسرائیل شده است.

بازگشت به دیپلماسی ایرانی برای مقابله با ایران هراسی
 به نظر می‌رسد آنچه در ارتباط با ایران و عربستان از مدت‌ها قبل در بهبود روابط دو طرفه آغاز شده است مسیر نیکویی است که باید ادامه یابد. در یاد داریم زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی به عربستان سفر کرد او و پادشاه وقت عربستان تلاش‌های زیادی را در دستورکار قرار دادند تا روابط ایران و عربستان بهبود یابد. در آن زمان ولیعهد وقت عربستان سعودی و حسن روحانی که آن روزها در شورای عالی امنیت ملی در حال فعالیت بود. دیدارهایی را با یکدیگر انجام دادند که حاصل آن دیدارها معاهده مودت و دوستی ایران و عربستان نام گرفت. این معاهده البته چون به امضای روحانی رسید به معاهده روحانی نیز معروف است. اکنون نیز باید در شرایطی که برخی به دنبال آن هستند که بر بحران در منطقه بیفزایند و در این ارتباط برتنش بین تهران و ریاض هم تاکید دارند که سراین بحران سازی را البته باید درتل‌آویو دنبال کرد، تهران باید به سمت یک دیپلماسی واقعی با عربستان و کشورهای عربی منطقه گام بردارد تا بیش از این اجازه ندهد که بر تئوری ایران هراسی در بین اعراب تاکید شود.
پیشنهاد ظریف
اخیرا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان که این روزها در محافل مختلف حاضر می‌شود و در ارتباط با مسائل مختلف حوزه کاری خود پیشنهادهایی را ارائه می‌دهد، در ارتباط با ایران هراسی که در منطقه وجود دارد گفته است: «مهم‌ترین کاری که ما می‌توانستیم بعد از جنگ غزه انجام دهیم این بود که به کشور‌های منطقه پیشنهاد منع تجاوز دهیم تا جلوی ایران‌هراسی را بگیریم؛ چراکه هدف اسرائیل در منطقه دامن زدن به ایران‌هراسی است.»
امنیت برای اعراب قابل خریداری نیست
وزیر سابق امورخارجه گفت: در تحولات جنگ غزه اشتباه راهبردی امروز اعراب در منطقه این است که می‌خواهند امنیت خود را از رژیم صهیونیستی خریداری کنند. وی تصریح کرد: باید در شناخت و ادراک خود نسبت به تحولات منطقه و جهان بازنگری کنیم. وی افزود: امروز سه انگاره و تصور اشتباه نسبت به تحولات منطقه و جهان وجود دارد که باعث شده است منطقه خاورمیانه رنگ آرامش و صلح را نبیند. ظریف با اشاره به اینکه امنیت خریدنی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس که از گذشته هنوز در ذهن آنها مانده این است که فکر می‌کنند امنیت خریدنی است . 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/624831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتهام جنجالی ترامپ علیه بایدن

کوچه‌ای در خیابان 15 خرداد رفسنجان در انتظار آسفالت

روز موزه و میراث فرهنگی در کرمان

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

قربانیان سیل در افغانستان به 400 نفر رسید

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

اندازه گیری سرعت نور با روش فیزو

اولین پرواز سرنشین‌دار «استارلاینر» تا 25 مه به تعویق افتاد

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

تصویر شگفت انگیز جیمز وب از کهکشانِ Zwicky 18

درختانی که سنگ شدند

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

نماینده پارلمان اسپانیا تشریح کرد: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

انتقال اندیشه‌های امام راحل (ه) به نسل‌های آینده ضروری است

سفر‌های گردشگری فضایی راه‌اندازی می‌شود

تجلیل و تکریم از دختران شهدا در کرمان

استایل جدید و متفاوت محمدرضا گلزار برای تلویزیون (عکس)

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

هر دم از این باغ بری می‌رسد

خون دایناسورها در رگ‌های ما جریان دارد!

تولید 8 میلیون تُن کنسانتره و 6 میلیون تُن گندله

رشد 20 درصدی صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی استان کرمان

صدا‌های مخالفت با « شنبه»

عاقبت کوه‌خواری

مجلس دوازدهم نه رئیس، بلکه مبصر خواهد داشت

سیل کوه‌خواری

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

2 تصویر خیره‌کننده از «ستون‌های آفرینش»

آیا ممکن است ماه ناپدید شود؟ اگر ماه یک شب نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

شهدا الگوی مناسبی برای مردم جامعه هستند/ سالانه 800 هزار دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان انجام می‌شود

دهها کشته حاصل سیلاب های استان های غور و فاریاب در افغانستان

برگزاری جشن کرامت درجزیره کیش

برش کیک برای 50 دختر شهید کرمان

هوش مصنوعی طعنه و کنایه را تشخیص می‌دهد!

بررسی آخرین وضعیت ساماندهی گلزار شهدای ستارخان تبریز

سقز در بحث بازسازی بافت‌های فرسودە در استان کردستان سرآمد است

پروژه عظیم انتقال آب از دریای عمان به جنوب استان کرمان نیازمند جذب سرمایه گذار است/ مشارکت ١٠٠ هزار میلیارد تومانی

اعزام خادمین هیات رزمندگان اسلام به مشهد

موزه جیرفت باید فعال شود

جهان امروز و حرکت به سوی چرخش پارادایمی

گیاه در معرض آسیب به کشاورز هشدار می‌دهد!

کوچکترین آشکارساز نور جهان ساخته می‌شود