کرمان رصد

آخرين مطالب

پايان مرمت ارگ بم تا 2 سال آينده گفتگو

  بزرگنمايي:

کرمان انلاين- "محمود وفايي" درباره اقدامات ميراث فرهنگي استان در دولت تدبير و اميد اظهار کرد: کرمان به جهت ظرفيت هاي طبيعي، اقليم چهار فصل، ميراث فرهنگي بسيار کم نظير و برخورداري از عرصه ها و محوطه هاي باستانشناسي، تنوع هنرهاي سنتي و صنايع دستي، استاني شاخص است.

وي با بيان اينکه تعبير "ايران کوچک" براي استان کرمان گزافه نيست، افزود: بيش از 700 اثر ميراث فرهنگي و تاريخي استان کرمان ثبت ملي شده که به اعتقاد من بايد دوبرابر شود و يکي از پنج اثر ثبت شده جهاني استان که نخستين اثر شاخص طبيعي ايران(بيابان لوت) است، 80 درصد آن در استان کرمان قرار دارد.

وفايي تصريح کرد: همه شاخص هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در دولت يازدهم در استان کرمان رشد خوبي داشته و ارتقاء يافته و اتفاقات خوبي که در اين دوره افتاده، قابل مقايسه با دوره هاي ديگر نيست.

 مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان بيان کرد: در اين دولت مديريت ارشد استان نسبت به ميراث فرهنگي توجه ويژه اي داشت و با تعامل خوبي که دستگاه هاي مختلف و فرمانداران با ما داشتند، کارهاي کم نظيري در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت.

وي گفت: علاوه بر اعتبارات دولتيِ هزينه شده در زمينه مرمت و بازسازي آثار تاريخي استان کرمان، به همت استاندار، منابع خيلي خوبي از بخش خصوصي به اين حوزه تزريق شد که از جمله آن مي توان به پروژه هاي باغ فتح آباد و خانه حاج آقاعلي رفسنجان اشاره کرد.

وفايي اظهار کرد: طي چهار سال گذشته بيش از 60 ميليارد تومان از منابع غيردولتي در حوزه ميراث فرهنگي و تاريخي استان کرمان هزينه شده و استفاده از اين منابع يکي از رويکردهاي اقتصاد مقاومتي در اداره کل ميراث فرهنگي بوده است.

وي تصريح کرد: يکي از نيازهاي ما در گردشگري استان کرمان، زيرساخت ها و ايجاد مراکز بزرگ گردشگري است و بيش از 4 هزار ميليارد تومان پروژه هاي بزرگ استاني و فرا استاني را در اين حوزه داريم و از جمله آنها واگذاري پارک ملي زيست محيطي خبر براي نخستين بار براي استفاده گردشگري بوده و در جاي جاي استان شاهد ورود سرمايه گذاران هستيم.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان بيان کرد: با ساخت هتل و مجتمع هاي عظيم گردشگري تا چهار سال آينده استان به جهت زيرساخت گردشگري مشکلي نخواهد داشت و در اين راستا ساخت دو هتل 5 ستاره را در کرمان در برنامه داريم.

وي با اشاره به اينکه کرمان در زمينه صنايع دستي نيز استاني شاخص است، افزود: در دولت يازدهم بسياري از توليدات شاخص استان را به ثبت ملي رسانديم و مقدمات لازم براي ثبت جهاني گليم سيرجان فراهم و استانداردها رعايت شده و به زودي شاهد ثبت جهاني سيرجان به عنوان شهر جهاني گليم خواهيم بود که افتخاري براي استان کرمان است.

وفايي گفت: چند پرونده ديگر از جمله بازار تاريخي کرمان و مجموعه گنجعليخان را در دست پيگيري براي ثبت جهاني داريم و همچنين در ادامه کار، روند ثبت باغ فتح آباد، آستانه شاه نعمت اله ولي و عرصه با ارزش کنار صندل جيرفت را پيگيري خواهيم کرد.

وي در ادامه تصريح کرد: يکي از راه هاي توسعه استان، اقتصاد گردشگري است و مديران استان به اين باور رسيده اند و خوشبختانه فرهنگ عمومي ما در روستاها و شهرها گرايش به حفظ و حراست از آثار تاريخي و فرهنگي است.

وفايي بيان کرد: در دولت يازدهم ورود گردشگر به استان کرمان از 7 هزار نفر در سال 92 به 40 هزار نفر رسيده و رشد 6 برابري داشته و شاخص هاي مذهبي ما از آثار با ارزش در جذب گردشگر هستند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان گفت: علي رغم همه اقدامات انجام شده هنوز فاصله زيادي داريم تا کرمان به جايگاه واقعي خود برسد و متاسفانه برخي مسائل سال ها استان را در حاشيه قرار داده بود که در دولت تدبير و اميد با رويکردهاي صورت گرفته و برجام، گردشگري رونق گرفته و از کشورهاي مختلف گردشگر داريم.

وي افزود: هر گردشگري که به استان مي آيد حداقل 800 تا يک هزار دلار هزينه مي کند و در چهار سال اخير در کنار افزايش ورود گردشگر، شاهد افزايش مدت اقامت نيز در استان بوده ايم.

وفايي تصريح کرد: در حوزه اقامتگاه هاي بوم گردي کار خوبي صورت گرفت و بيش از 120 اقامتگاه در مناطق هدف گردشگري استان فعال است و تا پايان امسال به 200 مورد مي رسد که اين اقامتگاه ها به ايجاد اشتغال کمک کرده و در منطقه شهداد شاهد مهاجرت معکوس بوده ايم.

وفايي با اشاره به ديگر اقدامات صورت گرفته توسط ميراث فرهنگي استان اظهار کرد: کاروانسراي گنجعليخان سال ها بدون استفاده بود که از سال قبل بازسازي و تبديل به بازارچه و نمايشگاه دائمي صنايع دستي شده و يکي ديگر از کارهاي بزرگ، بازسازي بازار کرمان بود.

مديرکل ميراث فرهنگي استان کرمان تصريح کرد: کاروانسراي وکيل در روزهاي اخير واگذار و تحويل سرمايه گذار شد و با آماده شدن طرح مرمت، تبديل به مجموعه اقامتي خواهد شد.

وي بيان کرد: جايگاه استان کرمان خيلي رفيع است و نياز اساسي ما در کنار سرمايه گذاري ها، تبليغات و بازاريابي است و با همکاري کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني برنامه اي تدوين شده که اميدواريم با اين برنامه ضعف اساسي که در معرفي استان و تبليغات وجود دارد، رفع شده و شرايطي به وجود بيايد که استان کرمان در داخل و خارج از کشور معرفي شود.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمان بيان کرد: يکي از نيازهاي ديگر در حوزه گردشگري استان، آموزش است که البته استان کرمان جزو استان هاي برتر در اين حوزه است و به استان هاي همجوار نيز آموزش مي دهيم.

وي اظهار کرد: نيازمند آموزش هاي عمومي در حوزه گردشگري هستيم و کميسيون گردشگري اتاق بازرگاني در اين زمينه تلاش مي کند و بايد براي جذب گردشگر تلاش کنيم.

وفايي در ادامه درباره آخرين وضعيت بازسازي ارگ بم تصريح کرد: قرار نيست تمام ارگ بم ساخته شود و بايد اثري از زلزله هم باقي بماند و کار بازسازي براساس محدوده تعريف شده حدود 70 درصد انجام شده و اميدواريم تا دو سال آينده مرمت ارگ پايان يابد. البته مرمت ارگ کار اصولي و زمان بَر است.

وي بيان کرد: بيشترين واگذاري ابنيه تاريخي را در اين دولت داشتيم و 8 خانه تاريخي را به بخش خصوصي واگذار کرديم و واگذاري عمارت موسي خاني، بخش هايي از ارگ راين و ... را در برنامه داريم.

مديرکل ميراث فرهنگي استان کرمان در پايان درباره برخي ساخت و سازها در محدوده آثار تاريخي گفت: يکي از دغدغه هاي ما در شهر کرمان اصلاح حرائم ميراث است که مردم بتوانند از ملکشان استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/6886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران